شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۰۹
کد خبر: ۳۰۴۵۱
|
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۸
امير باني‌مسعود مولف کتاب‌هاي تاريخي و پژوهشي معماري، از انتشار کتاب «باغ‌هاي تاريخي تبريز» توسط دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي خبر داد.

باني‌مسعود در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهر درباره اين کتاب گفت: اين کتاب صد و سومين کتاب از مجموعه «از ايران چه مي دانيم» دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي است که تا دو ماه ديگر منتشر خواهد شد. در اين کتاب 9 باغ تاريخي تبريز را بر اساس نقشه‌هاي دوران قاجار، عکس‌هايي که از اين دوره باقي مانده و اطلاعاتي که در سفرنامه‌ها وجود دارد، بازسازي کرده‌ام.

وي توضيح داد: تا کنون هيچ پژوهشي درباره باغ‌هاي تبريز انجام نشده است و به جرات مي‌توانم بگويم که حتي ميراث فرهنگي نيز اطلاعات مناسبي درباره باغ‌هاي تبريز ندارد. من در پژوهشي که درباره اين باغ‌ها روي نقشه‌هاي تبريز مربوط به دوران قاجار انجام دادم، 300 مکان را که با عنوان باغ روي نقشه نامگذاري شده بود، شناسايي کردم.

وي ادامه داد: از اين 300 قطعه آن‌چيزي که به‌صورت طراحي شده باشد، تنها 9 باغ بود که با معيارهاي باغ ايراني مطابقت داشت. اين 9 باغ عناصر باغ ايراني را دارا هستند و من به‌وسيله عکس‌هايي که از دوران قاجار باقي مانده است، پلان آن‌ها را ترسيم کردم.

اين مولف و پژوهشگر گفت: بخشي از اين باغ‌ها تا حدودي با مفاهيم باغ ايراني که تا حال شناخته‌ايم متفاوت هستند. به اين دليل که بيشتر باغ‌هاي ايراني در مناطق گرم و خشک ساخته مي‌شده‌اند، کوشک‌هاي آن‌ها برون‌گرا بوده و در آن‌ها چرخش آب وجود دارد.

وي ادامه داد: ولي از آن‌جا که تبريز در منطقه‌اي سردسيري است، کوشک‌هاي باغ‌هاي تبريز درون‌گرا هستند و در آن‌ها به دليل يخ زدن آب، چرخش آب وجود ندارد. البته اين باغ‌ها هندسه باغ ايراني، ساختمان‌ها و مفاهيم آن‌را در بر دارند ولي به دليل شرايط اقليمي برخي از شاخصه‌هاي باغ ايراني از آن‌ها حذف شده است.

باني‌مسعود افزود: تفاوت ديگر اين باغ‌ها با باغ‌هاي مناطق گرم و خشک اين است که باغ‌هاي تبريز ييلاقي نبوده و مکاني براي اقامت دائم شاه‌هاي قاجار بوده‌اند و شاهان در آن‌ها زندگي مي‌کرده‌اند.

وي گفت: کتاب «باغ‌هاي تاريخي تبريز» در 120 صفحه در قطع رقعي چاپ و به‌زودي توسط دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي منتشر خواهد شد.

از امير باني‌مسعود تاکنون کتاب‌هايي چون «پست مدرنيته و معماري: بررسي جريان‌هاي فکري و معماري غرب»، «تاريخ معماري غرب: از عهد باستان تا مکتب شيکاگو» و «معماري معاصر ايران: در تکاپوي بين سنت و مدرنيته» منتشر شده‌اند.

نظر شما