سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۵
کد خبر: ۳۰۰۱۸
|
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۷
دبيرهمايش تغذيه و غذاي سالم در محيط كار:
دومين همايش «تغذيه وغذاي سالم در محيط كار» با هدف ارتقاي فرهنگ غذا و تغذيه‌اي متناسب با نيازهاي واقعي محيط كار هفتم و هشتم اسفند ماه امسال در تهران برپا مي‌شود.

به گزارش "شهر"، دكتر ربابه شيخ‌الاسلام دبير همايش تغذيه و غذاي سالم در محيط كار نسبت به برگزاري مناقصه تهيه غذاي كاركنان بخش‌هاي دولتي و خصوصي هشدار داد و گفت: برنده مناقصه تهيه غذاي نهادهاي دولتي و خصوصي شركتي است كه پايين‌ترين قيمت را ارائه مي‌دهد. در چنين شرايطي، كاركنان از غذايي سالم و با كيفيت مناسب بهره نبرده در معرض خطر انواع بيماري‌ها نيز قرار مي‌گيرند.

 

وي افزود: متاسفانه موضوع تغذيه و غذاي سالم در محيط كار، هيچ متولي خاصي در كشور ندارد، همين امر سبب شده تا سلامت و ايمني غذايي كه درون يا بيرون سازمان‌ها و شركت‌ها توليد و عرضه مي‌شود با وجود اهميت كيفيت آن براي حفظ و ارتقاي سلامت كاركنان، اغلب درست و مطابق با موازين سلامت و در نهايت استانداردهاي از پيش تدوين شده نباشد.

 

شيخ‌الاسلام با اشاره به اين كه دومين همايش تغذيه و غذاي سالم در محيط كار با هدف ارتباط بين توليدكنندگان محصولات صنايع غذايي سلامت محور با تصميم گيرندگان تامين غذاي كاركنان برپا مي‌شود، ارتقاي فرهنگ غذا و تغذيه‌اي مناسب با نيازهاي واقعي محيط كار را به منظور اتخاذ مناسب‌ترين رفتارها و عادت‌هاي تغذيه‌اي در ارتقاي سلامت كاركنان ادارات دولتي، كارخانه‌ها، شركت‌هاي خصوصي، سربازخانه‌ها و افرادي كه حداقل يك وعده غذاي خود را بيرون از منزل و در محيط كار صرف مي‌كنند از ديگر اهداف اين همايش برشمرد.

 

وي يادآور شد: همايش تغذيه و غذاي سالم در محيط كار كه با حمايت معاونت بهداشتي وزارت بهداشت، دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران، انجمن علمي غذا و تغذيه حامي سلامت ايران، موسسات و انجمن‌هاي مرتبط در هفتم و هشتم اسفند ماه امسال در مركز همايش‌هاي رازي در تهران بر پا شود در نظر دارد تا چالش‌هاي تغذيه‌اي و غذاي سالم در محيط كار را به عنوان يكي از محورهاي اين همايش مورد بحث و هم انديشي متخصصان قرار دهد.

 

شيخ‌الاسلام در اين مورد گفت: نگاه توليد كنندگان غذا در محيط‌هاي جمعي اغلب بر اساس سليقه افرادي كه در آن محيط غذا صرف مي‌كنند معطوف بوده، اغلب طعم، ميزان غذا و نوع مواد اوليه بر اساس استانداردهاي مشخصي نيست. آثار متقابل تغذيه بر بيماري‌هاي شغلي و مزمن از ديگر محورهاي اين همايش عنوان شده است.

 

به اعتقاد دبير همايش تغذيه و غذاي سالم در محيط كار، شايد سليقه سرآشپز در يك محيط كار موجب شود، كاركنان بعد از چند ماه همگي به افزايش كلسترول يا چاقي مبتلا شوند. متاسفانه زمينه‌هاي فرهنگي خصوصا در محيط‌هاي كارگري توجه به ميزان و حجم غذا دارد و چون اغلب روزها برنج يكي از انواع غذاهايي است كه سرو مي‌شود و افراد غذاي چرب را هم بيشتر مي‌پسندند، ممكن است بعضي از افراد مستعد در اين زياده‌خواري‌ها مبتلا به بيماري‌هايي شوند كه موجب پرداخت هزينه‌هاي سنگيني براي كنترل بيماري شود، حتي ممكن است اين غفلت از كار افتادگي و زود مرگي را به دنبال داشته باشد.

