دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۶
کد خبر: ۲۸۹۲۶
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۸
هوشنگ ظريف آهنگساز و موسيقيدان پيش‌كسوت به عنوان يكي از اعضاي شوراي فني اركستر ملي ايران، در نشست خبري اين اركستر كه ظهر امروز يكشنبه 28 آذر در محل تالار وحدت برگزار شد، با تاكيد بر اهميت موسيقي و نقش جوانان در ارتقاي سطح آن، از استفاده از قطعاتي در اركستر ملي خبر داد كه رنگ و بوي ايراني داشته باشند.

به گزارش خبرنگار شهر، ظريف در اين نشست اظهار داشت: دلم مي‌خواست كه استاد فخر‌‌الديني كه استاد من و دوست قديمي من نيز هستند، كار را ادامه مي‌دادند و كار اركستر ملي به اين‌ مرحله نمي‌رسيد. ولي بايد از جوان‌ها استفاده كرد، چه از لحاظ رهبري و چه از لحاظ نوازندگي. من شاگرداني دارم كه از آن‌ها مي‌خواهم به عنوان حرفه به دنبال موسيقي نروند؛ زيرا آينده‌اي نخواهند داشت.



وي تاكيد كرد: بايد به موسيقي بها داده شود و از جوانان حمايت شود و حال كه دوستمان آقاي كيارس اين وظيفه را تقبل كرده‌اند بايد سعي كنيم بيشتر از جوانان استفاده كنيم. قطعاتي در اركستر به‌كار گرفته خواهد شد كه رنگ و بوي ايراني را داشته باشد.

در اين نشست همچنين ترابي با اشاره به تعطيلي اركستر ملي با وجود تلاش‌ها و زحمات بسيار فرهاد فخرالديني، گفت: ما در طول سال گذشته بسيار تلاش كرديم كه اين اركستر مجددا راه‌اندازي شود و به اين دليل كه استاد فخرالديني تمايلي به همكاري مجدد در اركستر ملي نداشتند تلاش‌هاي ما براي همكاري با ايشان به نتيجه نرسيد.

وي درباره شوراي فني اركستر ملي و سمت و سوي فعاليت آن گفت: خوشبختانه در همان ابتدا از چهار استادي كه براي ما در اولويت بودند براي عضويت در شوراي فني اركستر ملي پاسخ مثبت گرفتيم. اساتيدي كه مورد اتفاق جامعه موسيقي كشور ما هستند، اين اعتماد را فقط و فقط به خاطر موسيقي به دفتر موسيقي كردند تا كمك كنند باري را كه از موسيقي روي زمين مانده بود، برداريم.



ترابي در ارتباط با رهبري اركستر ملي گفت: اركستر ملي ايران اساسنامه‌اي دارد كه بعد از جلسات متوالي با بازنگري‌هاي بسيار به نتيجه رسيد. بر اساس اين اساسنامه شوراي فني اركستر است كه رهبر را انتخاب مي‌كند و دفتر موسيقي تنها حكم كسي را كه اين شورا معرفي كرده است، صادر مي‌كند و شوراي فني اركستر ملي به اتفاق آراء برديا كيارس را به عنوان رهبر اركستر ملي ايران معرفي كرده‌اند.



سرپرست دفتر موسيقي درباره شركت اركستر ملي در جشنواره موسيقي فجر گفت: از دي‌ماه تمرينات اركستر براي جشنواره شروع مي‌شود. از آن‌جا كه تركيب اركستر و رهبر آن تازه هستند، نياز به تمرين بيشتري دارند و در درصورتي‌كه شوراي فني و رهبر اركستر تاييد كنند، احتمال اين‌كه در اسفندماه اجرا داشته باشيم بسيار زياد است.

ترابي همچنين درباره بيمه و ثبات كاري نازندگان اركستر تصريح كرد: اركستر ملي با شمايل جديدي شروع به كار مي‌كند . موسسه‌اي به نام «اركستر ملي ايران» به‌زودي يه ثبت خواهد رسيد و اركستر ملي به لحاظ اداري كاملا تحت پوشش اين موسسه فعاليت خود را آغاز خواهد كرد. قرار است نوازندگان درجه يك كار درجه يك براي اركستر انجام دهند؛ ولي از آن‌جا كه اين كار روزانه نيست، از لحاظ اداري نمي‌توانند بيمه شوند. تنها تسهيلاتي فراهم كرده‌ايم كه اين عزيزان بتوانند براي بيمه هنري خود با مراجعه به نهادهاي مربوطه شخصا اقدام كنند.



همچنين كيارس، رهبر جوان اركستر ملي در اين نشست در پاسخ به سوالي درباره مبناي انتخاب اعضاي اركستر ملي اظهار داشت: ما سعي كرده‌ايم عده‌اي از نوازندگان را جمع كنيم كه جوان باشند و حد‌الامكان در جاي ديگري شاغل نباشند. البته هنوز اسامي كاملا مشخص نشده و در دست بررسي است. تعداد نوازنده‌ها نيز تعدادي خواهد بود كه در اركستر مورد نياز باشد و بعدا در شورا بررسي مي‌شود.

