شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۴
کد خبر: ۳۰۳۷۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۶
سيميندخت وحيدي گفت: انتظار از ادبيات و شعر انقلاب و دفاع مقدس كه 30 سالگي خود را هم پشت سر گذاشته، بيشتر از وضعيت فعلي است.

اين شاعر پيشكسوت آييني و دفاع مقدس- در گفت‌وگو با ستاد خبري نوزدهمين کنگره سراسري شعر دفاع مقدس افزود: 30 سال عمر كمي نيست كه بخواهيم آن را ناديده بگيريم و نگران وضعيت ادبيات انقلاب نباشيم، البته جايگاه شعر دفاع مقدس کمي از آن بهتر است؛ اما در مجموع بايد فعاليت‌هاي بيشتر و موثرتري انجام شود.

وي تاكيد كرد: کنگره شعر دفاع مقدس که پرچم‌دار يک دوره درخشان تاريخي است، بايد در جهت کاستن از وجه مالي و بالا بردن غناي معنوي آن تلاش کند.

وي گفت:‌ به اعتقاد من فعاليت‌هاي فرهنگي بايد به گونه‌اي سامان داده شود که بار مالي زيادي بر گرده فرهنگ جامعه تحميل نشود و اين تنها با بالا بردن وجه معنوي جوايز ميسر مي‌شود.

وي همچنين از مرحومان سيدحسن حسيني، قيصر امين‌پور و سپيده كاشاني به عنوان شاعراني که دغدغه انقلاب و ترويج فرهنگ جهاد را داشتند،‌ ياد کرد و گفت: متأسفانه اين روحيه در ادبيات ما عمومي نشد و حالا پس از سال‌ها كه از جنگ گذشته است، بچه‌هاي جوان اگر بخواهند شعرهاي حزن‌انگيز بگويند، ‌مقداري عناوين دفاع مقدس را به شعرهايشان اضافه مي‌كنند.

وي با اشاره به حال و هواي دوران جنگ تحميلي يادآور شد: ما در آن روزگار تحت تأثير جنگ بوديم و مي‌رفتيم جبهه‌ها و در شهرهاي مختلف مي‌گشتيم و با رزمندگان صحبت مي‌كرديم. خودمان زير بمب، خمپاره و آتش دشمن بوديم و به چشم، ايثار و از خودگذشتگي‌ها را ديديم.

وحيدي با تاکيد بر اينکه روح حاکم بر جبهه‌ها در دوران هشت سال دفاع مقدس اخلاق و منش اسلامي بود، تصريح کرد: شاعران جوان امروز هم بايد آن قبيل فعاليت‌هاي مخلصانه را مدنظر قرار دهند و به گونه‌اي شعر بگويند که پايه‌هاي مذهبي و انساني انقلاب و دفاع مقدس مستحکم‌تر شود.

نظر شما