يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۱۵
کد خبر: ۲۸۹۹۷
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۵
معاون اول رييس جمهور آمريکا، «جو بايدن»، در شديد‌ترين انتقادي که تا کنون يک مقام دولتي از «جوليان آسانژ» بنيان‌گذرا وب‌سايت ويکي‌ليکس کرده‌است، وي را يک «تروريستِ هاي-تک» خواند.

به گزارش سرويس بين‌الملل «شهر»، بايدن آسانژ را متهم کردکه با افشاي اسناد ايالات متحده زندگي افراد را به مخاطره انداخته‌است و باعث شده‌است در اجراي مسووليت‌هاي ايالات متحده‌ي امريکا در سراسر جهان اختلال ايجاد شود.

اين اظهارات بر خلاف گفته‌هاي پيشين ديگر مقامات کاخ سفيدبود که افشاي اين اسناد را داراي خطر و آسيب جدي‌اي براي آمريکا ندانسته‌بودند.

«جو بايدن» که در برنامه‌ي «ميت د پرس» شبکه‌ي تلويزيوني ان‌بي‌سي شرکت کرده‌بود، درپاسخ به اين سوال که آيا مقامات آمريکايي مي‌توانند از افشاي اسناد بيشتر جلوگيري کنند گفت: «در حال مطالعه‌ي اين کار هستيم. در حال حاضر وزارت دادگستري در حال بررسي موضوع است.» وي جزييات بيشتري از اقدامات در دست اجراي دولتش در اين زمينه اعلام نکرد.

بايدن در پاسخ به پرسش ديگري در اين زمينه که آيا عملکرد جوليان آسانژ غيرقانوني است گفت: «در صورتي که ثابت شود وي بردلي مننينگ را به افشاي اسناد تشويق کرده يا به او کمک کرده‌باشد اعمال وي خلاف قانون است.» بردلي مننينگ تحليل‌گر اطلاعاتي ارتش آمريکا، مظنون به افشاي اين اسناد است. بايدن ادعا کرد که اگر آسانژ به منينگ کمک‌کرده باشد يا وي را تشويق به افشاي اسناد کرده‌باشدوضعيت او با يک روزنامه‌نگار معمولي که استاد افشا شده را منتشر مي‌کند متفاوت خواهد‌بود.

وي اظهار داشت: «اينکه شما براي به دست آوردن اسناد سري بايک عضو ارتش ايالات متحده تباني کنيد با اين که کسي آنها را جلوي شما بياندازد و بگويد اينها اسناد محرمانه است تو هم يک روزنامه‌نگاري تفاوت دارد.»

(منبع: گاردين)

خبرهاي مرتبط:

وضعيت نامعلوم جوليان آسانژ در لندنپس از بازداشت

جوليان آسانژ بنيان گذار ويکي‌ليکس درلندن بازداشت شد

گزارش‌هاي مرتبط:

استفاده از اسناد ويکي‌ليکس برايشکايت از ارتش آمريکا در اسپانيا

آمريکا جلوي انتخاب مقامات ايراني رابراي مقام‌هاي مديريتي سازمان‌هاي بين‌المللي مي‌گيرد

نظر شما