شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۹
کد خبر: ۲۹۶۳۶
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۵
فواد حجازي آهنگساز، معتقد است موسيقي پاپ در ايران تم جشنواره‌اي ندارد و نمي‌توان آن‌را کارشناسي کرد. وي ضمن موافقت با حذف اين ژانر موسيقي از بخش رقابتي جشنواره موسيقي فجر، گفت:عملا حذف آن از جشنواره كار بدي نيست و درباره آن صحبت نشود بهتر است.

اين آهنگساز در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهر درباره وضعيت موسيقي پاپ در ايران و حضور آن در جشنواره گفت: در ايران براي موسيقي پاپ كارشناسي وجود ندارد و معلوم نيست چه کسي بايد در جشنواره شرکت کند و چه کسي کار شرکت کنندگان را کارشناسي کند.
وي ادامه داد: ما يك سال اين كارشناسي را انجام داديم؛ اما هيچ تيم خوبي نيامد كه ما بخواهيم حتي به عنوان موسيقي پاپيولار از آن صحبت كنيم. تنها يك تيم فولكلور تركي آمدند و زدند و رفتند، خوب هم زدند و بهتر از همه زدند. يك سري هم جوانان زير 20 سال نيز آمدند ساز زدند كه زياد جالب نبود و استقبالي هم نشد.
اين آهنگساز افزود: در جشنواره کارهاي پاپ بي‌رمق انجام مي‌شود. زيرا امروزه ديگر ماهواره همه جا را پوشش داده و كانال‌هاي خارجي خوراك اجتماع را مي‌دهند و احتياجي به جشنواره پاپ نيست. پاپ اصلا موسيقي جدي‌اي نيست كه بخواهد جشنواره داشته باشد. حجازي همچنين گفت: در کل موسيقي پاپ در مملكت ما هميشه تق و لق بوده و امروز هم مردم بيشتر خوراكشان را از خارج از كشور مي‌گيرند تا از داخل. عملا حذف آن از جشنواره كار بدي نيست و اصلا مي‌توانند كلا حذفش كنند و در کل هم درباره آن صحبت نشود بهتر است. وي تصريح کرد: اين‌كه روي موسيقي پاپ در كشور كار شود و جشنواره‌اي جداگانه به آن اختصاص يابد، احتياج به يك پروسه طولاني و احتياج به هزينه و برنامه‌ريزي دارد تا بتواند سرپا بايستد و خوراك مردم را تامين كند. امروز مردم در فازي نيستند كه موسيقي جدي گوش كنند و بيشتر سعي مي‌كنند موسيقي سبك‌تر گوش كنند تا اعصابشان راحت‌تر باشد.


اين آهنگساز گفت: يا بايد موسيقي هدفمند ساخت كه در آن اشعاري باشد كه با مسائل اجتماعي مردم بخواند يا اين‌كه همين كارهاي سبك را تحويل بگيريم. راهي نيست و اصلا مسير فراري وجود ندارد كه در آن مسير هنرمند موسيقي بتواند حركتي بكند.


وي ادامه داد: امروز اوضاع موسيقي تق و لق شده است. مجوز شعر كه نمي‌دهند، مجوز موسيقي پاپ هم نمي‌دهند و عملا مبارزه كردن با خارج از كشور عملا منتفي است. تلويزيون هم حمايت نمي‌كند و موسيقي پاپي در تلويزيون پخش نمي شود. همه اين ها دست به دست هم مي‌دهند كه خوراك مردم از خارج از كشور بيايد.


حجازي درباره آلبوم‌هاي موسيقي پاپ که در ايران مجوز مي‌گيرند گفت: ‌تم‌هايي كه مجوز مي‌گيرند، اصلا تم‌هاي جشنواره‌اي نيستند. كارهايي كه تصويب مي‌شوند و مردم استقبال مي‌كنند نيز كارهاي جشنواره‌اي نيست. جشنواره‌ يك مسابقه‌اي است كه بايد موسيقي با تفكر در آن اجرا شود و از يك استراكچري برخوردار باشد و در آن موسيقي شعوري حضور داشته باشد.
وي افزود: عملا در هيچ‌كدام از موسيقي‌هايي كه مجوز مي‌گيرند آن پيچيدگي‌هاي موسيقي، هارموني‌ها و كنترپوآني‌ها که بايد شنيده شود و مي‌تواند قابل درك باشد وجود ندارد و اگر کسي بخواهد آن‌را كارشناسي بكند، عملا امکان آن وجود ندارد.


اين آهنگساز ادامه داد: ساده زدن و ساده جمع كردن قطعه به بخش شنيداري‌اش كمك مي‌كند. پيچيدگي‌ها ذهن مردم را اذيت مي‌كند و الآن سال‌هاست كه مردم از پيچيدگي خوششان نمي‌آيد و در همه دنيا همين‌طور است. به همين خاطر اين موسيقي كه امروز مجوز مي‌گيرد، موسيقي قابل بررسي نيست كه بخواهد در جشنواره شركت داده شود. وي همچنين گفت: كانال‌هاي خارجي موسيقي پاپ را رده‌بندي مي‌كنند؛ ولي اين‌ رده‌بندي معيار علمي ندارد و معيارش طرفداراني است كه يك آهنگ دارد. ولي جشنواره مي‌خواهد به اين داستان مبتني بر شعور نگاه كند و نمي‌خواهد سطحي نگاه كند. كار مبتني بر شعور خيلي وقت است در ايران اجرا نمي‌شود و نمي‌خواهند كه اجرا شود. به هر حال در خارج از كشور هم نوع بدون شعور آن انجام مي‌شود و طرفدار هم دارد.

وي در انتها گفت: در كل دنيا ارزيابي علمي روي موسيقي پاپ انجام نمي‌شود و جاهايي كه انجام مي‌شود اتفاقا طرفداران كمتري دارد. به اين دليل كه در آن ساده‌انگاري نمي‌شود و در آن پيچيدگي‌هايي هست كه مردم عام را اذيت مي‌كند. در كل با حذف پاپ از جشنواره موافقم و فکر مي‌کنم زودتر از اين‌ها بايد حذف مي‌شد.

نظر شما