شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۶
کد خبر: ۲۸۵۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۰
يك عكاس دوران دفاع مقدس و عاشورا با اشاره به نقش تاثيرگذار عكاسان اين حوزه بر فعاليت هنرمندان رشته هاي مختلف از بي توجهي به اين نسل گلايه كرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي انقلاب به نقل از ساسان مويدي عكاس دفاع مقدس و عاشورا در افتتاحيه نمايشگاه تصوير عاشورا در نگارخانه مهر اين فرهنگسرا در مورد وضعيت عكاسان اين رشته گفت: عكاسان دفاع مقدس محلي از اعراب ندارند و بارها گفته ام تنها كساني كه براي هنرمندان ديگر اثر توليد كرده اند، عكاسان هستند. بسياري از عكاسان در هويزه، شلمچه و..حضور يافتند و عكس گرفتند تا بتوانند واقعيتها را منتقل كنند.

 

وي در مورد نقش عكاسان دفاع مقدس براي ديگر هنرمندان توضيح داد: الان خيلي از عكسهايي كه ما گرفته ايم براي نقاشان، مجسمه سازان، داستان نويسان و فيلمسازان به عنوان منبع استفاده مي شود. در حالي كه هر ساله هنرمندان فيلمساز و ادبيات دفاع مقدس مطرح و ياد آنها گرامي داشته مي شود اما در مورد عكاسان دفاع مقدس چنين كاري صورت نمي گيرد.

 

مويدي افزود: عكاسي جنگ تنها رشته اي است كه تا به حال چندين جانباز و شهيد داشته است ولي با تمام زحمات، اين قشر آنطور كه شايسته اش بوده، مورد توجه قرار نگرفته است. حتي شاهد بوده ام كساني كه شايد تنها يك فيلم كوتاه در مورد جنگ ساخته اند، ديده مي شوند اما عكاساني كه سالها عمر خود را در اين زمينه گذاشتند و عكسهاي ماندگاري گرفتند مثل سعيد صادقي، علي فريدوني و جان بزرگي مورد بي مهري قرار گرفتند.

 

اين عكاس در مورد وضعيت خود ابراز داشت: در مورد من كه عكاس جنگ بودم و مجموعه عكسهايم منتشر شده اند، نه تنها حمايتي انجام نشد بلكه وقتي به يكي از ارگانها مراجعه كردم و گفتم مشكل شيميايي دارم، گفتند ثابت كن كه در جنگ حضور داشته اي و به همين خاطر مشكل شيميايي برايت بوجود آمده است.

 

وي اظهار كرد: متاسفانه همه زحمات ما فراموش شده است و عكاسان دفاع مقدس در رده دهم رشته هاي هنري قرار دارند. انجمن عكاسان جنگ و دفاع مقدس هم به عنوان نهادي كه مي تواند از ما حمايت كند، با كمبود بودجه مواجه است.

 

مويدي خواستار ايجاد يك برنامه ملي براي حمايت از هنرمندان دفاع مقدس شد: همانطور كه جنگ و دفاع مقدس يك مسئله ملي بوده، حمايت از هنرمندان و عكاساني كه در آن زمان در جبهه هاي جنگ رفتند، نياز به يك سيستم ملي و فرابروكراسي دارد تا عكاسان دفاع مقدس شناسنامه دار شوند و از لحاظ دريافت امكاناتي همچون بيمه در تنگنا قرار نگيرند.

 

ساسان مويدي متولد 1338 عکاس حرفه اي را به طور جدي با انقلاب اسلامي و حوادث آن آغاز کرد و در دوران دفاع مقدس در کار خود به بلوغ رسيد او پس از قريب به چهار دهه عکاسي حرفه اي، هم چنان به عنوان يکي از سرشناس ترين عکاسان ايراني در عرصه هاي داخلي و بين المللي ارايه اثر مي کند.

 

تهيه گزارش تصويري از کشورهاي اروپايي، آمريکايي، آسيايي، عربي،آفريقايي و آسياي ميانه و انعکاس آنها در مطبوعات داخلي و بين المللي چاپ اثر در بيش از 20 مجلد کتاب عکاسي داخلي و خارجي- چاپ عکس هاي برگزيده خبري سال توسط مطبوعات و کتاب هاي معتبر جهان – چاپ ويژه نامه هاي اختصاص پيرامون واقعه حلبچه و ديگر وقايع معاصر در مطبوعات داخلي – داوري مسابقات عکاسي از سال 58 تاکنون و تدريس رشته عکاسي مطبوعاتي از جمله فعاليت هاي در کارنامه حرفه اي مويدي است.

نظر شما