سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۴۰
کد خبر: ۲۸۵۲۵
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از عوامل و هنرمندان سريال «مختارنامه» تقدير کرد؛
داوود ميرباقري در شب تقدير از «مختارنامه» كه توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت گرفت عنوان كرد «مختارنامه» را براساس اسناد مقبول همه مسلمانان ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، شب گذشته 21 آذر، مراسم تجليل از هنرمندان و دست اندرکاران سريال «مختارنامه» با حضور دکتر محمد حسيني وزير ارشاد، حميد شاه آبادي معاون هنري ، جواد شمقدري معاون سينمايي ، حجت الاسلام وکيلي مدير کل ارشاد شميرانات ، هنرمندان و عوامل اين سريال و جمعي از اصحاب رسانه برگزار شد.



در اين مراسم که به همت مدير کل ارشاد شميرانات برگزار شد، حجت الاسلام وکيلي مدير کل ارشاد شميرانات ضمن خير مقدم به اهالي اين سريال، ساخت و پخش اين سريال را اتفاقي خجسته دانست و گفت: بي‌ترديد اين لطف پرودگار بوده که شامل عوامل اين سريال شده است.



پس از آن دکتر حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن خير مقدم به هنرمندان اين مجموعه تلويزيوني، گفت:باعث افتخار تمام ماست که نخستين کساني باشيم که از اين سريال تقدير مي‌کنيم زيرا پيش از اين هم سريال‌ها و مجموعه‌هاي بسياري در اين باره ساخته شده بود که هيچ يک از آنها قابل مقايسه با چنين سريال عظيم و قابل تقديري نبودند. 

 

وي افزود: شخصيت‌پردازي اين سريال از چنان قدرتي برخوردار است که جايگاه ويژه‌اي در ميان ديگر سريال‌ها دارد. به طور مثال شخصيت مختار به عنوان کسي که دل اهل بيت را شاد کرده‌است، شخصيت پيچيده و مهمي است. اما شخصيت‌هاي مهم ديگري هم مانند «زُهير» نيز در اين مجموعه حضور دارند که آنها نيز هر يک به نوبه خود از شخصيت پردازي مشکل و سنگيني برخودارهستند. 

 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اين نکته که ترسيم صحنه‌ها و شخصيت مختار بسيار سخت و پيچيده بوده است و ريسک بزرگي براي گروه ساخت اين مجموعه به شمار مي‌آمد ، بيان كرد: ميرباقري هنرمند بزرگي است که هشت سال از عمر خود را در راه تحقيق و ساخت اين سريال صرف کرد و با ايران‌گردي گسترده خود توانست چنين سريال عظيمي را به تصوير در آورد.  


دکتر حسيني افزود: در شرايطي که اين سريال در تمام نقاط جهان به ويژه کشورهاي آسيايي توسط مردم و دولت مردان اين کشورها مورد تقدير و توجه ويژه قرار گرفته است؛ بي‌انصافي است که تنها آن را نقد کنيم و بکوبيم.



وي ادامه داد : با اين که قسمت‌هاي زيادي از سريال باقي مانده است ، اما در همين بخش مقدماتي اين سريال بايد تقدير ويژه خود را نثار هنرمندان و دست اندرکاراني که هشت سال عمر خود را به پاي اين سريال ريخته و آن را به ثمر رسانده‌اند، کنيم.


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان گفت: با بنياد بازي‌هاي رايانه اي صحبت شده است تا به ساخت و نشر يک بازي رايانه‌اي فاخر بر اساس اين سريال اقدام کند ، اتفاقي که پيش از اين نيز براي فيلم سينمايي «ملک سليمان» صورت گرفته است. 

 


در ادامه داوود ميرباقري، کارگردان سريال «مختارنامه»، با ابراز خرسندي از ديدار دوباره همکارانش در اين سريال گفت: از روز نخست ، قصه «مختارنامه» گرد شخصيت مختار و اتفاقات و حوادث تاريخي که بر او رخ مي‌داد، متمرکز بود.


