يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۱
کد خبر: ۳۰۲۳۷
|
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۹
مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران با بيان اين‌كه طراحي مساجد يكي از مباني الگوهاي اسلامي ـ ايراني به‌شمار مي‌آيد، تصريح كرد: كميته راهبردي طراحي مساجد در مناطق تشكيل مي‌شود.

محمد باقر خسروي، مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» گفت: پس از تدوين دستورالعمل طراحي مساجد، اين دستورالعمل مورد پذيرش مركز امور رسيدگي مساجد هم قرار گرفت و از همين رو قرار شد تا با امضاي تفاهم‌نامه‌‌اي ميان اين اداره كل و مركز امور رسيدگي مساجد ارتقاي معماري مساجد تهران مورد توجه قرار گيرد.


وي با بيان اين‌كه «پس از انقلاب اسلامي انبوهي از توصيه‌ها در ارتباط با چيستي و هويت مسجد صحبت به‌ميان آمده، اما تاكنون هيچ الگوي مشخصي براي مساجد وجود نداشته است»، افزود: در اين دستورالعمل ضمن اين‌كه الگوي معماري اسلامي ـ ايراني براي ساخت مساجد مدنظر قرار گرفته، احكام فقهي مرتبط با ساخت مساجد نيز لحاظ شده است.


مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران با اعلام اين نكته كه متاسفانه به جز اندك مساجدي كه در سطح شهر ساخته مي‌شود، معماري ديگر مساجد كيفيت مناسب ندارد، تصريح كرد: از همين رو اين معاونت با تشكيل كميته تخصصي در حوزه معاونت معماري و شهرسازي نسبت به هدايت و مشاوره راهبردي طراحاني كه قصد دارند در اين حوزه فعاليت كنند، اقدام كرده است.


وي با اشاره به اين‌كه از زماني‌كه دانشكده‌هاي معماري و شهرسازي در كشور ما راه‌اندازي شد، ميان شهروندان و طراحان مساجد انقطاع شكل گرفت، ادامه داد: كميته راهبردي مساجد متشكل از نماينده معاونت امور اجتماعي و فرهنگي، معاونت شهرسازي و معماري و يك استاد دانشگاه به‌انتخاب اداره كل ساختمان و معماري تشكيل شده است.


خسروي با بيان اين‌كه طراحي مساجد يكي از مباني الگوهاي اسلامي ـ ايراني به‌شمار مي‌آيد، خاطرنشان كرد: از ديگر اهداف ما اين است كه ذهنيت شهروندان را نسبت به يك مسجد خوب بسنجيم، تا بتوانيم وضعيت موجود را تغيير داده و الگوهاي مطلوب را ترويج دهيم.


وي در ادامه بر جايگاه مسجد در جامعه تاكيد كرد و گفت: مسجد بايد كانون محله باشد، لذا موارد گوناگون من جمله نحوه مقابل با بحران در معماري مساجد، مساله ترافيك و بقيه موارد در حوزه پيراموني مسجد نكاتي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد، ضمن اين‌كه مساجد در محدوده محله، منطقه و شهر بايد از ويژگي‌هاي خاصي برخوردار باشند.

نظر شما