يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۲
کد خبر: ۲۹۳۲۷
|
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۵
هشدار دبيرانجمن متخصصان بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري:
دبير انجمن متخصصان بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري ايران، نسبت به مصرف فرآورده‌هاي لبني غير پاستوريزه هشدار دارد و گفت: بيماري تب مالت تنها از طريق فرآورده‌هاي لبني غير پاستوريزه منتقل مي‌شود.

به گزارش "شهر"،‌ دكتر مينو محرز با اعلام اين خبر افزود: توليد كنندگان شير، ماست، پنير، بستني، سرشير و ساير فرآورده‌هاي لبني سنتي به دليل صرفه اقتصادي، كاهش هزينه‌هاي توليد و سود بيشتر در توليدات خود از شير غير پاستوريزه استفاده مي‌كنند كه همين امر سبب انتقال بيماري تب مالت به مصرف كنندگان مي‌شود.

وي با اشاره به اين كه در فرآيند حرارت دهي محصولات پاستوريزه، تمامي ميكروب‌هاي مضر و بيماري از از جمله ميكروب بيماري تب مالت (بروسلوز) نابود مي‌شود، يادآور شد: ‌امكان انتقال بيماري تب مالت از طريق محصولات غير پاستوريزه منتفي است.

 

اين متخصص افزود: در فرايند پاستوريزاسيون شير تا 75 درجه سانتي گراد به مدت 15 ثانيه و در فرايند استرليزه كردن شير از 135 و 145 درجه سانتي‌گراد به مدت 2 تا 4 ثانيه حرارت داده مي‌شود، در حالي كه ميكروب بيماري تب مالت در دماي 57 درجه سانتي‌گراد بطور كامل نابود مي‌شود.

 

به گفته محرز، به غير از بستني‌هاي سنتي غير پاستوريزه، بستني‌هاي قيفي نيز از شير فله‌اي و غيرپاستوريزه توليد مي‌شوند.

 

وي با اشاره به اين كه در صورت تمايل افراد به خريد پنيرهاي سنتي، خريداران مي‌بايست، فرآورده‌هاي لبني پاستوريزه را خريداري كنند، اظهار كرد: براي از بين رفتن ميكروب بيماري تب مالت در پنيرهاي غير پاستوريزه، ‌پنير مي‌بايست سه ماه در آب نمك باقي بماند.

 

 

محرز با بيان اين كه خريد و معدوم كردن دام بيمار از بهترين راهكارهاي مبارزه با بيماري تب مالت عنوان شده است، كاري پرهزينه كه دولت‌ها قبل و بعد از انقلاب اسلامي امكان اجراي آن را نداشته‌اند، افزود: در كشورهاي پيشرفته اما با اين طرح، بيماري تب مالت ريشه كن شده است. از جمله در آمريكا كه از سال 1956 با اجراي طرح خريد و معدوم كردن دام‌هاي آلوده بيماري تب مالت مهار شده است. هم اينك اجراي واكسيناسيون دقيق و از سوي ديگر اطلاع رساني به مردم در مورد استفاده از فرآورده‌هاي پاستوريزه از راه‌هاي موثر براي كنترل بيماري تب مالت به شمار مي‌رود.

نظر شما