وي افزود: اما پس از نگارش نخست «عزت الله ضرغامي»، رئيس صداو سيماي جمهوري اسلامي، پيشنهاد داد که بخش کربلا را مفصل‌تر از طرح نخستين در نظر بگيريم و به سريال اضافه کنيم.  



کارگردان سريال «مختارنامه» اظهار داشت: فکر مي‌کنم، با تماشاي سريال خود نيز به اين نتيجه رسيده‌ام که اگر سريال با کربلا گره نمي‌خورد بخش عظيمي از انرژي اين مجموعه از دست مي‌رفت زيرا در تاريخ بشريت نظير چنين پتانسيلي که در واقعه کربلا موج مي‌زند، وجود ندارد.



اين هنرمند گفت: اگر کمال‌گرايي را پيش روي خود قرار دهيم و با ايده آل‌هاي ذهني خود سريال را تماشا کنيم، بي ترديد ديگراني بودند که بتوانند بهتر از من اين صحنه ها را خلق کنند اگرچه که به نوبه خودم خوشحالم که اين سريال در ذهن و روح مردم رسوخ کرده و در دل آنها جا بازکرده است.



او افزود :من در طول ساخت اين مجموعه با منطقي کارکردم که براي همه قابل درک باشد، زيرا در پژوهش‌هاي خود بر اسنادي اتکا کردم که مورد قبول همه مسلمانان جهان اعم از شيعه و سني باشد.

 

ميرباقري اظهار کرد: آن چه تا به حال از اين مجموعه تلويزيوني پخش شده، تنها مقدمه‌اي ازسريال بوده و اصل اتفاقات از قسمت چهاردهم اين سريال به بعد اتقاق مي‌افتد.



اين کارگردان نامدارسينماي ايران، درپايان ابراز اميدواري کرد تا ساخت و پخش اين سريال بهانه و راهي باشد براي بالا رفتن سطح سريال سازي تلويزيون در ايران، تا راهي را که وي آغاز کرده ، ديگران به کمال برسانند.



پس ازآن، حسن اسلامي مهر، مدير عامل بنياد سينمايي فارابي با بيان اينکه اميدوارم رسانه از اين آزمون مهم سربلند بيرون آمده باشد، گفت:ساخت اين سريال ثابت کرد که جريان هنري ايران، از اين قابليت بالا برخورداراست که با نيروي هنرمندان کشوراش و بدون نياز به متخصصان خارجي مي‌تواند کل منطقه و حتي ديگر کشورهاي جهان را نيز تحت تاثير هنر خويش خود کند.



وي افزود:هنرميرباقري اين است که با استدلال و منطق‌هاي کاملا دقيق و مورد قبول تمامي مسلمانان جهان و نه تنها مذهب شيعه، فيلم نامه خود را پيش برده است و حتي صحنه هايي را که شوريدگي و عشق شيعي درآن بود را خود حذف کرده و با استدلال ومنطق جهاني پيش رفت تا سريالي جهاني بسازد.



مدير عامل بنياد سينمايي فارابي، ادامه داد: روحي براين سريال حاکم است که مخاطب را درگير خود مي‌کند و با حس همذات پنداري اي که دراو به وجود مي آورد، تصوير دقيقي از تاريخ را در ذهن او متبلور مي‌کند.



اسلامي مهر ، سخنان خود را با نويد اين که رسانه ملي تصميم گرفته تا با برنامه ريزي‌اي جدي، دست به توليد آثاري با درجه الف ويژه ( بسيار درخشان )بزند، پايان داد.



در ادامه بازيگران سريال «مختارنامه» براي سخناني کوتاه به پشت تريبون خوانده شدند. يدالله شير اندامي، بازيگر نقش سليمان اين مجموعه تلويزيوني گفت: من پيش ازاين در فيلم « ملکه سبا » توليد کشور فرانسه به همراه يک تيم حرفه‌اي خارجي به عنوان نقش اصلي شرکت کرده‌بودم، ضمن اين که خود نيز مدت ها به عنوان کارگردان تئاتربه فعاليت پرداخته‌ام اما به جرات مي‌توانم بگويم اين نقش و اين گروه و اين کار برايم با همه کارهاي ديگرم متفاوت بود.



