دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۹
کد خبر: ۲۹۲۵۴
|
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
دکتر قاليباف همزمان با افتتاح کتابخانه ديجيتالي علوم انساني مطرح کرد:
کتابخانه ديجيتالي رشته علوم انساني که توسط معاونت فرهنگي ، اجتماعي شهرداري تهران آماده سازي شده است با حضور دکتر قاليباف و جمع کثيري از انديشمندان اين حوزه در برج ميلاد گشايش يافت.

به گزارش شهر، به نقل ازروابط عمومي شهرداري تهران، دکتر محمد باقر قاليباف در نشست با انديشمندان علوم انساني و افتتاح کتابخانه ديجيتالي اين حوزه که چهارشنبه شب گذشته - اول دي - در برج ميلاد برگزار شد، گفت: علوم انساني ميدان تجلي فرهنگ يک ملت است.علوم انساني در کشف حقايق، در توصيف، در تعريف و تبيين بي نظير و براي استنباط در مسائل راهبردي ، براي نشان دادن راه در همه فراز و نشيب ها و براي عمق دادن مسائل بي‌مانند است چنانچه مابقي علوم اين قابليت را ندارند.

 

شهردار تهران با بيان اينکه اهميت علوم انساني بر هيچ فردي پوشيده نيست، گفت : نمي گوييم که ساير علوم مهم نيستند اما علوم انساني بسيار کليدي و اساسي است، چرا که علومي جريان ساز و سرنوشت‌ساز در اداره جامعه هستند. 

 

وي تصريح کرد : بر اين باورم که اگر در حوزه فرهنگي استقلال نداشته باشيم، نمي‌توانيم در حوزه سياسي و اقتصادي نيز به استقلال دست يابيم زيرا سه رکن اصلي جامعه سياست، اقتصاد و فرهنگ است و تحقق استقلال سياسي و اقتصادي بدون استقلال فرهنگي امکان پذير نيست و يا کاملا صوري خواهد بود .

 

شهردار تهران علوم انساني را تجلي گاه فرهنگ دانست و گفت : علوم انساني مورد تاکيد ما علوم انساني الهي است ، يعني علومي که انسان را تک ساحتي نمي‌بينند.

 

وي تاکيد کرد: علوم انساني که انسان را چند ساحتي ببيند و بر اساس عقلانيت متصل به وحي باشد، استقلال فرهنگي يک کشور را ضمانت مي‌کند و اين استقلال فرهنگي متضمن استقلال اقتصادي و سياسي است.

 

دکتر قاليباف با بيان اينکه مديريت و اداره جامعه زيبنده رشته هاي علوم انساني است، گفت: چالش هاي جدي بر سر راه ما و علوم انساني قرار دارد که يکي از آنها بي ارتباطي يا يک ارتباط ناهم سرشت است به گونه اي که در حوزه اجرايي متوجه مي شويم، بين علوم انساني با نهادهاي فرهنگي،اقتصادي و سياسي فاصله هايي وجود دارد.

 

وي خاطرنشان کرد: بايد براي اين ارتباط ناهم سرشت چاره انديشي کنيم . زيرا حتي دانشجوياني که امروز در عرصه علوم انساني مشغول به تحصيل هستند خود را با اين سئوال روبه رو مي‌بينند که بعد از فارغ التحصيل شدن کجا و چگونه بايد مشغول به کار شوند، که اين مسئله نشان مي دهد رابطه منطقي بين حوزه عقل ابزاري و عقل نظري براي اداره جامعه وجود ندارد.

 

وي اظهار کرد: شايد يکي از علت هاي اين موضوع کار آمد نبودن علوم انساني، ترجمه اي بودن خيلي از کارها به خصوص در حوزه اجرا و به روز نبودن اين علوم باشد.

 

شهردار تهران در ادامه گفت : بسياري از رشته ها در علوم انساني به تنهايي مشکل گشا نيستند و ترکيب آنها مي‌تواند راهگشا باشد، از سوي ديگر به پژوهش در کشور به طور جد احساس نياز مي‌شود.

 

وي با تاکيد بر اينکه برخي از مديران در حوزه اجرايي اطلاع درستي از ظرفيت ها،ضرورت‌ها و نقش رشته علوم انساني ندارند گفت : وقتي اطلاع درستي از ظرفيت ها و اهميت علوم انساني وجود ندارد، احساس نيازي نمي‌شود و پژوهشي هم صورت نمي گيرد، يا شاهد پژوهش هايي هستيم که بيشتر براي رفع نيازها جنبي يا فردي ما است و دردي را از جامعه دوا نمي‌کند.

 

دکتر قاليباف افزود : اين مساله سبب مي‌شود، ديوار بي‌اعتمادي بين حوزه نظري و اجرايي ايجاد شود. اگر بخواهيم يک تحول جدي در اين زمينه به وجود آيد، بايد فرآيندي را پشت سر گذاريم که مدبرانه باشد چون با افراط و تفريط نمي‌توان پيشرفت كرد. شتابزدگي، ناپختگي و دستورالعملي بودن نيز از جنس اين فرآيند نيست.

 

وي تاکيد کرد: باور اين تحول بايد در نزد اساتيد و نخبگان عرصه علوم انساني نيز نهادينه شود و خود آنها براي تحقق اين مهم پيشگام باشند و اين ضرورت را حس کرده و ميدان را براي حضور و فعاليت نيروهاي جوان و خلاق عرصه علوم انساني باز کنند.

 

شهردار تهران تاکيد کرد: در عرصه علوم انساني ما بايد چهار رويکرد را مورد توجه جدي قرار دهيم،اسلامي شدن با همان تعبيري که اسلام از تک ساحتي نبودن انسان دارد، بومي شدن، کارآمد شدن و به روز شدن تا علوم انساني از اين مهجوريت درآيد.

آمادگي براي راه‌اندازي کتابخانه ديجيتال علوم پزشکي

وي تاکيد کرد: ما در شهرداري تهران تلاش کرديم در اين زمينه هرگامي که مي‌توانيم برداريم،چنانچه اقدام به راه اندازي کتابخانه ديجيتال علوم انساني نيز صورت گرفت.

 

وي خاطر نشان کرد: البته تحقق کتابخانه الکترونيک که يک موضوع مهم و تاثير گذار است براي علوم پايه و علوم مهندسي نيز صورت گرفته و در علوم پزشکي نيز شخصا از 2سال و نيم  قبل آمادگي داريم که کتابخانه ديجيتال علوم پزشکي را هم راه اندازي کنيم.

 

وي با بيان اينکه انقلاب ما انقلابي فرهنگي بوده و تهاجم فرهنگي موضوعي است که بايد به آن توجه جدي شود گفت : زماني مي‌توانيم جامعه را از آسيب هاي تهاجم فرهنگي حفظ کنيم که علوم انساني تمام قد به کمک ما بيايد.

 

بنابراين گزارش در اين مراسم که کتابخانه بزرگ ديجيتالي علوم انساني در آستانه هفته پژوهش افتتاح شد، جمع کثيري از انديشمندان، متخصصان و کارشناسان علوم انساني حضور داشتند و حاضران در پايان مراسم براي عضويت در کتابخانه ديجيتالي علوم انساني اقدام کردند.

نظر شما