يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۵۳
کد خبر: ۲۹۳۰۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۹
اسماعيل اميني گفت: کنگره سراسري شعر دفاع مقدس ميراث‌دار ادبي جرياني مقدس در کشور است.

به گزارش شهر، اميني – شاعر، پژوهش‌گر و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ستاد خبري نوزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس خواستار ارتقاء سطح علمي کنگره شعر دفاع مقدس شد و تاکيد کرد: اين کنگره بايد به گونه‌اي برگزار شود که براي برگزيدگان خود حيثيت ادبي ايجاد کند. بنابراين نبايد شکل اداري به خود بگيرد که در اين صورت از جنبه خلاقانه کار دور مي‌شود.

 

وي شعر دفاع مقدس را، شعري درونمايه‌محور خواند و تصريح کرد: معتقدم شعر دفاع مقدس، محدود به واژه يا واژگاني خاص نيست و اگر گاهي مي‌بينيم که برخي کلمات در برخي سروده‌ها خوب جا نمي‌افتد، به دليل ضعف در اجراست نه در توانمندي ذاتي و محتوايي شعر دفاع مقدس.

 

وي در پاسخ به اين سئوال که آيا شعر دفاع مقدس از نظر درونمايه و ساختار دچار تکرار شده يا خير، توضيح داد: در تمامي سبک‌ها و مکتب‌هاي گوناگون ادبي همواره بخشي از اشعار تکرار شده، اما در شعر دفاع مقدس هنوز تعداد قابل توجهي از کارها خلاقانه و ابتکاري است.

 

وي پيام نهايي شعر دفاع مقدس را چندبعدي خواند و متذکر شد: برخي از افراد شعر دفاع مقدس را محدود به يک يا چند ويژگي مي‌کنند، اما به اعتقاد من اين گونه ادبي مي‌تواند هم اعتراضي باشد هم اجتماعي، ضمن آنکه مي‌تواند به مسائل و موضوعات روز هم توجه کند.

 

وي خواستار ارتقاء سطح علمي کنگره شعر دفاع مقدس شد و تاکيد کرد: اگر به جاي پرداختن به 200 شاعر، به چند شعر و شاعر برجسته توجه شود حضور يافتن در کنگره به آرزويي براي شاعران تبديل مي‌شود و اين در درازمدت به تعالي سطح آثار شعري مي‌انجامد.

 

اميني همچنين اظهار داشت: به اعتقاد من به جاي برگزاري جشنواره‌هاي استاني شعر دفاع مقدس مي‌توان جلسات ادبي خوبي در سراسر کشور برگزار کرد تا از دل اين جلسات دستاوردهاي فرهنگي-ادبي بيشتري به وجود بيايد.

نظر شما