دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۷
کد خبر: ۳۰۷۳۷
|
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۵
اولين نشست از سلسله جلسه‌هاي نقد فيلم در فرهنگسراي رسانه، با نام «اتاق رسانه» با نقد فيلم «نفوذي» به كارگرداني «احمد کاوري» و «مهدي فيوضي» روز سه‌شنبه در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.

به گزارش شهر، اين جلسات که به منظور تعامل بيشتر اصحاب رسانه و سينماگران برگزار مي‌شود با جلسه نقد و بررسي فيلم «نفوذي» به کارگرداني «احمد کاوري» و «مهدي فيوضي» به شکل رسمي آغاز به کار کرد. در ابتداي جلسه «پژمان» مدير فرهنگسراي رسانه پس از تبريک و تشکر از حضور عوامل فيلم و اصحاب رسانه جلسات اتاق رسانه از برگزاري جلسات مستمري مربوط به فيلم هاي فاخر سينماي ايران در هفته اول اکران خبر داد و تفاوت نشست هاي «اتاق رسانه» با ديگر نشست ها در تخصصي بودن آنها دانست و اين جلسات را فرصتي براي تعاون، نقد و گفت و گو ميان سينماگران و اصحاب رسانه دانست.


پژمان مدير فرسهنگسراي رسانه اعلام کرد: جلسات بعد از يک ماه کارشناسي و تحقيق صورت گرفته است و به علت اينکه جلسات نقد و بررسي تخصصي فيلم ها جز در ايام جشنواره ميسر نيست اميدواريم که برنامه ريزي هاي انجام شده در جهت پيش قدم شدن براي اين حرکت صورت گرفته است.


در اين جلسه «امير قادري» منتقد و کارشناس ثابت نشست‌هاي تخصصي اتاق رسانه و «احمد کاوري» و «مهدي فيوضي» کارگردانان فيلم و «جمال شورجه» و «حسن عليمرداني» به عنوان تهيه کننده و «حسن پويا» مدير فيلم برداري فيلم نفوذي و تعداد زيادي از خبرنگاران و اصحاب رسانه پيرامون فيلم نفوذي سوالات گوناگوني را مطرح کردند.


در ابتدا يکي از خبرنگاران از «جمال شورجه» به عنوان تهيه کننده «نفوذي» درباره شخصيت اصلي فيلم نفوذي با بازي «امير جعفري» و احتمال شباهت با نمونه هاي واقعي در اوضاع سياسي جامعه سوالاتي پرسيد و جمال شورجه در پاسخ کوتاهي اعلام داشت: «فيلم نفوذي بر اساس زندگي واقعي يکي از اسراي جنگ دفاع مقدس ساخته شده است که در کتابي به اسم «حکايت زمستان» نوشته «سعيد عاکف» به گونه اي ديگر روايت شده است و قعطا نمونه‌هاي واقعي اين افراد در جامعه ما و نظام ما وجود دارند که بر خلاف آنکه مي‌توانند در موقعيت هاي بهتر و پست هاي مديريتي حضور داشته باشند اما ترجيح مي دهند که به دور از اين تجملات زندگي کنند.


جمال شورجه در ادامه بدون ذکر نام فردي که داستان زندگي‌اش در فيلم روايت شده است افزود: اين فرد نماينده کساني هستند که از نام و منصب و سوابق خود در دفاع مقدس سو استفاده نکرده‌اند و امروز در خانه اي 80 متري در تهرانسر زندگي مي کند و قطعا نمونه هاي ديگري هم در جامعه امروز ايران به شيوه اين فرد زندگي مي‌کنند که من به عنوان تهيه کننده اجازه ندارم اسمشان را بياورم.


