شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۹
کد خبر: ۳۰۵۹۷
|
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۳
نمايشگاه نقاشي‌هاي بهزاد شيشه‌گران با موضوع آلودگي هوا از جمعه اول بهمن‌ماه در گالري سيحون برپا مي‌شود. اين نقاش آلودگي هوا را يک فاجعه انساني مي‌داند و معتقد است بايد با گوشت و پوست خود درباره آن هشدار دهد.

اين نقاش و گرافيست در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهر درباره اين نمايشگاه گفت: وقتي ديدم که اين شهر تا اين حد به هم ريخته است و ديدم که ديگر چشمم جايي را نمي‌ديد، طبيعت شهر گم شده بود و برج ميلاد ديده نمي‌شد و انگار آدم‌ها نيز در آن گم شده بودند؛ سبب شد به اين فکر کنم که آيا من به عنوان يک هنرمند مي‌توانم عکس‌العملي داشته باشم؟

وي ادامه داد: فکر کردم که من به عنوان يک شهروند تهراني و يک هنرمند مسئولم که در اين شرايط عکس‌العملي نشان دهم و حرف بزنم. حرف من کلامي نيست بلکه تصويري است و از همان آموزشي سرچشمه مي‌گيرد که اين همه سال در عرصه هنر با آن زندگي کرده‌ام.

اين نقاش افزود: به اين ترتيب بود که شروع به کار روي اين موضوع کردم و زمان کار دچار سينه‌درد و سرفه‌هاي شديدي شدم. اين آلودگي اول روح و روانم را تحت تاثير قرار داد و سپس جسمم را با خود برد. نزديک به 20 روز است که براي درمان اين سينه‌درد و سرفه به پزشک مراجعه مي‌کنم و مجبور شده‌ام مقدار زيادي دارو مصرف کنم.

وي تاکيد کرد: ولي با وجود اين شرايط مي‌خواهم براي اين فاجعه نمايشگاهم را ترتيب دهم. مي‌خواهم مسئولان، دولت و شهرداري به اين نمايشگاه بيايند و از آن حمايت کنند. تريبون من که تنها نقاشي و گرافيک است و نزديک به 40 سال است که فعاليت هنري مي‌کنم و دلم مي‌خواهد از اين تريبون پيامم را به مسئولان و مردم برسانم.

شيشه‌گران توضيح داد: جهت همه کارهاي من در اين سال‌ها همواره جهتي فرهنگي و اجتماعي بوده و هميشه آثار هنري‌ام را در جهت اتفاقات اجتماعي خلق کرده‌ام؛ بدون هيچ سفارشي و بدون اين‌که پولي براي آن دريافت کنم. اين کارها نيز سفارش دلم و تعهد اجتماعي خود و ايمان و اعتقاد خودم است. من در اين شهر نفس مي‌کشم و سلامت روح و جسم و جان من بستگي به سلامت اين شهر دارد و سعي مي‌کنم با اين نمايشگاه تلنگري به هر کسي بزنم که به نحوي مسئول اين فاجعه است و البته فکر مي‌کنم تک تک ما مسئول هستيم.

وي درباره آثاري که قرار است نمايش دهد گفت: در اين نمايشگاه چيزي حدود 20 اثر هنري به نمايش گذاشته مي‌شود که در ابعاد مختلف خلق شده‌اند. کوچک ترين اين آثار 60 در 90 سانتيمتر و بزرگ‌ترين آن‌ها 140 در 50 سانتيمتر است.

اين نقاش ادامه داد: همه آثار طراحي و نقاشي هستند که به شکل‌ها، تکنيک‌ها و زبان‌هاي مختلف به آلودگي هوا مربوط مي‌شوند. اين آثار به نحوي شهر آلوده و طبيعت آلوده ما را به نمايش مي‌گذارند و نشان مي‌دهند که انگار ما با اين شرايط حق ادامه حيات نداريم و اگر به خود نجنبيم هرچه را که برايمان باقي‌مانده است نيز از دست خواهيم داد.

شيشه‌گران تصريح کرد: هشدار من در اين نمايشگاه به بهداري‌ها،‌ وزارت بهداشت و درمان، بيمارستان‌‌ها، توليدکننده‌هاي اتومبيل و به دولت است. ما اگر بخواهيم مي‌توانيم از پس اين فاجعه بربياييم؛ همان‌طور که هشت سال از پس جنگ برآمديم. امروز نيز اگر دولت بخواهد و مردم بخواهند مي‌توانند جلوي مسموم شدن بيشتر هوا را بگيرند و من امروز مسئولم که اين پيام را به گوش مردم و مسئولان برسانم، حتي با وجود اين شرايط جسمي.

وي گفت: من با پوست و گوشت خود و با سرمايه اندک خود به ميدان آمده‌ام تا اين صدا به گوش همه برسد. از سير تا پياز اين کار را نيز از طراحي و چاپ پوستر و کارهاي اجرايي به تنهايي در يک ماه اخير انجام داده‌ام. ضمن اين‌که وقتي درباره آلودگي هوا کار مي‌کنم، روحم نيز شاد نيست؛ زيرا درباره يک فاجعه انساني کار مي‌کنم و اين روي سلامتي من نيز تاثير مي‌گذارد. ولي جامعه ما امروز دچار مشکل شده و سلامتي همه ما در گرو همين توجه است.

اين نقاش تاکيد کرد: اتفاقا اين موضوع کاملا با شهرداري در ارتباط است و شايد موثرترين مقالات و عکس‌العمل‌ها را در اين مدت از طريق شهرداري درباره اين مسئله تعقيب مي‌کردم و مقالات خوبي در باب اين فاجعه انساني که در شهر ما به‌وجود آمده منتشر شده و نشريات وابسته به شهرداري عکس‌العمل‌هاي خوبي درباره آن داشته‌اند.

وي افزود: اين نمايشگاه حد و مرزي ندارد و مخاطب و مهمان آن همه نقاشان، مجسمه‌سازان، گرافيست‌ها، اهالي موسيقي، اهل قلم، اهالي رسانه و همه مردم هستند و اميدوارم مسئولان شهرداري و مديران سايپا و ايران‌خودرو و مسئولان وزارت بهداشت و درمان به دعوت گالري براي شرکت در اين نمايشگاه پاسخ دهند.

بهزاد شيشه‌گران متولد 1331 در تهران است. وي ديپلمه از هنرستان هنرهاي زيباي تهران و ليسانسه گرافيك از دانشگاه هنر بوده و نمايشگاه‌هاي نقاشي و پوستر بسياري را به‌صورت جمعي و انفرادي برگزار کرده است.

نمايشگاه نقاشي‌هاي وي در روز اول بهمن‌ماه از ساعت 16 تا 20 در گالري سيحون واقع در خيابان وزرا، کوچه چهارم، شماره 11 افتتاح مي‌شود و تا 13 بهمن‌ماه نيز ادامه خواهد داشت.


نظر شما