دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۲
کد خبر: ۲۸۵۶۳
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۵
شهردار تهران با تاکيد بر اينکه عمق استراتژيك ما نه در پيشرفت علمي و قدرت نظامي، بلكه در قلب و دل مردم است،گفت : از همين رو بايد قلب مردم را تسخير كنيم و نسبت به‌نظام وفادار نگاه داريم، و اگر اين اتفاق افتاد مردم در همه امور مشاركت مي‌كنند كه اوج آن‌را در دفاع مقدس مي‌بينيم.

به گزارش خبرنگار «شهر»، دكتر محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، صبح امروز ـ22آبان ـ در همايش ملي نظارت همگاني در مركز همايش هاي بين المللي دانشگاه شهيد بهشتي  با اشاره به اينکه در اداره جامعه در عينيت بخشيدن به ذهنيت‌ها ،اهداف و برنامه هاي خود با مشكلاتي روبرو هستيم،گفت: بحث نظارت همگاني در اين زمينه به مديران كمك مي كند. وي با بيان اينکه نظارت همگاني و در سطح بالاتر امر به معروف و نهي از منکر که بنا به فرموده امام حسين (ع) فلسفه وجودي قيام عاشورا بود ابعاد گسترده اي دارد، افزود: با اين وجود در کشور ما بيشتر در بخش سلبي و آن هم در حوزه هايي خاص امر به معروف و نهي از منکر دنبال مي شود و اينکه چقدر در اصلاح امور، توسعه، پيشرفت و آباداني جامعه نقش دارد مشخص نيست، در صورتيکه اساس امر به معروف و نهي از منکر توليد محبت و برادري در جامعه است که کمتر به آن پرداختيم. شهردار تهران با اشاره به اصل هشتم قانون اساسي مبتني بر نظارت دولت بر مردم، مردم بر دولت و مردم بر مردم ادامه داد: علاوه بر اينکه نظارت همگاني در قانون اساسي آمده است و وظيفهاي براي ماست، ضمن انکه يک مدير توانا نيز در کنار خدمت به مردم نياز به نظارت همگاني دارد و اين به ويژه در سازمان هايي که مردم مستقيما با آن سر و کار دارند مانند شهرداري بسيار ضروري است و شهرداري به عنوان يکي از نهادهاي غيردولتي است توجه به نظارت همگاني را از اصول خدمت به مردم مي داند.


نظارت همگاني يك وظيفه ديني و يك قرارداد اجتماعي است


قاليباف خاطرنشان كرد: نظارت همگاني پيش از آنکه قراردادي اجتماعي باشد يک وظيفه ديني است، ضمن اين‌كه در نهادي مثل شهرداري تهران كه 85درصد درآمد ما را مردم پرداخت مي‌كنند و تنها 15درصد توسط دولت پرداخت مي‌شود، وظيفه ما سنگين تر است. قاليباف تصريح كرد: از همين‌رو بحث نظارت همگاني يك موضوع جدي و اساسي در ابعاد مختلف است كه سامانه 1888 نيز بر همين اساس شكل گرفته است. وي گفت: هر حكومت و دولتي فلسفه وجودي خودش را دارد و بر اين باور هستيم که يکي از مهم‌ترين و اساسي‌ترين فلسفه وجودي حکومت‌ها و دولت‌ها در يک نظام اسلامي بالا بردن آگاهي مردم است و اين رسالت بسيار جدي و اساسي است چرا که اگر در جامعه‌اي تلاش نشود تا سطح آگاهي بالا برود آن جامعه موفق و پيش‌رو نيست. شهردار تهران با اشاره به اين كه وظيفه همه بالابردن اين آگاهي است، اضافه كرد: بايد تلاش كنيم تا مردم به حقوق خودشان آشنا شوند، كه اين موضوع خيرات و بركات زيادي به‌همراه دارد.

افزايش آگاهي مردم منفعت براي مسئولان است


وي ادامه داد: مردم و شهروندان حقي بر ما دارند و بايد آن را از مجموعه ما بخواهند و مطالبه کنند و اگر مردم را با حقوق‌ خود آشنا کنيم و آگاهي‌شان بالا برود، اولين نفع آن براي خود ما خواهد بود، چرا که به وظايف خود آگاه مي شوند و چه بهتر در شهري زندگي کنيم که شهروندان به وظايف خود آشنا باشند، لذا امروز بسياري از مشکلات ما جايي است که شهروندان از وظايف و حقوق خود اطلاع درستي ندارند. شهردار تهران تاكيد كرد: بر اين باورم عمق استراتژيك ما نه در پيشرفت علمي و قدرت نظامي، بلكه در قلب و دل مردم است، از همين رو بايد قلب مردم را تسخير كنيم و نسبت به‌نظام وفادار نگاه داريم، و اگر اين اتفاق افتاد مردم در همه امور مشاركت مي‌كنند كه اوج آن‌را در دفاع مقدس مي‌بينيم. وي عنوان كرد: اگر مردم انگيزه مشاركت در همه سطوح را نداشته باشند، كارمان گير مي‌كند و مردم زماني مي توانند مشارکت کنند که به يک نهاد اعتماد داشته باشند، پس اعتماد مهم‌ترين سرمايه اجتماعي هر سازمان و نهادي است و نظارت همگاني بيشترين نقش را براي بسترسازي در اين زمينه دارند.

