يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۱
کد خبر: ۲۹۲۰۲
|
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۳
علي معلم، تهيه کننده فيلم «آل» با يادآوري اينکه فيلم سازان بايد با مفاهيم روز شهري آشنا باشند، گفت: برگزاري جشنواره فيلم شهر موجب آشنايي هرچه بيشتر سينماگران با اين مفاهيم مي شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي جشنواره بين المللي فيلم شهر، علي معلم افزود: انتخاب محل فيلمبرداري در ساخت يک اثر سينمايي به اندازه انتخاب بازيگر از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و در اين ميان شهر تهران مي تواند محلي مناسب براي ساخت اثري سينمايي باشد و بايد براي آن وقت گذاشت.

اين تهيه کننده سينما افزود: پديده‌هاي مدرن شهري وارد شهر شدند و سپس براي شهروندان تعريف شد و مردم به ناچار و بدون پيش زمينه قبلي با اين پديده‌هاي شهري و شهروندي رو به رو شدند.



معلم يادآورشد: سينما و هنرهاي نمايشي تاثير بسزايي در پذيرش هرچه بيشتر فرهنگ شهروندي از سوي شهرنشينان دارد و بايد به اين هنر بيش از گذشته در ترويج فرهنگ و ارزش هاي اخلاقي بها داده شود.



به گفته تهيه کننده فيلم «گاو خوني»، براي تاثيرگذاري سينما روي مردم در قدم نخست بايد مديران شهري و فيلمسازان جايگاه اين هنر را در ترويج فرهنگ شهرنشيني درک کنند تا بتوانند از اين ابزار براي انتقال مفاهيم شهري و ترويج اخلاق شهروندي استفاده کنند.


مدير مسوول ماهنامه سينمايي «دنياي تصوير» تصريح کرد: متاسفانه در سينماي ما غير از آثار برخي از فيلمسازان همچون مرحوم علي حاتمي اثري مطرح در حوزه شهري ديده نمي‌شود و مسايل و معضلات شهري کمتر در فيلم هاي سينمايي ما به تصوير کشيده شده است.



اين منتقد سينمايي با بيان اينکه سينما آنچنان که بايد نتوانسته در ترويج فرهنگ و اخلاق شهروندي موثر باشد، گفت: تاثيرگذاري سينما در جهت ترويج فرهنگ شهروندي به ميزان جديت مولفين و فيلمسازان و آشنايي آنان با اين مقولات باز مي‌گردد.



معلم به برگزاري جشنواره فيلم شهر اشاره کرد و ادامه داد: اين رويداد تاثير بسزايي در آشنايي سينماگران با مفاهيم شهري دارد. اين امر بسيار مهم است زيرا فيلمسازان به عنوان خالق آثاري که به عنوان مرجع محسوب مي شود بايد با اين مفاهيم آشنايي کامل داشته‌باشند.



تهيه کننده فيلم «آل» تاکيد کرد: در سينماي فرانسه از فضاهاي شهري و نمادهاي تاريخي به بهترين نحو ممکن استفاده مي‌شود اما در سينماي ما متاسفانه موضوع هاي شهري ديده نمي‌شود و تنها بخش‌هاي منفي شهر به تصوير کشيده مي‌شود.



اين منتقد سينما در عين حال بر اعمال نگاه دقيق فيلمسازان به وجوه مختلف جنبه‌هاي فرهنگي آثار سينمايي در به تصوير کشيدن جلوه‌هاي زيباي شهري و شهروندي تاکيد کرد.



معلم يادآورشد: فضاهاي شهري بايد بدون اغراق در آثار سينمايي ديده شوند و زيبايي‌هاي يک شهر ديده شود.


به گفته وي، نوع استفاده از فضاهاي شهري متناسب با گونه‌هاي سينمايي متفاوت است اما هر فيلمي در هر گونه‌اي که باشد مي‌تواند به ارتقاء فرهنگ شهروندي کمک کرده و در اين ميان فيلم‌هاي تاريخي و اجتماعي نقش بيشتري را ايفا مي‌کنند.


چهارمين جشنواره بين المللي فيلم شهر ، ارديبهشت ماه سال 90 برگزار مي‌شود.

نظر شما