دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۳۷
کد خبر: ۲۹۶۰۵
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۲
سعيد بيابانکي با تاکيد بر به روز کردن مضامين و موضوعات در عرصه شعر دفاع مقدس عنوان کرد: در ساليان اخير اين شعر در قالب هاي کلاسيک به تکرار رسيده است.

به گزارش شهر، سعيد بيابانکي - شاعر و طنزپرداز- در گفت‌وگو با ستاد خبري نوزدهمين کنگره سراسري شعر دفاع مقدس گفت: آنچه موجب بيرون آمدن ادبيات از دل جنگ در جامعه مي‌شود، کنگره شعر دفاع مقدس است که خوشبختانه در طول سال هم جاري و ساري است.

 

وي ادبيات دوران جنگ را به ستون پياده خطوط مقدم جنگ تشبيه کرد و متذکر شد: امروزه با پايان گرفتن جنگ بسياري از نيروها عقب نشيني کرده‌اند و طبيعتا بخشي از شعر دفاع مقدس هم شهيد شده و تنها پلاک شاعر شهيد آن براي ما باقي مانده است.

 

وي با اشاره به نزول کمّي شعر دفاع مقدس در ساليان اخير بيان کرد: طبيعي است که با خاتمه جنگ مسائل آن هم که ديگر دغدغه نخست ما نيست، کمي کم‌رنگ‌تر مي‌شود؛ اما در کنار اين، آثار ادبي کيفيت و قوت بيشتري پيدا مي‌کنند و رفته رفته از آزمون و خطا دورتر مي‌شويم.

 

بيابانکي شعر سپيد را در بيان مسائل دفاع مقدس کارآمد دانست و افزود: شعرهاي آزاد ساليان اخير عمدتا کارهاي درخشاني هستند که در نوع خود يک اتفاق ادبي به شمار مي‌آيند و ما را به معيارهاي جهاني نزديک‌تر کرده‌اند.

 

سراينده مجموعه در دست انتشار «شب دنباله‌دار» همچنين خاطرنشان کرد: اگر بپذيريم که جامعه شعر را به شاعران سفارش مي‌دهد، در آن صورت متوجه خواهيم شد که مساله جنگ سفارش اول امروز ما نيست و بايد موضوعات آن به روز شود.

 

بيابانکي در پايان ذات شعر کلاسيک را تکرارپذير و کم تحرک دانست و گفت: شعر دفاع مقدس در حوزه قالب‌هاي کلاسيک دچار تکرار شده است و من اميدوارم که اين کنگره اين ضرورت‌ها و مسائل را به جامعه ادبي گوشزد کند.

نظر شما