شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۱
کد خبر: ۲۹۸۵۲
|
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۰
دولت وقت آمريکا تحت کنترل نومحافظه کاران آمادگي مذاکره در زمينه برنامه هسته اي ايران را نداشت و تحرکات سوئيس در اين باره از سوي دولت جورج بوش مسخره مي شد.

وزير خارجه سوئيس از شيوه تعامل اين کشور در برابر ايران دفاع کرد و گفت: هنگامي که براي رسيدن به هدف مشخصي گام برمي داريم مي بايست تا آخر خط برويم.

 

بر اساس اسناد محرمانه وزارت خارجه آمريکا که توسط سايت ويکي ليکس فاش شدند، ديپلمات هاي آمريکايي از تحرک فعالانه وزير خارجه سوئيس در خصوص ايران انتقاد کرده بودند.

 

ميشلن کالمي اضافه کرد: هميشه اين شيوه را در تعامل با ايران دنبال کرده ايم که همان ارتباط با تهران براي دست يابي به راه حل ديپلماتيک براي پرونده هسته اي تهران است.

 

وزير خارجه سوئيس که با دو نشريه تاگس"انتسايگر" چاپ زوريخ و "دربوند" چاپ برن سخن مي گفت ادامه داد: سوئيس همراه با ارتباط با ايران، همه طرف هاي مرتبط و دخيل را به صورت شفاف و سازمان دهي شده مطلع مي کرد.

 

بر اساس اسناد فاش شده توسط ويکي ليکس، ديلپمات هاي آمريکايي در دوره رياست جمهوري جورج بوش رييس جمهور سابق آمريکا در گزارش هاي خود به وزارت خارجه اين کشور از فعاليت ها و تحرکات وزير خارجه سوئيس در موضوع هسته اي ايران به شدت انتقاد کرده بودند.

 

اين اسناد اضافه مي کنند: دولت وقت آمريکا تحت کنترل نومحافظه کاران آمادگي مذاکره در زمينه برنامه هسته اي ايران را نداشت و تحرکات سوئيس در اين باره از سوي دولت جورج بوش مسخره مي شد.

 

وزير خارجه سوئيس اضافه کرد: اسناد فاش شده از گزارش هاي سفير سابق آمريکا در برن، تصوير همه جانبه اي را بيان نمي کند و ديپلمات جديد آمريکا در سوئيس اخيرا از تلاش هاي سوئيس در رابطه با پرونده هسته اي ايران تقدير کرده اند.

 

از سال ها پيش هميشه موضوع ميانجيگري سوئيس ميان ايران و آمريکا مطرح مي شد. در نبود سفارت آمريکا در ايران، سوئيس حفاظت از منافع واشنگتن در تهران را برعهده دارد.

 

وزير خارجه سوئيس ادامه داد که ارتباط با ايران باعث شد تا بتوانيم با مقامات تهران درباره موضوعات روز نيز گفت و گو کنيم.

 

پيش از اين نيز يادداشت تفاهمي ميان ايران و شرکت هاي نفتي بين المللي براي مطالعه و اجراي خط لوله گاز از ايران به قلب اروپا و به طور خاص سوئيس امضا شده بود.

 

در ميان کشورهاي اتحاديه اروپا، سوئيس از جمله کشورهايي است که بر گفت و گو و مذاکره با مقامات ايراني در زمينه هسته اي و ديگر موضوعات مهم بين المللي تاکيد دارد.

 

سفارت ايران در برن در سال 1298 شمسي و سفارت سوئيس در تهران در سال 1312 افتتاح شد. سوئيس در سال 1352 شمسي نيز به هنگام قطع روابط ديپلماتيک با عراق، حفاظت از منافع ايران در اين کشور را به عهده گرفت.

همچنين شهر ژنو مهمترين شهر سوئيس تاکنون سه مرتبه ميزبان مذاکرات هسته اي ميان ايران و مجموعه 1+5 بوده است.

.

نظر شما