يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۴
کد خبر: ۳۰۲۶۶
|
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۲
بانک مرکزي ايران حسابي را در بانک آلماني "يوروبايش - ايرانيش هاندلس " دارد . مقر اين بانک در شهر هامبورگ است و در زمينه ارائه خدمات و فرصت هاي بازرگاني با ايران فعاليت مي کند. اين بانک همچنين شعبه هايي در تهران و منطقه آزاد کيش دارد.

تهران به دهلي نو پيشنهاد کرد شيوه اي موقت را براي پرداخت هزينه نفت خام وارداتي از ايران بپذيرد.

 

به گزارش عصر ايران به نقل از بلومبرگ، براساس اين شيوه، ايران ضمن تضيمن ادامه صادرات نفت خام به هند در ماه ژانويه جاري، پيشنهاد کرده است مبلغ اين نفت صادراتي را از طريق واسطه بانکي در آلمان دريافت کند.

 

چندي پيش بانک مرکزي هند بر اثر اعمال فشارهاي آمريکا، محدوديت هاي را براي مبادلات مالي با ايران وضع کرد که باعث شد استفاده از شيوه معمولي براي مبادله پول نفت خام صادراتي ايران به هند امکان پذير نباشد.

 

هند يکي از وارد کنندگان عمده نفت خام از ايران است. ارزش نفت صادراتي ايران به هند 12 ميليارد دلار در سال اعلام شده است.

 

يک مقام ارشد دولتي در هند که خواست نامش اعلام نشود به خبرنگاران گفت: شرکت ملي نفت ايران (ان آي او سي) در نامه اي به شرکت هاي نفت هند پيشنهاد کرده است هزينه نفت وارداتي از ايران را به حسابي در بانک" يوروبايش - ايرانيش هاندلس " (اي آي اچ) واريز شود.

 

اين مقام هندي اضافه کرد: دولت دهلي نو به شرکت هاي نفت اين کشور توصيه کرده که حساب هاي فردي را در بانک "استايت بانک اوف انديا بنک" (اس بي آي) افتتاح کنند زيرا اين بانک خود مبالغي را در بانک آلماني مبادله مي کند.

اين در حالي است که اتحاديه اروپا نيز تحريم هاي مالي - بانکي را عليه ايران اعمال کرده است.

 

وي افزود: بانک مرکزي ايران حسابي را در بانک آلماني "يوروبايش - ايرانيش هاندلس " دارد . مقر اين بانک در شهر هامبورگ است و در زمينه ارائه خدمات و فرصت هاي بازرگاني با ايران فعاليت مي کند. اين بانک همچنين شعبه هايي در تهران و منطقه آزاد کيش دارد.

 

در همين راستا قرار است هيئتي از مسئولان هندي با سفر به تهران روز هفتم ژانويه جاري با مقامات ايراني ديدار کنند تا درباره حل مشکل پرداخت پول نفت وارداتي از ايران به گفت وگو بپردازند. پيش از اين نيز مقامات بانکي ايران و هند در باره اين مشکل در پايتخت مالي هند يعني شهر بمبئي ديدار کردند اما از دست يابي به راه حل باز ماندند.

 

شرکت ملي نفت ايران قبل از اين به شرکت هاي نفت هند از جمله "گروه نفت هند" و" پالايش نفت و پتروشيمي بنگلور" پيشنهاد کرده بود در بانک "اي آي اچ" حساب هاي بانکي افتتاح کنند ولي دولت هند به شرکت هاي نفت اين کشور توصيه کرد تا در بانک "اس بي آي" هند حساب هاي بانکي افتتاح کنند که اين بانک نيز با همکاري "اي آي اچ" روند انتقال مبالغ مالي از هند به ايران را تسهيل کند.

"اس بي اي" بزرگترين بانک بدهکار در هند است که شعبه اي نيز در شهر فرانکفورت آلمان دارد.

 

ايران پس از عربستان سعودي بزرگترين صادرکننده نفت خام به هند است. هند يکي از وارد کنندگان بزرگ نفت خام در جهان به شمار مي رود. نفت ايران 13 درصد از کل نفت وارداتي هند را تشکيل مي دهد.

پيش از اين شرکت هاي پالايش نفت هند تحت فشارهاي تحريم هاي يکجانبه آمريکا، صادرات بنزين را به ايران متوقف کرده بودند.

.

نظر شما