دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۲
کد خبر: ۲۹۹۲۹
|
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۶
نمايشگاهي از تصويرسازي‌هاي پري زنگنه از 15 دي‌ماه در مرکز فرهنگي «ژان گنانت» در ليموژ فرانسه به نمايش گذاشته مي‌شود. زنگنه اين آثار را با تم اصلي زنان آفريده است.

زنگنه در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهر درباره نحوه راهيابي آثارش به اين مرکز فرهنگي در فرانسه توضيح داد: من مدت‌هاست كه طراحي و تصويرسازي مي‌کنم. ولي مدتي که بين دوره کارشناسي و کارشناسي ارشدم وقفه افتاد، آتليه‌اي هنري راه‌اندازي کردم که در آن به آموزش طراحي، نقاشي، مباني و تصويرسازي مي‌پرداختم.


وي ادامه داد: در اين آتليه يک زوج هنرمند از فرانسه مهمان من بودند که يکي عکاس و ديگري طراح مد بود. اين زوج از آثار من خوششيان آمد و تعدادي از آن‌ها را خريداري کردند و پس از آن دائما با آن‌ها درارتباط بودم. به اين ترتيب مدتي پيش از من خواستند که تعدادي از آثارم را براي برپايي نمايشگاهي انفرادي برايشان ارسال کنم.


اين تصويرساز گفت: 50 اثر در ابعاد 50 در 70 و 100 در 70 به اين نمايشگاه خواهم برد. متاسفانه نتوانستم تابلوهاي بزرگم را ارسال کنم زيرا هزينه حمل و نقل آثار بر عهده خودم است و از جانب هيچ نهادي حمايت نمي‌شوم.


وي افزود: اين 50 اثر گزيده‌اي از همه دوره‌هاي کاري من بوده و موضوع مشترک همه آن‌ها انسان و به‌ويژه زن است. تعدادي از کارهايي را که پيش از اين براي يک پژوهش درباره طاووس کار کرده‌ام نيز در ميان اين آثار وجود دارند که عموما از بخش «حوا و طاووس» اين دوره انتخاب شده‌اند.


زنگنه تاکيد کرد: ممکن است اين آثار به لحاظ فرم و مفهوم فمنيستي باشند؛ ولي اين کاملا اتفاقي است و قصدي براي فمنيستي بودن آن‌ها نداشته‌ام. اين آثار عموما به شيوه اکسپرسيونيسم انتزاعي خلق شده‌اند و در استفاده از متريال و فرم هيچ محدوديتي براي خود قائل نيستم.


وي گفت: البته اين عدم محدوديت گاه باعث مي‌شود روند کاري من در آثارم مشخص نباشد؛ ولي من اين را عيب نمي‌دانم. من همه کارهايم را شبيه به هم کار نمي کنم ولي با اين حال نشانه و ردپايي در آن‌ها هست که مشخص مي‌کند اين آثار توسط يک نفر خلق شده‌اند.


اين نقاش درباره دليل انتخاب موضوع زن در آثارش گفت: شايد به اين دليل باشد که من هميشهدر طراحي‌هايم از پرتره خودم مشق مي‌کرده‌ام و بيشتر اوقات حتي در پرتره‌هاي تصويرسازي‌هاي کودکانه‌ام هم نشانه‌هايي از پرتره خودم ديده مي‌شود. دليل ديگر اين‌که به خودم و مسائل حاشيه‌اي زن بودن و فلسفه آن زياد فکر مي‌کنم.


زنگنه افزود: اين نمايشگاه 25 روز برپا خواهد بود؛ ولي تا جايي که مي‌دانم امکان فروش آثار در اين مرکز فرهنگي وجود ندارد.


پري زنگنه متولد 1356 در اصفهان است. وي فارق‌التحصيل رشته نقاشي در مقطع کارشناسي از دانشگاه آزاد هنر معماري تهران و دانشجوي ترم آخر دوره کارشناسي ارشد تصويرسازي از دانشگاه هنر تهران است. وي تصويرسازي کتاب و همچنين نشرياتي چون سروش، کيهان بچه‌ها، مشعلک و يلدا را به‌صورت پراکنده در کارنامه کاري خود دارد.


اين پنجمين نمايشگاه انفرادي پري زنگنه است. وي پيش از اين سه نمايشگاه انفرادي در اصفهان و يک نمايشگاه انفرادي در خانه کاريکاتور تهران برپا کرده و در نمايشگاه‌هاي گروهي متعددي شرکت داشته است.


پنجمين نمايشگاه انفرادي نقاشي و تصويرگري پري زنگنه از 15 دي تا 6 بهمن در مرکز فرهنگي «ژان گنانت» در شهر ليموژ فرانسه برگزار مي‌شود.

نظر شما