سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۰
کد خبر: ۲۹۰۱۳
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۶
كارشناس اداره غدد و متابوليسم وزارت بهداشت تأكيد كرد:
كارشناس اداره غدد و متابوليسم وزارت بهداشت، به افراد بالاي 30 سال و زنان باردار در هفته 24 تا 28 بارداري توصيه كرد حتماً تحت غربالگري ديابت قرار گيرند.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر شهين ياراحمدي با بيان اين مطلب اظهار كرد: مرض قند يا ديابت يك اختلال سوخت و ساز در بدن است بدين صورت كه سرعت و توانايي بدن در استفاده و سوخت و ساز كامل قندها كاهش مي‌يابد و قند خون افزايش پيدا مي‌كند كه اين قند بالا، مثل سم عمل ‌كرده در نتيجه عوارض زيادي را ايجاد مي‌كند.

 

وي ادامه داد: افرادي كه سابقه فاميلي ديابت داشته باشند، دچار چاقي، اضافه وزن و فشارخون هستند براي گرفتن ديابت مستعدترند. 

 

به گفته ياراحمدي، زناني كه در سنين باروري هستند، سقط‌هاي متعدد با دلايل نامعدود داشته‌اند و يا فرزندان چاق دارند و همچنين افرادي كه فعاليت بدني و رژيم غذايي مناسب ندارند، مستعد گرفتن ديابت هستند.

 

وي به اين گروه از افراد توصيه كرد: با برنامه غذايي درست، فعاليت بدني منظم و نگهداري وزن ايده‌آل و مصرف نكردن دخانيات مي‌توانند از بروز بيماري ديابت پيشگيري كنند.

 

اين كارشناس افزود: افرادي كه ديابت دارند، مي‌توانند با كنترل صحيح و مناسب بيماري خود از مرگ زودرس، قطع عضو و معلوليت، كوري، عوارض كليوي مثل دياليز جلوگيري كنند.

 

وي با اشاره به اين كه عواملي مثل پرخوري، پرادراري، پرنوشي علائم كلاسيك ديابت هستند، خاطرنشان كرد: اين علائم به دليل اين كه در همه افراد ديده نمي‌شود و درصدي از بيماران ديابتي هيچ علامت جدي ندارند علائم كلاسيك ديابت نام‌گذاري شده است و افراد با ديدن اين علائم حتماً بايد آزمايش ديابت را انجام دهند.

 

كارشناس اداره غدد و متابوليسم وزارت بهداشت تصريح كرد: مبتلايان به ديابت بايد ياد بگيرند كه چگونه قند خون خود را كنترل كنند تا از عوارض حاد و مزمن بيماري پيشگيري كنند و يا در صورت پيدايش اين عوارض به موقع به مراكز بهداشتي درماني مراجعه كنند.

نظر شما