 

وي خاطرنشان كرد: هدف اصلي همايش تغذيه و غذاي سالم در محيط كار، توجه دادن متوليان سلامت به تغذيه مناسب در محيط كار عنوان شده است محيطي كه اقتصاد كشور را مي‌چرخاند و هرگونه بي‌توجهي مي‌تواند، كاركنان و كارگران ماهر را از چرخه فعاليت سازنده دور كرده از كارافتادگي و معلوليت كاركنان را به دنبال داشته باشد.

 

شيخ‌الاسلام افزود: برگزار كنندگان اين همايش با دعوت از استادان برگزيده ارتقاي سلامت، تغذيه، بهداشت حرفه‌اي و پزشكان، قصد دارند به ارائه آخرين دستاوردهاي علمي پرداخته و با برگزاري كارگاه‌هاي تخصصي مرتبط با محورهاي همايش به ايجاد فضاي لازم به منظور بيان تجريبات موفق در تغذيه مناسب كاركنان در محيط‌هاي كاري بپردازند.

 

وي گفت: كارشناسان سلامت و بهداشت محيط و كارشناسان تغذيه در مكان‌هاي عمومي، مسوولان خانه‌هاي بهداشت كارگري در كارخانه‌ها و مديران خريد مواد غذايي، رفاه و پشتيباني و مسوولان مالي كارخانه‌ها و ادارات كه معمولا مسوول انعقاد قرارداد با توليد كنندگان غذا براي اين محيط‌ها هستند و همچنين كارشناسان نظارت بر اماكن توليد غذا و حتي نمايندگان كاركنان و كارگران، مخاطبان اين همايش را تشكيل مي‌دهند.آموزش و فرهنگسازي در ارتقاي سلامت تغذيه‌اي كاركنان از ديگر محورهاي اين همايش عنوان شده است.

 

شيخ‌الاسلام با اشاره به پژوهش‌هاي صورت گرفته از سوي موسسه تغذيه، توسعه و سلامت ايران يادآور ‌شد: تغذيه نامناسب و بي‌تحركي موجب افزايش وزن، چاقي، ديابت، بيماري‌هاي قلبي، افزايش فشار خون در كاركنان شده و در اغلب موارد ميزان بروز و شيوع اين بيماري‌ها در جمعيت كارگري بالاتر از ساير گروه‌ها ديده شده است. اين موسسه قادر بود با تغيير منوي غذايي و تشويق كاركنان به فعاليت‌هاي بيشتر بدني و آموزش‌هاي مكرر تا حدي اين روند را كاهش دهد، ولي در نهايت توليد كننده غذا كه توسط مسوولان مالي ارگان‌ها و شركت‌ها انتخاب مي شدند، تمام تلاش‌ها را خنثي مي‌كردند.

 

وي گفت: متاسفانه تعداد زيادي از توليد كنندگان يا به عبارتي شركت‌هايي كه مجوز اين كار را گرفته‌اند، تخصصي در اين رشته ندارند، اين در حالي است كه مجوز اين موسسات بايد توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تامين شود و قبل از شروع به كار بايد دوره‌هاي آموزشي لازم را بگذرانند. جلب همكاري سازمان‌ها و ابزار اطلاع رساني از استراتژي‌هاي عمده همايش فوق است.

 

به گفته دبير همايش تغذيه و غذاي سالم در محيط كار، متاسفانه ما براي يك جعبه دستمال كاغذي استاندارد داريم، ولي براي توليد كنندگان غذا كه با روش‌ها و موقعيت‌هاي گوناگون حتي در دكه‌هاي كوچك، منزل، خيابان و ... غذا توليد كرده به فروش مي‌رسانند نه استانداردي داريم، نه طبقه بندي از نظر كار كيفي و نه متاسفانه نظارت مطلوب.

 

وي علت عمده شيوع بيماري‌هاي غير واگير نيز بي‌توجهي به موارد ياد شده عنوان كرد.

 

علاقمندان به كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به وب سايت اين همايش به نشاني www.foodconference.ir مراجعه كنند.



نظر شما