يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۶
کد خبر: ۳۰۲۱۳
|
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۹
چهل و سومين سالروز درگذشت تختي، كشتي‌گير نام‌آور كشورمان به همت كانون تاريخ فرهنگسراي شفق در اين فرهنگسرا برگزار مي‌شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگ‌سراي شفق، اين برنامه 16 دي ساعت 16 تا 18 در سراي كتاب فرهنگ سراي شفق برگزار مي‌شود.


آشنايي با زندگي تختي، افتخارات كسب شده توسط اين ورزشكار، فعاليت‌هاي اجتماعي و سياسي تختي و ابهامات در مرگ او موضوعاتي هستند كه در اين نشست مورد بررسي قرار خواهند گرفت.


غلامرضا تختي در روز پنجم شهريور ماه 1309 در خانواده‌اي متوسط در محله‌ خاني آباد تهران به دنيا آمد. وي ورزش را از سال 1329 با ورود به باشگاه پولاد آغاز كرد. تختي در طول دوران ورزشي خود مدالهاي زيادي به گردن آويخته و افتخارات بسيار براي كشورمان كسب كرد.


اين ورزشكار اولين کشتي‌گير ايراني است که موفق شد در سه وزن مختلف صاحب مدال‌هاي جهاني و المپيک شود. تختي همچنين نخستين ورزشکار ايراني بود که در سه المپيک مدال گرفت، دست‌آوردي که پس از او تنها محمد نصيري و هادي ساعي به دست آورده‌اند.

وي اولين ورزش‌کار ايراني بود که در 4 المپيک شرکت کرد. جهان پهلوان علاوه بر قهرماني، به لحاظ منش و رفتار انساني و سجاياي اخلاقي پسنديده و جوانمردي و نوع دوستي شهره خاص و عام بوده است. او سرانجام در 17 دي 1364 در اتاقش در هتل آتلانتيک تهران درگذشت و در ابن بابويه شهر ري به خاك سپرده شد.


علاقه‌مندان جهت شركت در اين نشست مي‌توانند در تاريخ ياد شده به فرهنگسراي شفق واقع در خيابان سيدجمال‌الدين‌اسدآبادي خيابان 21 بوستان شفق مراجعه کنند و يا با شماره تلفن 88554019 تماس بگيرند.

نظر شما