بانك آمريكايي HSBC در تبليغي عجيب موجب موضع گيري هاي ضد و نقيض شده است كه واشنگتن پست آن را فرصت طلبي اين بانك براي حضور در بازارهاي ايران عنوان كرده است.
بانك اچاسبيسي (HSBC) به عنوان يكي از بزرگترين بانك هاي بينالمللي در فرودگاه آتن اقدام به نصب تابلوهاي تبليغاتي كرده كه در آن درج شده است: 4 درصد از فيلمهاي سينمايي در آمريكا توسط زنان ساخته ميشوند و اين رقم در ايران 25 درصد است. برخي رسانههاي غربي، بدون اشاره به كل تبليغ، اين تبليغ بانك انگليسي را به نفع ايران تلقي كرده و اين اقدام را فرصتطلبي اچاسبيسي براي حضور در ايران انگاشتند. در وسط اين تابلو تصويري از يك زن ايراني در حال فيلمبرداري درج شده است و در سمت ديگر آن و در ادامه جمله نوشته شده است: ما به دنبال فرصتها در جاهايي كه انتظار نميرود هستيم. البته شايد بتوان اين تبليغ را ابراز تمايل بانك مزبور براي بهرهمندي از بازار ايران در نظر گرفت. واشنگتن پست درج اين آگهي توسط بانك اچ اس بي سي را با هدف گسترش فعاليت هاي اين بانك در ايران ارزيابي كرده است. در عين حال يك سخنگوي اچ اس بي سي اين سخن را رد كرد و گفت: آگهي ما به هيچ وجه چنين چيزي را نمي رساند. بانك ما به هيچ وجه سعي نمي كند در مورد وضعيت هنرمندان در كشورهاي ديگر اظهار نظر كند. اين موضوعي نيست كه يك بانك بزرگ در سطحي جهاني مطرح كند. بلكه آگهي مذكور را بايد در متن پتانسيل ما براي رقابتي سراسري در جهان فهميد. اين رقابت هيچ ارتباطي با ارزش هاي ما ندارد. رابرت شرمن افزود: هدف ما از اين آگهي آن است كه به حقايقي تعجب برانگيز در جغرافيايي متنوع تاكيد كنيم.
.