وي افزود: به جرات مي‌توانم بگويم با وجود بيماري شديدي که داشتم بازي در اين نقش و قرار گرفتن جلوي دوربين ميرباقري برايم بسيار متفاوت و خوشايند بود. به گونه اي که اکنون احساس مي‌کنم خود امام حسين(ع) مرا شفا داده است.



اين هنرمند با تاکيد براين که براي بازي در نقش سليمان، مطالعه و تحقيق فراواني انجام داده است، اظهار داشت: هميشه وقتي فيلم «عمر مختار» را با بازي آنتوني کوئين مي‌ديدم به خودم مي‌گفتم يعني من از اين هنرمند نامسلمان که به اين خوبي نقش يک مسلمان بسيار با ايمان را بازي کرده است، کمترم ؟!


پس از وي، فريبا کوثري بازيگر نقش همسر مختار بيان کرد: به عقيده من ستاره فيلم کسي نيست جز فيلمنامه، کارگردان و اساسا خود فيلم.



وي با تشکر از فريبرز عرب‌نيا بازيگر نقش مختار، گفت: عرب‌نيا در تمام طول مدت سال‌ها فيلمبرداري هم چون يک استاد، حامي من بود و به من درس‌هاي فراوان داد.



اين بازيگر افزود: اما گله من ازتهيه کننده سريال جناب آقاي فلاح است زيرا اين وظيفه ايشان بود که بعد از اتمام فيلمبرداري، اعضاي گروه را جمع کرده و از آنان تقدير مي‌کرد؛ حرکتي که اکنون براي نخستين بار توسط  وزير فرهنگ وارشاد اسلامي صورت گرفت.



درادامه  فريبرز عرب نيا گفت: آنقدر حرف براي بازگويي زياد است که نمي‌توان آنها را بيان کرد زيرا ما با همکاري در ساخت اين مجموعه، يک سفر چند ساله بسيار سخت را پشت سر گذاشته‌ايم .


او افزود: دغدغه بزرگ من از روز نخست تصويربرداري اين سريال تا کنون اين بوده و هست که استانداردهاي تلويزيون را بالا ببريم .



اين هنرمند اظهار داشت: اصولا ساختن کارهاي تاريخي به ويژه تاريخ مذهبي و از آن مهمتر مذهب شيعه در همه جهان بحث انگيز بوده و هست و من مطمئن هستم که اين سريال سال‌ها پس از اين درک مي‌شود .



اين بازيگر افزود: ميرباقري و فلاح دو نيروي فعال و پر انرژي بودند که در طول اين هشت سال تمام سختي‌هاي مرا بدوش کشيدند تا نتيجه کار آن شود که مي‌بينيد.



پس از او مهدي فخيم‌زاده بازيگر نقش «عمرسعد» گفت: سال‌ها بود که در برابر دوربين کارگردان ديگري به غير از خودم بازي نکرده بودم.



او ادامه داد: آنچه من بازي کردم نگاه ميرباقري به شخصيت «عمر سعد» بود و من تنها تلاش مي‌کردم تا ديد او را بازي کنم زيرا او از معدود کارگرداناني است که شخصيت‌هايش را مي‌بيند.



در انتهاي مراسم از عوامل و هنرمندان در ساخت مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» با اهداي لوح تقدير، قدر داني شد و وزير فرهنگ و ارشاداسلامي نيز با توجه به مضمون اين مجموعه تلويزيوني، به دست اندرکاران آن قول اعزام به سفر عتبات عاليات را داد.



جواد شمقدري معاون وزير ارشاد، عليرضا سجادپور، معاون اداره نظارت و ارزيابي، ، نسيرين مقانلو، فريبا كوثري، الهام حميدي، فرخ نعمتي، فرهاد اصلاني، امين زندگاني، انوشيروان ارجمند و رضا رويگري از جمله مهمانان اين مراسم بودند.

نظر شما