يکي ديگراز خبرنگاران حاضر در جلسه به اعتراض مطرح شده از جانب نويسنده کتابي که فيلمنامه نفوذي از روي آن نوشته شده اشاره کرد و خواستار توضيحي در اين باره شد. شورجه نسبت به اين اتفاق اظهار بي اطلاعي کرده و گفت: «داود اميريان» بر اساس داستاني که در کتاب وجود داشت فيلمنامه اي نوشت که توسط «احمد کاوري» باز نويسي شده و قبل از ساخت فيلم، با فردي که در فيلمنامه و کتاب، زندگيش روايت شده است، هماهنگي هايي صورت گرفته است و تا کنون شکايتي مطرح نشده است.


يکي ديگر از حاضرين نشست به خلا موجود در فيلمنامه و پنهان کاري هاي شخصيت اصلي تا اواسط فيلم اشاره کرد که «احمد کاوري» موضع مطرح شده و عدم سخن گفتن شخصيت اصلي در نيمه اول فيلم را اقتضاي داستان و شخصيت دانسته و افزود: من با توجه به سوابقي که در تئاتر کسب کرده ام متوجه اين نکته شده ام که نمايشنامه هاي موفق در درام هاي مطرح شخصيت هاي مرموز و ناشناخته اي داشته اند که به کشش و جذابيت درام کمک مي کرده و بر همين اساس چنين تمهيداتي به داستان اضافه شده است.


وي در ادامه اضافه کرد که حقيقت را نمي توان وارونه انتقال داد ولي مي شود سکوت را جايگزين کرد.


خبرنگار ديگري فيلم نفوذي را بالاتر از حد استاندارد هاي سنيماي ايران دانسته و در ابتدا در تمجيد از فيلم گفت: من از کارگردانان اين فيلم کمال تشکر را دارم و معتقدم اين فيلم توانسته است بعد از مدت ها دوباره «قهرمان» را به سينماي ايران هديه کند و بعضا شايد به علت وجود مميزي و شرايط حاکم بر سينماي ايران قهرمان پروري جاي چنداني نداشته باشد و فيلم نفوذي نمونه اي از فيلم هايي است که تماشاگران با هر پيش زمينه و با هر عقيده با آن ارتباط برقرار کرده اند. او در سوال خود از شورجه درباره ي ميزان مميزي هاي وارد شده بر فيلم پرسيد که آيا «نفوذي» با مشکلات مميزي روبرو بوده است؟


جمال شورجه در جواب اعمال مميزي در فيلمش را رد کرده و گفت: در اين فيلم به نسبت موضوعات مطرح شده در سايت ها و روزنامه ها بي پروايي وجودي نداشته و پيش از نفوذي فيلم خوبي مثل «آژانس شيشه‌اي» به کارگرداني ابراهيم حاتمي کيا و يا فيلم «لبه تيغ» به کارگرداني بنده مطرح شده بود وي معتقد بود در تمام جوامع افرادي هستند که از خلا موجود در قوانين کشور براي خود توشه هايي بر مي اندوزند و انقلاب اسلامي ايران دوره هاي مختلفي را پشت سر گذاشته و در روزنامه ها و سايت ها درباره تعداد بسياري از اشخاص بزرگ کشور مطالب بسياري عنوان شده است.


شورجه در ادامه گفت: مطرح کردن اين موضوعات با مميزي‌هاي پيچيده و سخت گيرانه‌اي رو برو نبوده و ما هم بر اساس شناختي که از خط قرمز ها و قوانين داشتيم عمل کرديم.


«حسن عليمرداني» يکي از تهيه‌کنندگان فيلم در ادامه سخنان شورجه افزود: ما نه تنها مورد مميزي قرار نگرفتيم بلکه شاهد مهيا بودن بستري بوديم که حرف‌ها و سخنان بيشتري را به فيلم اضافه کنيم و هيچ نگراني در باره سانسور در اين فيلم وجود نداشت.


«امير قادري» منتقد و کارشناس اين جلسه فيلم نفوذي را فيلمي دانست که مورد توجه افرادي قرار خواهد گرفت که به شکل پيگير و مستمر سينماي روز دنيا به خصوص تريلرهاي جذاب و تماشاگر پسند را دنبال مي کنند و به خوبي توانسته است المان هايي مانند بازگشت به خانواده در انتهاي فيلم را به خوبي نشان دهد.