خلعتبري نيز در اين رابطه تاكيد كرد: رپرتوآري كه انتخاب مي‌شود تعداد نوازندگان را مشخص مي‌كند.



همچنين ترابي درباره تغييرات احتمالي رياست دفتر موسيقي و تاثيرات آن بر شوراي فني دفتر موسيقي گفت: پيش از اين نيز گفتم كه اساسنامه‌اي تدوين شده كه معيار كار است و هيچ رفت و آمدي هيچ خدشه‌اي بر اين اساسنامه وارد نخواهد كرد و هر كسي كه مدير دفتر موسيقي شود يكي از وظايفش شركت در شوراي اركستر ملي است.



در ادامه ارسلان كامكار درباره برنامه‌ريزي شوراي فني براي يك سال آينده اركستر ملي گفت: ما فكر كرديم كه به هر حال لازم است كه اين اركستر فعاليتش را از سر بگيرد و قرار است به آهنگسازان مطرح كشور سفارش رپرتوآر بدهيم و هركدام كه زيبا و فاخر باشد، استخوان‌بندي درست داشته باشد و براي اركستر مناسب باشد را براي اجرا انتخاب كنيم. نمي‌توانم بگويم به هيچ عنوان كارها تكراري نخواهد بود و هر يكي دو ماه اجراي متفاوتي خواهيم داشت ولي فعاليت اركستر به شكلي كه پيش از اين بوده، نخواهد بود.



وي ادامه داد: ما به راحتي اين كار را قبول نكرده‌ايم و نگراني‌هاي بسياري پشت آن بوده است. ولي چنين اركستري بايد وجود داشته باشد تا آهنگسازان تشويق شوند براي چنين اركستري با اين خصوصيات آهنگ بسازند. ولي ما فعلا اين خوراك لازم را نداريم و اين انتظار زيادي است. فكر مي‌كنم همين آغاز مجدد فعاليت اركستر ملي را بايد به فال نيك بگيريم و مشكلات آن‌را به مرور حل كنيم.



در ادامه سخنان كامكار، فردين خلعتبري اظهار داشت: اين كه خبرنگاران موقعيت سلبق اركستر را نقد مي‌كنند با ارزش است ولي پرداخت جامعه مطبوعاتي به موسيقي به طور كلي پرداختي سطحي است و اگر مجموع نقد تخصصي موسيقي را در مطبوعات پي بگيريم، مي بينيم كه در اين زمينه دچار فقر هستيم. اركستر ملي احتياج به نقدي تخصصي و صميمانه دارد. نبايد تها به دنبال چيزي بگرديم كه خودمان مي‌خواهيم؛ بلكه بايد به دنبال آن چيزي باشيم كه بايد وجود داشته باشد.



وي افزود: نگاه استادان شوراي فني اركستر ملي، نگاهي نو است و تلاش ما عبور از جريان سنتي به شيوه‌اي نو است. متايفاه ما همواره در ميان دوره‌ةاي مختلف موسيقي انقطاع داشته‌ايم و بسيار مفيد است كه هر اتفاقي افتاد، گروه بعد از ما بداند كه ما چه‌كار كرده‌ايم. خوشبختانه حضور عليزاده، ظريف و كامكار به نحوي است كه از گذشته خبر دارند و همه دغدغه موسيقي دارند.



خلعتبري تاكيد كرد: همكاري خبرنگاران به حركت راحت‌تر اركستر كمك مي‌كند و اين همكاري به معني تعريف و تمجيد نيست؛ بلكه منظور از آن نقد درست است. ما در همه زمينه‌هاي موسيقي نياز به نقد داريم؛ زيرا وقتي نقد نمي‌شويم احساس مي‌كنيم كه فراموش شده‌ايم.



در ادامه كيارس درباره برنامه تمرين هفتگي اركستر گفت: هنوز درباره رپرتوآري كه در جلسات ابتدايي بايد تمرين كنيم به قطعيت نرسيده‌ايم ولي تمرين‌ها سه روز در هفته از ساعت 14 تا 17 خواهد بود و به اين دليل كه نوازندگان وان هستند بايد از قطعات پايه شروع كنيم تا اعضا يكديگر را پيدا كنند. از اين رو قطعا يك يا دوماه نياز به تمرين خواهيم داشت.



ترابي نيز درباره عدم حضور يك استاد آواز در شوراي فني اركستر گفت: به‌طور حتم در صورت نياز از مشاوراني در زمينه‌هاي مختلف استفاده خواهد شد و خلائي باقي نمي‌ماند.

ظريف نيز در اين‌باره به دوره برگزاري هر شب كنسرت‌ها در تالار رودكي در دوره فرامرز پايور اشاره كرد كه كنسرت‌ها بدون خواننده و يا به‌صورت دو قسمتي برگزار مي‌شد.

نشست خبري تشكيل مجدد اركستر ملي امروز يكشنبه 28 آذر در محل تالار وحدت و با حضور حسين عليزاده، هوشنگ ظريف، فردين خلعتبري، ارسلان كامكار، برديا كيارس، علي ترابي و جمعي از خبرنگاران برگزار شد.

نظر شما