قاليباف با اشاره به‌اين كه در ابتداي مديريتش بر شهرداري تهران بسيار به او توصيه مي‌شد كه ديدارهاي چهره‌به‌چهره با مردم بگذارد؛ در ادامه گفت: البته بايد مدير مستقيم و بي واسطه دغدغه مردم را بشنود اما اگر احساس کنيم بايد خودمان هر روز مستقيم برويم و مردم را ببينيم ابتدايي ترين اصل مديريت را هم نمي دانيم.
وي خاطرنشان كرد: ما در تهران 380 محله داريم که اگر هر روز سال حتي بدون تعطيلي بخواهيم به هر محله برويم يکسال زمان نيز براي اين کار کم است پس با نظارت همگاني مي توانيم با مردم ارتباط داشته باشيم و با اين روند اگر هفته اي يکبار بين مردم برويم و حرف آنان را بشنويم مي توانيم خدمت رساني بهتري داشه باشيم .


پيام‌ها و ديدارهاي مردم در شالكله ذهن مديريت بر شهر تهران تاثير دارد


اين استاد دانشگاه افزود: روزانه هزار و 500 نفر از شهروندان در مرکز 1888 پيام مي گذارند که اين پيام ها حتما شنيده مي شود و وقتي هفته اي يک بار بين مردم حضور پيدا مي کنم، صحبت‌هاي مردم در شالكله ذهن من در مديريت بر شهر تهران تاثير دارد. وي با اشاره به‌اين‌كه در برخي شهرهاي دنيا هفته‌اي يك بار زباله‌ها جمع مي شود، در حالي كه اين جمع‌آوري روزي سه بار در تهران انجام مي‌گيرد، ادامه داد: بارها گفته ام وضعيت خدمات دهي در تهران و کارهاي عمراني که در شهر جريان دارد به جايي رسيده که براي ارتقاي کيفيت بهتر زندگي نيازمند همکاري مردم هستيم و اگر مردم با ما همراهي نکنند اين کار بسيار سخت خواهد بود پس شهروند مسئول بايد شکل بگيرد و براي اين کار ما بايد اعتماد را به وجود آوريم تا مشارکت ايجاد شود. شهردار تهران خاطرنشان کرد: اگر يک سازمان مشارکت پذير نباشد مردم نيز نمي توانند خواهان مشارکت در آن باشند و از مشکلات ما در شهرداري اين بود که فرهنگ مشارکت پذيري در شهرداري پايين بود. وي با تاکيد بر مشارکت مردم در همه سطوح اظهار کرد : 46 درصد نقدينگي کشور در شهر تهران است و بايد ببينيم در اين حوزه سهم شهرداري چقدر است، وقتي اعتماد برقرار شد مردم با حقوق خود آشنا شدند و سطح آگاهي بالا رفت همه جامعه با هم منفعت مي برند و اگر در جامعه اي امر به معروف و نهي از منکر باشد بقيه امورات به درستي انجام مي شود.

مشارکت مردم دليل کسب عنوان برتر شهرداري در حوزه مبارزه با فساد اداري

 
قاليباف خاطرنشان کرد: از همه انديشمندان مي خواهيم تا در موضوع نظارت همگاني در حوزه عقل نظري و ابزاري به ما کمک کنند تا بتوانيم آن را نهادينه کنيم.
وي با اشاره به برگزيده شدن شهرداري تهران به عنوان يکي از دستگاه هاي برتر در حوزه مبارزه با فساد اداري گفت: اگر شهرداري چنين مقامي را کسب کرده است به دليل مشارکت مردم بوده چنانچه هيچ حسابرسي نمي‌تواند در سال‌هاي 70 تا 84 نمي‌تواند به‌صراحت اظهارنظر كند. شهردار كلان‌شهر تهران در پايان خاطرنشان كرد: گزارشي كه نام و هويت مشخص بر آن نباشد و نام‌هايي مانند يك فرد دلسوز، امت حزب‌اله و .. بر آن باشد را  بررسي نمي‌كنيم و به‌كاغذ خردكن مي سپاريم.

نظر شما