يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۸
کد خبر: ۲۹۹۴۵
|
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۶
مصطفي رحماندوست گفت: براي سرودن شعر دفاع مقدس براي گروه سني كودك و نوجوان، بايد ظرفيت‌هاي عاطفي و دايره واژگاني آن‌ها را در نظر گرفت تا با استفاده از واژگان خشن، شعر دفاع مقدس براي كودكان و نوجوانان از کارکرد نيفتد.

به گزارش شهر، اين شاعر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ستاد خبري نوزدهمين کنگره سراسري شعر دفاع مقدس، ظرفيت کودکان و نوجوانان را در فهم و هضم ارزش‌ها و مسائل غامض نامحدود دانست و تاكيد كرد: خوشبختانه کودکان ما آماده پذيرش بسياري از مسائل به ظاهر سخت و پيچيده هستند، اما شاعران و نويسندگان بايد راه صحيح انتقال آنها را پيدا کنند.


وي با انتقاد از وجود برخي کليشه‌هاي رايج در شعر دفاع مقدس گفت: متاسفانه شعر دفاع مقدس در موضوع، مضمون، ساختار و تصويرگري دچار تکرار مکررات شده و نيازمند تزريق خوني تازه در رگ‌هايش است.


رحماندوست عرصه بياني مفاهيمي چون ايثار، دفاع و شهادت را بسيار گسترده توصيف کرد و يادآور شد: اصطلاحات اساسي و ارزشي ما داراي عمق و گستره وسيعي هستند و شايسته نيست که با يکسويه‌نگري و کج‌انديشي‌هاي برخي انسان‌ها مورد سوءاستفاده قرار بگيرند.

وي ادامه داد: من هميشه از برگزاري کنگره‌ها و جشنواره‌هاي ادبي، به ويژه در حوزه شعر دفاع مقدس دفاع کرده‌ام؛ اما اين به معناي بي‌اشکال بودن اين کنگره يا ساير رويدادهاي مشابه نيست.


وي اضافه کرد: کنگره شعر دفاع مقدس بايد ضمن برگزاري جلسات داوري و جشنواره‌هاي استاني به آسيب‌شناسي شعر اين حوزه نيز بپردازد تا در نهايت به تقويت علمي جشنواره كمك كند.


رحماندوست نحوه برگزاري و معيارهاي داوري را مهم‌ترين بخش کنگره شعر دفاع مقدس دانست و توضيح داد: ضرورت علمي کردن معيارهاي داوري در اين کنگره قابل انکار نيست و لازم است که داوران از سلايق و علايق شخصي فاصله بگيرند.


وي در پايان با تاکيد بر نقش اثرگذار کنگره شعر دفاع مقدس خاطرنشان کرد: جشنواره بايد به نقش الگوساز خود در جامعه ادبي بيشتر بي‌انديشد.

نظر شما