دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۸
کد خبر: ۳۰۱۷۷
|
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۴
يکصد و چهل و هفتمين نمايشگاه موزه عکسخانه شهر که با عنوان «رنگ بازار» شامل 30 قطعه عکس رنگي در ابعاد 50 در 70 سانتيمتر از شهره گل آزاد و اميد عالياني از روز چهارشنبه هشتم دي‌ماه به نمايش گذاشته شده است. شهره گل‌آزاد مي‌گويد در اين عکس‌ها اجازه داده است رنگ و فرم حرف خود را بزنند.

شهره گل‌آزاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهر درباره ايده اين نمايشگاه گفت: من خيلي دير با جمعه‌بازار تهران آشنا شدم و وقتي وارد آن شدم حسم اين بود که سيلي از رنگ آمده است که انسان را با خود مي‌برد و اولين بار بسيار جذب آن شدم.
وي ادامه داد: آن‌چه در اين بازار بيشتر توجهم را جلب کرد، رنگ‌ها و تنوعشان و هم‌نشيني اتفاقي آن‌ها با يکديگر بود. کسي که اين رنگ‌ها را کنار هم گذاشته است خود در طبيعت بزرگ شده و به همين دليل با اين که آدم‌هاي مختلفي اين توليدات دستي را درست کرده‌اند، ولي بين آن‌‌ها هماهنگي وجود دارد.

اين عکاس جوان افزود: اين موضوع و بيشتر از آن فرم‌هاي اتفاقي به‌خصوص در پارچه‌‌ها توجهم را جلب کرد و اين موضوع که چرا جاي رنگ‌هاي شاد و زنده در زندگي ما خالي است و بيشتر به رنگ‌هاي خنثي و خاموش و کم ريسک روي آورده‌ايم.
وي توضيح داد: در دکوراسيون بيشتر خانه‌ها جسارت رنگي وجود ندارد و در لباس پوشيدن ما هم همين‌طور است و فکر مي‌کنم دليل آن اين است که از طبيعت دوريم و من در اين نمايشگاه بيشتر خواسته‌ام اين رنگ‌ها به صورت تابلو در خانه‌ها بيايد.

گل‌آزاد گفت: مسئله جالب ديگر براي من اين بود که چقدر طرح‌هاي انتزاعي در اين صنايع دستي و پارچه‌هاي سنتي هست. علي‌رغم اين‌که آفريننده‌هاي آن‌ها ذهن‌هاي ساده و آرامي دارند و تعادل و هارموني‌اي که همه به دنبالش هستيم را در ذهن خود دارند. انگار درست مثل اين‌که هر ذره‌اي را که تجزيه کنيم به اتم مي‌رسيم، در طبيعت نيز وقتي همه چيز را ساده مي‌کنيم به انتزاع مي‌رسيم.

وي اضافه کرد: اين عکس‌ها در موزه عکسخانه شهر فقط براي نمايش گذاشته شده و فروش ندارد. به نظر مي‌آيد که در روز افتتاحيه بيشتر خانم‌ها جذب اين تابلوها شدند و برخي از آن‌ها دلشان مي‌خواست يکي از اين تابلوها را براي خانه خود بخرند.

اين عکاس اظهار داشت: من خيلي نخواستم عکاسي حرفه‌اي انجام دهم و سعي کردم مثل پارچه‌ها که ساده‌اند، نگاهي ساده داشته باشم و نخواستم جنبه‌هاي يک عکس خبري يا هنري يا مستند را در آن بياورم. اجازه داده‌ام خود رنگ و فرم حرف بزنند و عمق سادگي‌اي را که خود سوژه داشته را نگهدارم. فکر مي‌کنم اين کارها در مجموعه‌هاي بعدي من نيز به‌صورت تلفيقي و ترکيبي حضور داشته باشند.
نمايشگاه عکس‌هاي شهره گل‌آزاد و اميد عالياني از هشتم تا 28 دي ماه در موزه عکسخانه شهر واقع در ميدان هفت تير، خيابان بهار شيراز برپاست.

نظر شما