يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۵
کد خبر: ۲۹۶۸۰
|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۲
رييس مجلس با بيان اينکه قانون جامع مبارزه با مواد مخدر اخيرا در مجمع تشخيص مصلحت نظام اصلاح شده است، تصريح کرد:نيروي انتظامي نيز بايد قاطعانه با باندهايي که به توزيع مواد مخدر اقدام مي کنند برخورد و آنها را از ميان بردارد.

به گزارش شهر، اعضاي فراکسيون مبارزه با مواد مخدر، دخانيات و سوء مصرف مواد  به همراه روساي ستاد مبارزه با قاچاق و دخانيات در دفتر رييس مجلس شوراي اسلامي با وي ديدار در مورد مهمترين مسائل مربوط به اين فراکسيون از جمله جلوگيري از قاچاق سيگار و مواد مخدر، گفت وگو کردند.

 

علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در اين ديدار مبارزه با  دخانيات و سوء مصرف مواد، با اشاره به ابعاد گسترده و زيان آور اين موضوع وجود چنين فراکسيوني را قابل تقدير عنوان کرد.

 

لاريجاني در سخنان خود با اشاره به اينکه مجاورت جمهوري اسلامي ايران با کشور افغانستان که اولين توليد کننده مواد مخدر سنتي در جهان به شمار مي‌رود، موجب قاچاق گسترده مواد مخدر به کشور شده است، افزود: متاسفانه کشورهايي که داعيه مبارزه با مواد مخدر دارند، بجاي اينکه بصورت واقعي با مصرف مواد مبارزه کنند، تنها به برگزاري همايش و سخنراني بسنده کرده‌اند و با اينکه سالها از اشغال افغانستان مي‌گذرد، شاهد هيچ تغييري در افغانستان نبوده‌ايم، در صورتيکه جمهوري اسلامي به تنهايي در برابر جبهه گسترده قاچاق مواد مخدر ايستادگي مي‌کند.

 

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه توليد مواد مخدر در افغانستان از سالي که از جانب آمريکا اشغال شده، چهار برابر بيشتر شده است، گفت: در سال 2001 که افغانستان را آمريکا اشغال کرد ،در اين کشور 2هزار تن مواد مخدر توليد مي‌شد؛ در حاليکه امروز بعد از گذشت هشت سال اشغال افغانستان و سخنراني هاي مکرر مقامات آمريکايي در مورد مبارزه با مواد مخدر، توليد اين مواد در افغانستان چهار برابر شده و به 8 هزار تن رسيده است. وي همچنين افزود: مقدار قابل توجهي از قاچاق مواد مخدر به بيرون از افغانستان از طريق ترانزيت هوايي و از فرودگاه هاي تحت اختيار ناتو صورت مي‌گيرد که اين موضوع نشان مي دهد دست مافياي قاچاق مواد مخدر از آستين ناتو بيرون آمده و در حال گسترش مواد مخدر به کشورهاي جهان است.

 

علي لاريجاني در ادامه بر لزوم ديپلماسي فعال براي درگير کردن ساير کشورها در مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: فراکسيون مبارزه با مواد مخدر و مصرف دخانيات بايد در مورد کشاندن ساير کشورها به صحنه مبارزه با مواد مخدر و تحرکات ديپلماسي در اين زمينه فعال شود.

 

رييس مجلس با بيان اينکه قانون جامع مبارزه با مواد مخدر اخيرا در مجمع تشخيص مصلحت نظام اصلاح شده است، تصريح کرد: نگاه قانون جديد در مورد مواد مخدر و مخصوصا مواد مخدر صنعتي پويا است و سعي شده تا در قانون جديد نواقص و کمبودهاي قوانين قبلي رفع شود.

 

وي همچنين ادامه داد: فراکسيون مبارزه با مواد مخدر، دخانيات و سوء مصرف مواد بايد نواقص قانوني در مورد مبارزه با مواد مخدر را شناسايي کند تا در اسرع وقت اين نواقص برطرف شود.

 

علي لاريجاني با بيان اين مطلب که نبايد در مورد تمام مصرف کنندگان مواد مخدر يک نسخه پيچيد، افزود: برخي از مصرف کنندگان مواد مخدر بيمار هستند و در اين شکي نيست، اما برخي ديگر از اين مصرف کنندگان بواسطه آلوده سازي جامعه مجرم هستند و بايد برخورد قاطع با آنان صورت گيرد تا جلوي اشاعه مواد مخدر گرفته شود.

 

وي همچنين گفت: نيروي انتظامي نيز بايد قاطعانه با باندهايي که به توزيع مواد مخدر اقدام مي کنند برخورد و آنها را از ميان بردارد.

 

رييس مجلس در ادامه سخنان خود به نقش مهم رسانه‌ها در بازدارندگي افراد نسبت به مصرف مواد مخدر و دخانيات اشاره کرد و گفت: در مبارزه با مواد مخدر جنبه بازدارندگي مهمتر از درمان،تنبيه و مجازات است از همين رو رسانه ها نقش مهمي در جلوگيري از شيوع مصرف مواد مخدر و دخانيات دارند، اما متاسفانه ما در اين زمينه نقص داريم و توجه نمي کنيم، به گونه اي که افراد از هزينه ها و لطمات مصرف مواد مخدر و دخانيات آگاه نيستند، در صورتيکه رسانه هاي ما بايد مردم را طوري آگاه کنند که بدانند ورود به وادي اعتياد يعني ساقط شدن از هستي.

 

وي همچنين افزود: بايد از ظرفيت هاي هنري و اعتباراتي که صدا و سيما در اختيار دارد براي ساختن برنامه ها و مجموعه هاي قوي در جلوگيري از شيوع مصرف مواد مخدر و دخانيات استفاده شود و نمايندگان نيز همواره بايد بر اين موضوع نظارت کنند.

 

رييس مجلس در پايان سخنان خود به اين فراکسيون پيشنهاد کرد تا در هر کدام از جلسات خود يکي از موضوعات مهم و مربوط به حوزه فعاليت اين کميسيون را در دستور کار خود قرار دهند تا بتوانند با تمرکز و برنامه ريزي کامل به اهداف خود برسند.

 

نظر شما