يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۱۴
کد خبر: ۳۰۴۲۳
|
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۰
طرح تكميلي واكسن فلج اطفال از 18 تا 21 دي ماه در استان‌هاي جنوب شرقي و چند استان گرمسير كشور آغاز مي‌شود.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، سيدمحسن زهرايي، رئيس اداره بيماري‌هاي قابل پيشگيري با واكسن وزارت بهداشت با بيان اين مطلب اظهار كرد: سازمان جهاني بهداشت در سال 1988 ميلادي برابر با 1367 شمسي تمام كشورها را موظف كرد تا طرحي را بپذيرند كه با اقدام بر مبناي آن، ويروس فلج اطفال را در تمام دنيا ريشه‌كن كنند.


وي افزود: براي ريشه‌كني فلج اطفال، واكسيناسيون سراسري كودكان، يكي از مهمترين اقدامات در اين زمينه بود و اين امر در ساير كشورها به خوبي انجام شد.


زهرايي ادامه داد: علاوه بر واكسن‌هاي معمول دوران كودكي، كليه كوكان زير 5 سال كشور، سالي دونوبت و به فاصله يك ماه واكسن قطره فلج اطفال را دريافت مي‌كردند و اين كار با پوشش بسيار بالا و همكاري همه‌جانبه ساير بخش‌ها صورت گرفت و سبب شد تا فلج اطفال در كشورمان ريشه‌كن شود.


وي با اشاره به اين كه آخرين مورد اين بيماري در كشور مربوط به ده سال پيش است، تصريح كرد: در حال حاضر موردي از اين بيماري در كشور گزارش نشده است.


زهرايي با تأكيد بر ضعف ساختارهاي بهداشتي و پايين بودن پوشش ايمن‌سازي كودكان در دو كشور همسايه افغانستان و پاكستان، گفت: بدليل اين كه اين دو كشور هنوز موفق به ريشه‌كني ويروس فلج اطفال در كشورشان نشده‌اند و در سال، ده‌ها مورد فلج اطفال در اين دو كشور رخ مي‌دهد.


رئيس اداره بيماري‌هاي قابل پيشگيري با واكسن وزارت بهداشت گفت: بدنبال ورود احتمالي انتشار اين بيماري از كشورهاي مجاور و براي اين كه ضريب ايمني كودكان را در كشور بالا ببريم، لازم است در مناطقي از كشور كه خطر ورود اين بيماري در آنها بيشتر است، كودكان، علاوه بر واكسن‌هاي معمولي كه دريافت مي‌كنند، ساليانه دو نوبت و به فاصله يك ماه واكسن خوراكي فلج اطفال را نيز دريافت كنند.


زهرايي خاطرنشان كرد: طرح تكميلي واكسن فلج اطفال به صورت خانه به خانه در ساير مناطق روستايي و بسياري از مناطق شهري استان‌هاي جنوب شرقي كشور و در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي خراسان جنوبي، زابل، زاهدان، هرمزگان، جيرفت و دانشگاه علوم پزشكي كرمان در شهرستان بم صورت مي‌گيرد.


وي با بيان اين كه نوبت اول اين طرح از 18 تا 21 دي ماه آغاز مي‌شود، افزود: برآورد شده است، جمعيتي كه در اين عمليات تحت پوشش قرار مي‌گيرند در حدود 800 هزار كودك زير 5 سال است و نوبت دوم اين طرح در اواخر بهمن ماه انجام خواهد شد.


زهرايي خاطرنشان كرد: علاوه بر چند استان ذكر شده، در روستاهاي دوردست استان‌هاي گرمسير نيمه جنوبي كشور اين طرح انجام مي‌شود و همچنين در استان تهران اين طرح در نيمه اول سال آينده اجرا خواهد شد.

نظر شما