يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۵۹
کد خبر: ۲۸۴۵۵
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
محمدعلي بهمني کنگره شعر دفاع مقدس مي‌تواند عامل ارتقاء جايگاه نوقلمان باشد، اما نبايد کارها به گونه‌اي سامان داده شود که شاعران به لحاظ مادي و معيشتي نيز بي‌نصيب بمانند.

به گزارش شهر، بهمني -شاعر و ترانه‌سرا- در گفت‌وگو با ستاد خبري نوزدهمين کنگره سراسري شعر دفاع مقدس عنوان کرد: کنگره سراسري شعر دفاع مقدس محصول خرد جمعي شاعران است. شاعران اين عرصه با شور و شوقي دروني و به واسطه الهام ذاتي خود اين جريان را ايجاد کرده و به پيش مي‌برند.


وي ادامه داد: براي بحث پيرامون شعر دفاع مقدس ضروري است که به نقاط آسيب‌زا در اين حوزه هم توجه کنيم.


وي با مهم ارزيابي کردن دستاوردهاي کنگره سراسري شعر دفاع مقدس تصريح کرد: در شرايطي که جشنواره‌ها و جوايز شعر دفاع مقدس در تهران و شهرستان‌ها پراکنده شده‌اند، از اين کنگره انتظار بيشتري براي گسترش پيامي واحد و سراسري داريم.


بهمني ايجاد يک مرکزيت فکري همراه با خرد جمعي را زمينه‌ساز ظهور پيامي ماندگار دانست و متذکر شد: کنگره شعر دفاع مقدس مي‌تواند عامل ارتقاء جايگاه نوقلمان باشد، اما نبايد کارها به گونه‌اي سامان داده شود که شاعران به لحاظ مادي و معيشتي نيز بي‌نصيب بمانند.


وي در ادامه با اشاره به روح ايثار و فرهنگ دفاع مقدس يادآور شد: شاعران اين عرصه روح و حس اين واقعه غرورآفرين را به شعر مي‌کشند، اما برخلاف آنها جوايز ادبي روحي ندارند و چندان غرورآفرين نيستند و نمي‌توانند گرهي از مشکلات انبوه آن‌ها بگشايند.


وي جنگ تحميلي هشت ساله عراق عليه ايران را عاشوراي عصر جديد خواند و اظهار کرد: همان طور که نمي‌شود جريان عاشورا را به شعار بدل کرد، جنگ ما هم از صبغه اعتراضي و اعتقادي بالايي برخوردار است که نمي‌شود و نبايد آن را اسير شعارها و کليشه‌هاي رايج کرد.

نظر شما