دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۳
کد خبر: ۲۸۹۶۶
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۰
قائم مقام ستاد نكوداشت هفته پژوهش اعلام كرد: زنگ پژوهش با حضور وزير علو تحقيقات و فناوري و وزير آموزش و پرورش در اولين روز هفته پژوهش نواخته مي‌شود كه ضمن آن از 6 دانش آموز برگزيده كشوري تقدير به عمل خواهد آمد.

عباس نجار قائم مقام ستاد نكوداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش اعلام كرد: با توجه به تقارن هفته پژوش با ايام عزاداري ماه محرم اين مناسبت از 4 تا 9 دي ماه برگزار مي شود. وي با اشاره به برگزاري سيزده دوره پژوهش در آموزش و پرورش گفت : براي دوره چهاردهم با اهداف آوزشي و علمي فراخوان داده ايم كه مهلت ارسال آثار از مهر سال جاري آغاز و در شهريور سال 90 پايان مي پذيرد.


قائم مقام ستاد نكوداشت هفته پژوهش با اعلام اين نكته كه در اولين روز اين هفته زنگ پژوهش با حضور وزير علوم تحقيقات و فن آوري و وزير آموزش و پرورش در مدرسه نور منطقه 6 به صدا در مي آيد توضيح داد: پس از نواخته شدن زنگ و تقدير از 6 دانش آموز برگزيده كشوري توسط وزرا، هيات حاضر براي بازديد از دستاوردهاي پژوهشي به مصلي تهران عزيمت مي كنند.


وي با تاكيد بر اين كه رويكرد پژوهش در آموزش و پرورش از معلم پژوهي به سمت پژوهش دانش آموزي است افزود: لازمه پيشرفت دانش آموزان تحقيق است و آنها بايد از حافظه محوري به تحقيق و پژوهش محو.ري روي آورند كه طي 2 سال اخير آموزش و پرورش در اين زمينه اقدامات موثري انجام داده است.


نجار ادامه داد: در راستاي گسترش پژوهش محوري ، آموزش و پرورش پژوهش سراهايي را در منطقه شهر تهران تاسيس كرده است كه در آنجا علومي روباتيك ،‌كامپيوتر ، آزمايشگاههاي فيزيك ، شيمي، زبان هاي برنامه نويسي و پژوهشكده هاي رياضي و علوم پايه تدريس مي شود.


وي با اشاره به اين نكته كه برگزيدگان جشنواره هاي علمي از جمله جشنواره جوان خوارزمي از بين دانش آموزان محقق در اين پژوهش سراها انتخاب مي شوند گفت: دانش آموزان با استعداد پس از ارزيابي هاي كارشناسي از سوي مدارس به اين پژوهش سراها معرفي مي شوند كه حضور آنها در كلاس هاي يادشده به صورت رايگان و در خارج از ساعات درسي برنامه ريزي شده است.


به گفته نجار بيش از 1100 عنوان كتاب آموزشي و درسي و تعداد كثيري فيلم و نشريات مرتبط در راستاي بستر سازي مناسب جهت پژوهش در اختيار معلمان مدارس در كل كشور از طريق سايت رشد و سايت پژوهشكده آموزش و پرورش .قرار گرفته است.


نجاريادآور شد: از مجموع 1500 طرح پژوهشي ارسالي به وزارتخانه ، 443 طرح انفرادي و گروهي در سطح منطقه، 40 طرح در سطح استاني و يك طرح در سطح كشوري برگزيده شده است كه در 8 دي ماه از نفرات برگزيده تقدير مي شود.


اسدالله مرتضايي دبير ستاد نكوداشت هفته پژوهش نيز در ادامه با اشاره به اينكه پژوهش نقش بينايي براي مسير تعليم و تربيت را دارد اعلام كرد: رويكرد شوراي تحقيقات آموزش و پرورش در سطح ملي اين است كه  گستره  پژوهش را به تمامي فعالين عرصه آموزشي بسط دهد.


وي ادامه داد: در زمينه آموزش و پرورش در چند محور به معرفي آثار برگزيده پرداخته است كه از جمله آن انتخاب طرح هاي پژوهشي برتر، انتخاب پايانامه تحصيلات تكميلي مرتبط، انتخاب معلم، پژوهشگر و مدير برتر است.


دبير ستاد نكوداشت هفته پژوهش با اعلام اين نكته كه در انتخاب برترين ها در بين معلمان به رشته و مقطعي كه تدريس مي كنند و دانش آموزان به مقطع تحصيلي ، رشته تحصيلي و موضوع طرح توجه شده است اضافه كرد: از بين 1489 طرح برگزيده از سوي معلمان در سطح مناطق، 803 طرح به مقطع ابتدايي، 291 طرح به مقطع راهنمايي، 391 طرح به مقطع متوسطه و 9 طرح به مقطع پيش دانشگاهي تعلق دارد.


وي ادامه داد: در اين زمينه 60 نفر نيز در بخش هاي ادارات كل مناطق در اين عرصه فعاليت داشته اند.

مرتضايي با اعلام اين نكته كه ازمجموع 40 طرح برگزيده در سطح استان ها كه 52 نفر در آن مشاركت داشتند، در مقطع ابتدايي 21 نفر، راهنمايي 9 نفر ، متوسطه 16 نفر و پيش دانشگاهي 2 نفر در اين رقابت برگزيده شده اند.

نظر شما