يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۱
کد خبر: ۲۹۲۹۵
|
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۱
برنامه "پژوهش مبناي تحول در آموزش و پرورش " به مناسبت آغاز هفته پژوهش در مدرسه راهنمايي نور با حضور وزراي آموزش و پرورش و وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري با نواختن زنگ پژوهش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، در اين مراسم كامران دانشجو وزير علوم ، تحقيقات و فناوري با اعلام اين نكته كه اهميت پژوهش مبناي دانايي و علم و دانايي مبناي اقتدار است اظهار داشت: هفته پژوهش را از مدرسه شروع مي كنيم كه آغاز آن نمادي است بر اين باور كه پژوهش بايد از مدارس آغاز شود تا در آينده شاهد شكوفايي علمي بيشتري در كشور باشيم.


وي با اشاره به برگزاري جشنواره جوان خوارزمي و المپيادهايي كه در بين دانش آموزان برگزار مي شودخاطرنشان ساخت : حضور برگزيدگان دانش آموز در اين جشنواره ها به رشد بيشتر نماد پژوهش در آموزش و پرورش كشور كمك شاياني مي كند.

وزير علوم ، تحقيقات و فناوري تاكيد كرد: اگر قرار است تحولي در ساختارنظام آموزشي كشور ايجاد شود بايد پايه آن در آموزش و پرورش شكل بگيرد تا اين تحول از بنيان داراي ساختار قوي باشد و دستاوردهاي آن مورد استفاده قرار گيرد.


وزير آموزش و پرورش نيز ضمن تبريك هفته پژوهش اظهار داشت: پژوهش تعيين كننده سرنوشت كشور است و اگر بخواهيم كشور را در قله هاي رفيع افتخار قرار دهيم هيچ راهي جز پژوهش وجود ندارد.


حميدرضا حاجي بابايي با اعلام اين نكته كه روزگاري معيار برتري كشورها با ثروت و منابع انساني آنها سنجيده مي شد گفت : امروز كشوري كه داراي نيروي انساني و پشتوانه بالاي مالي باشد لاجرم كشور پيشرفته اي نيست و در زماني مي تواند موفق باشد كه در كنار اين دو عامل بزرگ،‌ پژوهش و نوآوري را كه عامل تكميل كننده است را هم داشته باشد.

وي ادامه داد: كشوري كه از پژوهش و توليد علم برخوردار است از يك بشكه نفت 100 دلاري در آمدري 600 دلاري حاصل مي كند و رمز موفقيت و ماندگاري در نظم نوين جهاني دستيابي به علم و پژوهش است.


حاجي بابايي با تاكيد بر اين نكته كه سند چشم انداز 1404 جمهوري اسلامي نيز مبتني بر توليد علم و نهضت نرم افزاري است افزود: بنيانگذار جمهوري اسلامي در بياناتي اعلام كردند " براي تضمين آينده كشور بايد به مقطع ابتدايي توجه كرد"‌ و در تحقيقاتي كه اخيرا انجام شده براساس نتايج به دست آمده بايد از پيش دبستاني و مهدكودك به اين مهم پرداخته شود.


وي يادآور شد: براي اين منظور ايجاد روحيه تفكر ، انديشه و خلاقيت در دانش آموزان راه اول و آخر در آموزش و پرورش است ضمن اينكه مراحل لازم را براي تثبيت ساختار بايد آماده كنيم.


وزير آموزش و پرورش با اشاره به اين نكته كه ساختار جديد معاونت پژوهشي و برنامه ريزي در 442 شهرستان و نواحي آموزش و پرورش مشخص شده است تصريح كرد: در اين زمينه براي اولين بار همه اين مراكز داراي كارشناس مسوول خواهند بود كه با حضور در 300 پژوهش سرا كارهاي محوري را برعهده خواهند گرفت.


وي با اذعان اين نكته كه مدرسه كانون تغيير فرهنگي در محله ها است عنوان كرد: با توافق حاصله با وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري طي 2 سال كل مدارس كشور به اينترانت ملي وصل مي شوند زيرا بايد به سمتي پيش برويم كه تمام مدارس ما هوشمند شوند.


حاجي بابايي در ادامه با اعلام اين نكته كه نتايج اين تحول عظيم در پژوهش كشور در آينده نزديك مشخص مي شود توضيح داد: براي تحقق اين منظور حتي در روستا ها نيز 60 هزار مدرسه روستايي را به 8 هزار مجتمع آموزشي تبديل كرديم.


وزير آموزش و پرورش با اعلام اين نكته كه براي اولين بار شبكه پژوهش در آموزش و پرورش ايجاد شده است يادآور شد: با تجميع همه پژوهش ها در آموزش و پرورش موفق شديم 300 موضوع را در مباني آموزشي تعريف كنيم به طوريكه در تمام شهرستان ها متناظر وجود دارد و اهميت اين موضوع به قدري است كه ساخت مدارس جديد بايد براساس نيازهاي پژوهشي شكل بگيرد.



نظر شما