يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۲۹
کد خبر: ۲۸۴۹۳
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۱
رييس مركز پيشگيري از حوادث وزارت بهداشت:
حوادث به عنوان وقايع قابل پيش‌بيني و پيشگيري، امروزه يكي از چالش‌هاي سلامتي كودكان است؛ به گونه‌اي كه سالانه بيش از 950 هزار كودك زير 18 سال به علت حوادث مي‌ميرند.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر مشيانه حدادي، رئيس اداره پيشگيري از حوادث وزارت بهداشت با بيان اين مطلب اظهار كرد: بيش از 90 درصد حوادث كودكان غيرعمدي است و تصادفات ترافيكي، غرق‌شدگي، سوختگي، سقوط و مسموميت 60 درصد مرگ‌هاي ناشي از مصدوميت‌هاي كودكان را تشكيل مي‌دهد.

 

وي ادامه داد: متأسفانه بيش از 95 درصد مرگ ناشي از حوادث كودكان در كشورهاي با درآمد كم و متوسط رخ مي‌دهد و بطور كلي الگوي حوادث عمدي و غيرعمدي در كشورها و مناطق محروم هر كشور بستگي به تركيب سني، توسعه يا عدم توسعه اقتصادي، اجتماعي وفرهنگي، تركيب اشتغال و نوع آن، سطح سواد، دانش ايمني و دسترسي به خدمات اجتماعي، بهداشتي و درماني دارد.

 

حدادي افزود: كودكان در سراسر جهان به علت ويژگي‌هاي فيزيكي مانند كوتاهي قامت، فيزيك آسيب‌پذير و اشكال در ديدن و زندگي در محيطي كه بزرگترها متناسب با سلايق خود ساخته‌اند، بيشتر در معرض حوادث هستند.

 

به گفته وي، ويژگي‌هاي رواني كودكان از جمله درك متفاوت از مخاطرات، ويژگي‌هاي رفتاري از جمله شجاعت‌هاي كاذب ورفتارهاي مخاطره‌آميز و ويژگي مواجهه يافتگي بواسطه حس كنجكاوي و الگوهاي بازي و نيز تأثيرپذيري از خواهر و برادر بزرگتر و دوستان همسن و سال باعث مي‌شود كه آنان در معرض بيشتر حوادث قرار گيرند.

نظر شما