دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۱
کد خبر: ۳۰۶۶۶
|
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۸
شانزدهمين شماره دوماهنامه فرهنگي هنري «بيناب» به هنر اديان اختصاص يافته است. در اين شماره مقالاتي از دکتر غلامرضا معصومي، دکتر مهناز شايسته‌فر و دکتر کاوه احمدي علي‌آبادي درج شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، دماهنامه فرهنگي هنري «بيناب» که توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامي و به مدير مسئولي محسن مومني‌شريف منتشر مي‌شود، شانزدهمين شماره خود را ويژه هنر اديان منتشر کرده است.

در اين نشريه مقالاتي چون «تاريخچه دين و هنر» از جيمز ايکنس به ترجمه ابوتراب يعقوبي، «جواز نقاشي در اوايل دوران اسلامي» از ک.آ.س کرسول با ترجمه دکتر روح‌الله رمضاني و «زيبايي‌شناسي و مفهوم هنر در هندوئيسم و آيين زرتشت و مقايسه آن‌ها با اديان ابراهيمي» نوشته دکتر غلامرضا معصومي منتشر شده است.

همچنين در شانزدهمين شماره «بيناب» مطالبي همچون «فيلم به عنوان رسانه جديد براي بيان انديشه‌هاي فلسفي پديدارشناختي» نوشته دکتر علي شيخ‌مهدي و علي نخستين‌روحي، «تصوير و روايت» از بث ويليامسون با ترجمه ندا احمدي، «مروري بر هنر يهودي معاصر» نوشته حسين زرهاني، «مباني زيبايي‌شناسي يهودي» از مجيد داوودي، «مقايسه تصويري قصه‌هاي پيامبران در قرآن و تورات» نوشته دکتر مهناز شايسته‌فر و «بررسي و تحليل آموزه‌هاي کتاب مقدس و ساير باورهاي فرقه‌هاي مسيحي در آثار سينمايي هاليوود» نوشته دکتر کاوه احمدي علي‌آبادي انتشار يافته‌اند.

دکتر مهناز شايسته‌فر در مقاله «مقايسه تصويري قصه‌هاي پيامبران در قرآن و تورات»، علاوه بر مقدمه‌اي که در آن به اهميت قصه‌ها در کتاب‌هاي مقدس پرداخته است، مکاتب نگارگري ايران در عصر تيموري، مکاتب نگارگري ايران در عصر صفوي، هنر رنسانس و هنر باروک را بررسي کرده و پس از آن در مقايسه تصويري قصه‌هاي پيامبران در قرآن و تورات، به داستان آدم(ع) و حوا، داستان کشتي نوح(ع)، داستان ذبح اسماعيل(ع)، داستان حضرت يوسف(ع)، داستان حضرت موسي(ع)، داستان حضرت سليمان(ع) و ملکه صبا و همچنين داستان يونس(ع) در شکم ماهي پرداخته است.

«تاملي در مفهوم زيبايي و هنر از منظر حکماي مسلمان» نوشته دکتر محمد تقي‌زاده، «شريعت اسلام و خلاقيت هنري» گفت‌و‌گويي با دکتر حبيب‌الله آيت‌اللهي، «زيبايي و تجربه زيبايي‌شناختي در تفکر اسلامي کلاسيک» از والري گونزالز با ترجمه ابوتراب يغمايي، «کتاب مقدس و سنت» از لئونيد اسپنسکي با ترجمه مجيد داوودي و «زمينه مشترک فطري در ساختار آوازهاي اخلاق‌مدار در نزد پيروان اديان الهي» نوشته دکتر محمدرضا آزاده‌فر از ديگر مقالات منتشر شده در اين دوماهنامه هستند.

در انتهاي اين مجلد نيز چکيده‌اي از همه مقالات چاپ‌شده در آن همراه با کلمات کليدي مقاله براي راهنمايي خواننده درج شده‌ است.
شماره شانزدهم دوماهنامه فرهنگي هنري «بيناب» ويژه هنر اديان در 264 صفحه سياه و سفيد در قطع خشتي و با قيمت 4500 تومان عرضه شده است.

نظر شما