يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۲۷
کد خبر: ۲۹۸۳۵
|
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۱
با حضور چهره‌هاي نامدار فرهنگ در کتابخانه‌ملي/
مراسم رسمي رونمايي از دانشنامه هجده 18 جلدي دانش‌گستر، ساعت 16 روز 19 دي ماه در محل کتابخانه ملي (بزرگراه حقاني، بعد از ايستگاه مترو) برگزار مي شود.

به گزارش شهر، روابط عمومي موسسه دانش گستر اعلام کرد در اين مراسم جمعي از اهالي دانش و فرهنگ و هنرمندان حوزه‌هاي مختلف شرکت مي کنند. بهاءالدين خرمشاهي قرآن پژوه نامي که خود يکي از پر کارترين نويسندگان اين پروژه ملي بوده است، سخنراني خواهند کرد.

دانشنامه دانش گستر با 15200 صفحه و شامل 67000 مدخل و مقاله، با همكاري 300 تن از نويسندگان، مترجمان، پژوهشگران و ويراستاران بنام كشور در طول هشت سال كار پي در پي توليد شده است. در اين اثر 30000 کتاب برجسته و 20000 زندگينامه مشاهير ايران و جهان معرفي شده، به گونه اي که با جرئت مي توان گفت تاکنون دائرةالمعارفي با اين حجم و گستردگي مطالب به زبان فارسي منتشر نشده است.

مهمترين ويژگي‌ اين دانشنامه، انتشار همزمان تمامي 18 جلد آن است، کاري که تا کنون در ايران رخ ‌نداده و عمده کتاب‌هاي مرجع و دانشنامه‌هاي حجيم،‌ يا با تاخير در انتشار روبرو بوده‌اند و يا اين که دوره آن ها به صورت ناقص منتشر شده و هيچ گاه به پايان خود نرسيده‌اند.
دانشنامه‌ دانش‌گستر زير نظر علي رامين ،کامران فاني و محمد علي سادات و در موسسه علمي- فرهنگي دانش گستر تدوين شده و علاوه بر ايشان، اساتيدي چون دکتر ايرج افشار، نصرالله پورجوادي، دکتر بهاء الدين خرمشاهي و عبدالحسين آذرنگ نيز در مراحل مختلف، يار و مددکار مجموعه دست‌اندرکاران دانشنامه بوده‌اند. اين پروژه ملي حاصل سرمايه‌گزاري حسينعلي سودآور از نوادگان خاندان فرهنگي حاج حسين ملک است.

رشد روز افزون دائرةالمعارف نويسي در سه دهه اخير، عموماً معطوف به نوشتن دائرةالمعارف هاي تخصصي بوده و همواره جاي خالي يک دائرةالمعارف عمومي خالي مي نمود که اين عامل باعث شد تا موسسه علمي، فرهنگي و پژوهشي دانش گستر، به فکر توليد دانشنامه اي مطابق با استانداردهاي جهاني بيفتد.

نظر به حجم سنگين سرمايه‌گذاري، توليد اين دانشنامه از نظر اقتصادي هيچگونه توجيهي‌ ندارد و اين نکته را باني موسسه دانش گستر از ابتدا نيک مي‌دانسته و تنها دليلي که باعث شد تا ايشان در اين مسير گام نهند، استمرار فعاليت‌هاي فرهنگي نيكوكارانه پدربزرگش حاج حسين ملك بوده است.

نخستين دائرةالمعارف عمومي به زبان فارسي در سال 1345 خورشيدي زير نظر مرحوم دکتر غلامحسين مصاحب به چاپ رسيد و جلدهاي دوم و سومش به فاصله زيادي در سال هاي 1356 و 1374 به بازار آمدند. با توجه به گذشت نزديک به پنجاه سال از آغاز نگارش اين مجموعه و عدم روزآمد شدنش، جاي خالي يک دانشنامه بزرگ تر و کاملاً روزآمد احساس مي شد که اينک با انتشار دانشنامه 18 جلدي دانش گستر، آن خلاء بزرگ فرهنگي پر شده است.

نظر شما