دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۶
کد خبر: ۲۹۰۴۵
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۹
اگر تا کنون فقط تهران بود که براي گسترش روابط با قاهره تلاش مي کرد اما مصر هم روز گذشته چراغ سبز نشان داد.

سخنان رييس جمهور در افتتاحيه دومين همايش وزيران زن کشورهاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي که روز يک شنبه در تهران برگزار شد مورد توجه رسانه هاي کشور مصر قرار گرفت و قسمت هاي زيادي از آن را که از تلاش کشور مصر قدرداني کرده بود،‌ روي آنتن رفت.

 

به گزارش خبرآنلاين،‌ سخنان احمدي نژاد در افتتاحيه دومين همايش وزيران زن کشورهاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي مورد توجه رسانه هاي کشور مصر قرار گرفت و قسمت هاي زيادي از آن را که از تلاش کشور مصر قدرداني کرده بود،‌ روي آنتن اين شبکه ها رفت.

به گزارش خبرآنلاين،‌ شبکه ماهواره رسمي مصر و راديوي آن کشور رو يکشنبه در اقدامي بي سابقه،‌ قسمت هاي زيادي از سخنراني احمدي نژاد را که در آن از تلاش کشور مصر براي برگزاري دوره گذشته اين همايش، قدرداني کرده بود،‌ را پخش کردند.

 

رسانه هاي مکتوب کشور مصر نيز با پرداختن به اين موضوع،‌ به برجسته کردن برخي از سخنان احمدي نژاد از جمله اين که «ايران گام سوم را پس از برداشتن گام هاي اوليه توسط مصر و ترکيه،‌ برداشت» پرداختند.

 

اين اقدام رسانه هاي مصري در حالي انجام مي شود که پرداختن به موضوعات مرتبط با ايران در ميان رسانه هاي مصري با حساسيت و وسواس خاصي نگريسته مي شود.

 

اگرچه به نظر تا برقراري روابط سياسي ميان دو کشور، راه درازي مانده ولي کورسو هاي تازه اي از آخرين روزهاي آذر سال گذشته که قاهره ميزبان علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي بود تا به امروز در روابط دو کشور به وجود آمد.

 

بعد از سر کار آمدن محمود احمدي نژاد و طرح موضوعات پيش بيني نشده و ناگهاني در سياست خارجي کشورمان، هر زمان گمان اين مي رفت که سردي سي ساله روابط سياسي ايران و مصر در اين دولت سرانجام به پايان خود برسد. حتي رييس جمهور ايران طي اين سال ها اظهارات صريحي در اين خصوص داشت. از جمله مواضع احمدي نژاد در ارديبهشت 86 يعني دو سال بعد از روي کار آمدنش بود. روزي که در يک کنفرانس خبري در امارت گفته بود: به صراحت اعلام مي‌کنم اگر دولت مصر اظهار آمادگي کند تا پايان وقت اداري امروز سفارت ايران را در مصر برپا خواهيم کرد.

 

بعد از سفر علي لاريجاني رييس مجلس به مصر که امروز اولين سالگرد آن را پشت سر گذاشتيم، مهر امسال شاهد سفر دو عضو کابينه دولت به اپن کشور و همچنين سفر مقامات اقتصادي دو کشور بوديم. سفري که برقراري خط پرواز مستقيم تهران - قاهره و نيز قراردادهاي اقتصادي از جمله آن ها بود.

 

اگرچه سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان پيش از اين تصريح کرده بود که برقراري روابط سياسي با مصر در دستور کار ايران نيست ولي به نظر زمينه هاي اين کار در حال فراهم شدن است. همچنين اخيرا بعد از انتخابات پارلماني مصر که در آن حاميان اخوان المسلمين از کسب اکثريت کرسي ها باز ماندند، رامين مهمانپرست در نشست خبري خود با رسانه ها از موضع گيري در خصوص اين انتخابات خودداري کرد و آن را موضوع داخلي مصر عنوان کرد.

 

در اين ميان انعطاف مقامات مصري، به خصوص حسني مبارک رييس جمهور اين کشور راجع به ايران حائز اهميت است. آخرين اقدام مصر در اين خصوص پوشش بي سابقه سخنراني احمدي نژاد در همايش وزيران زن کشورهاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي توسط رسانه هاي مصري بود البته آن جاهايي که احمدي نژاد از مصر تجليل مي کرد.

.

.

خبرهاي بيشتر در خبرخوان شهر

نظر شما