سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۱
کد خبر: ۲۸۲۸۹
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۰
الف به نقل از خبرگزاري آلمان نوشت:
دادگاهي در کرواسي وزير دفاع سابق اين کشور را در يک پرونده فساد مالي مجرم معرفي کرد و به دنبال آن وي به چهار سال زندان محکوم شد.

دولت کرواسي اخيرا در روند برآورده کردن درخواستهاي اتحاديه اروپا، جديت خود را در مبازره با فساد مالي نشان داده است. در همين حال راستا " بريسلالو رونچويچ" وزير دفاع سابق کرواسي يکي از چند مقام ارشد اين کشور بوده که اخيرا به اتهام فساد مالي، دريافت رشوه، سوءاستفاده از قدرت و خرج ماليات عمومي در مصارف شخصي محاکمه شده است.

 

"ياسنا اسميلجاينيچ" قاضي پرونده فساد مالي وزير دفاع سابق کرواسي اظهار داشت: اين مقام ارشد سابق به اتهام تباني با يک شرکت ايتاليايي در سال 2004 براي خريد کاميون هايي که پول هزينه شده براي خريد آنها بيش از ارزش واقعي شان بود، محاکمه و به چهار سال زندان محکوم شد. از جمله ديگر اتهام وزير دفاع سابق کرواسي ترجيح دادن به منافع شخصي به جاي منافع کشورش بوده است.

 

اين مقام ارشد قضايي کرواسي در ادامه تصريح کرد که وزير دفاع سابق اين کشور قيمت اين کاميون ها ( که براي استفاده در ارتش کرواسي خريداري شده بود) را 1.8 ميليون دلار بيشتر از قيمت واقعي شان عنوان و تاييد کرده بود و پس از خريداري اين کاميون ها بنابر توافق هاي قبلي با رئيس اين شرکت مقداري از اين پول اضافه را دريافت کرد. مشاور وزير دفاع سابق کرواسي نيز که در اين پرونده به اتهام فساد مالي و عدم بيان حقيقت متهم شده بود، به دو سال زندان محکوم شد.

 

مقامات اتحاديه اروپا نيز اعلام کرده اند مقامات کرواسي در حال نشان دادن جديت خود در مبارزه با فساد مالي هستند و با حرکت در اين مسير مي توانند نظر مثبت مقامات اين اتحاديه را جلب کنند. کرواسي که هنوز عضو اتحاديه اروپا نشده در مسير پيوستن به اتحاديه اروپا قرار دارد اما مقامات اين اتحاديه اعلام کرده اند يکي از شروطي که کرواسي بايد در مسير تاييد پيوستنش به اين اتحاديه اجرا کند، مقابله جدي با فساد مالي، رشوه خواري و سوءاستفاده از قدرت در اين کشور است.

 

"ميروسلاو کنچيچ" يک کارشناس ضد فساد مالي در کرواسي نيز در اين رابطه گفت: دولت کرواسي اخيرا با اتخاذ يکسري سياست ها، جديت خود را در مقابله با فساد مالي، سوءاستفاده از قدرت و سمت هاي ارشد و سوءمديريت مالياتهاي مردم اين کشور نشان داده و مقامات اتحاديه اروپا به اين تلاش دولت کرواسي توجه دارند.

 

وزير دفاع سابق کرواسي که در اين پرونده فساد مالي مجرم شاخته شد، اکنون يک عضو پارلمان از حزب راست ميانه " اتحاديه دموکراتيک کرواسي" است. وي از سالهاي 2003 تا 2008 وزير دفاع اين کشور بود.

.

.

خبرهاي بيشتر در خبرخوان شهر

نظر شما