شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۸
کد خبر: ۲۹۴۸۷
|
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۸
قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با موادمخدر:
امضاء‌ تفاهم‌نامه همکاري ايران و روسيه براي مبارزه با موادمخدر، ‌نقشه راه مشترک دو کشور را مشخص کرد

به گزارش شهر، قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ديدار با رييس سرويس فدرال نظارت بر گردش موادمخدر غير قانوني فدراسيون روسيه گفت: ايران و روسيه درد مشترکي نسبت به موادمخدر دارند و امضاء‌ يادداشت تفاهم ايران و روسيه براي مبارزه با موادمخدر، ‌نقشه راه مشترک هر دو کشور را مشخص کرد.

به گزارش شهر، مهندس طه طاهري در اين ديدار گفت: جمهوري اسلامي ايران و روسيه درد مشترکي نسبت به موادمخدر دارند و هر دو کشور در معرض آسيب‌هاي جدي اين موضوع قرار دارند و اين ديدار نيز فرصت خوبي براي تعامل و تبادل نظر دو کشور در مبارزه با قاچاق موادمخدر است.

قائم مقام دبيرکل ستاد با تاکيد بر اينکه امضاء‌ يادداشت تفاهم روز گذشته ايران و روسيه در راستاي مبارزه با موادمخدر نقشه راه مشترک دو کشور را در اين زمينه مشخص کرد، گفت: روسيه راهبرد خوبي را براي مبارزه با موادمخدر تبيين کرده است و اميدواريم با توسعه همکاري ‌و تعامل مشترک و سازنده بيش از گذشته در اين مبارزه موفق باشيم.

طاهري با استقبال از اجراي طرح استراتژي مبارزه با موادمخدر در نيمکره شرقي جهان که از سوي ايوانف ارائه شد، افزود: ايجاد يک جريان تبليغاتي و روشنگري عليه ناتو و اثبات بي‌کفايتي و ناکارآمدي آنان در مبارزه با ترورسيم و موادمخدر اساسي‌ترين روشي است که مي‌توان براي برون‌رفت از محدوديت‌هاي مبارزه با موادمخدر دو کشور ايران و روسيه استفاده کرد.

وي افزود: ما آماده هر گونه همکاري با دولت روسيه در زمينه مبارزه با قاچاق موادمخدر هستيم و در همه زمينه‌ها حاضر به انجام عمليات‌هاي مشترک با دولت شما در اين خصوص هستيم؛ چرا که مداخلات ايران و روسيه اولويت‌دارترين کاري است که بايد در اين مبارزه به آن توجه کرد.

همچنين در اين ديدار، رييس سرويس فدرال نظارت بر گردش موادمخدر غير قانوني فدراسيون روسيه گفت: با تجزيه و تحليل اوضاع بين‌المللي در زمينه توليد و قاچاق موادمخدر مي‌توان دو سيستم توليد و قاچاق جهاني مشخص کرد که يکي سيستم توليد موادمخدر کوکائين با منشأ آمريکاي لاتين و ديگري سيستم توليد موادمخدر هروئيني با منشأ افغانستان است.

ويکتور ايوانف افزود: تقاضاي معتادان، فعاليت ميليون‌ها نفر قاچاقچي موادمخدر، ترانزيت آن، فعاليت مراکز مافياي موادمخدر و همچنين شبکه‌هاي قاچاق و ادغام سيستم اقتصاد جهاني با پولشويي و موادمخدر از جمله علل پيدايش اين سيستم‌ها است.

وي با بيان اينکه مافياي موادمخدر در جهان درآمد عظيمي از راه قاچاق موادمخدر دارد،‌ گفت: امروزه تجارت موادمخدر به يک نيروي محرک در نيمکره شرقي و غربي زمين تبديل و باعث بي‌ثباتي در برخي مناطق جهان شده است.

اين مقام مسوول در روسيه گفت: هزينه فعاليت‌هاي بي‌پايان تروريست‌ها و سازمان‌هاي جنايت‌يافته بين‌المللي که برخي از آنها در روسيه و قفقاز شمالي مستقر هستند از درآمدهاي موادمخدر تامين مي‌شود و همين تجارت و قاچاق موادمخدر باعث شده در برخي کشورها همچون ازبکستان، آشوب‌ها و درگيري‌هاي مسلحانه‌اي صورت بگيرد.

ايوانف ضمن اظهار تأسف اذعان داشت: بسيار دردناک است که طي 10 سال گذشته، علي‌رغم حضور ناتو در افغانستان براي مبارزه با تروريسم و موادمخدر،‌ کشت موادمخدر نه تنها کاهش نيافته بلکه از سال 2001 تا 2008 ميلادي به بيش از 40 برابر رسيده و طي اين مدت يک ميليون نفر جان خود را بر اثر مصرف موادمخدر از دست داده‌اند.

وي تاکيد کرد: توليد موادمخدر در افغانستان و تجارت آن در نيمکره شرقي جهان، باعث بي‌ثباتي کشورهاي اين نيمکره، برهم زدن نظم و افزايش جرم و جنايت شده است، لذا استقرار و افزايش نيروهاي نظامي ناتو در افغانستان به هيچ‌وجه در راستاي نابودي موادمخدر در اين کشور نبوده است.

ايوانف پيشنهاد کرد: ايران و روسيه مي‌توانند با اتحاد يکديگر سياست مشترکي را در مبارزه با موادمخدر تدوين و يک استراتژي مشترکي را در اين راستا در نيمکره شرقي تهيه و اجرا کنند.

وي در پايان با تاکيد بر اينکه تروريسم منشأ توليد موادمخدر است، ‌گفت: موادمخدر تهديدي کليدي در مقابل صلح و آرامش جهان مي‌باشد و اين يک واقعيت جدي در منطقه است، لذا بايد به مبارزه با تروريسم توجه بيشتري داشت.

گفتني است اين ديدار با حضور مديران کل ستاد،‌ فرماندهان پليس مبارزه با موادمخدر، معاون دادستاني کل کشور و روساي گمرک جمهوري اسلامي ايران در مجموعه فرهنگي شقايق برگزار شده است.

نظر شما