«حسن عليمرداني» يکي از تهيه کنندگان فيلم نفوذي در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران درباره پيش‌بيني فروش فيلم فصل اکران را يکي از دلايل عدم استقبال و فروش فيلم برخلاف تصور اوليه دانست و اکران 14 فيلم همزمان را با توجه به تعداد اندک سينماهاي ايران را يکي از مشکلات اکران اين فيلم دانست و اين اتفاق را آتش سوزي سينماي ايران دانست و وزارت ارشاد را ملزم به رفع اين مشکل دانست.


يکي ديگر از خبرنگاران حاضر در جلسه سخنان مطرح شده توسط شخصيت‌هاي فيلم را شعاري دانسته و با معرفي خود به عنوان يکي از مخالفان فيلم معتقد بود که شعار هاي مطرح شده در ابتداي فيلم به شکل مکرر به ذهن تماشاچي منتقل مي شود در حالي که در ادامه فيلم داستان‌ها و داستانک ها از شعار ها فاصله مي‌گيرد.


«جمال شورجه» ضمن تشکر از دقت توجه خبرنگار مورد نظر اذعان داشت که تمام عوامل فيلم سعي براين داشته اند که به مرزهاي شعار زدگي نزديک نشود و با تلاش بسياري از سوي کارگردانان و نويسنده سعي شد که فيلم به شکل پليسي_امنيتي و با پس زمينه هايي مربوط به مضامين دفاع مقدس و مسائل اجتماعي روايت شود تا هر چه بيشتر از شعارزدگي دوري کرده باشد.


در ادامه به سفارشي بودن اثر اشاره شد که تهيه کنندگان سفارشي بودن کار را نفي کرده و اذعان داشتند که بعد از ساخت فيلم براي چند تن وزارت اطلاعات پخش شد.


«امير قادري» با بيان اينکه تنها به عنوان يکي از حاضرين و نمايندگان اصحاب رسانه در اين جلسات حضور دارد، گفت: حرف‌هاي مطرح شده در فيلم نفوذي قابل دفاع است و به خوبي در داستان گنجانده شده است. هرچند که گمان ميکنم ريتم تند فيلم يکي از عواملي بود که ممکن است فرصت بررسي بيشتر داستان و شخصيت ها را به ذهن بيننده ندهد و از تاثير گزاري فيلم کاسته است و شايد بهتر بود مسائل عاطفي مطرح شده در فيلم و گره گشايي ها با تاني بيشتري صورت مي‌گرفت.


«مهدي فيوضي» بر خلاف نظر قادري ريتم تند فيلم را يکي از عوامل جذابيت فيلم دانست و «احمد کاوري» هم اضافه کرد که در اين مورد بايد يک افشاگري انجام دهم. کاوري در ادامه سخنانش، صادقانه گفت: من قصدم از بالا بردن سرعت انتهايي فيلم اين بود که گره ها و نکات مبهم و چاله هاي فيلمنامه پوشيده شود! و کسي وقت نداشته باشد به طور ريز بر روي تمام اتفاقت ريز و درشت زوم کند و قبول دارم که اين به ضعف فيلمنامه من برمي‌گردد.


يکي از خبرنگاران حاضر در جلسه سکانس‌هاي مربوط به اردوگاه اسرا در فيلم را شبيه به فيلم اخراجي‌هاي دو دانست و «حسن پويا» تصوير بردار فيلم نفوذي و فيلم اخراجي‌هاي يک که در ابتداي جلسه از حضور در فيلم اخراجي هاي يک ابراز نارضايتي کرده بود و در پاسخ اشاره کرد که فيلم نفوذي قبل از فيلم اخراجي هاي دو و در سال 87 ساخته شده است و بنده در فيلم اخراجي هاي يک حضور داشتم که خواهش مي کنم اين فيلم را از کارنامه من حذف کنيد! و ضمنا اگر تقليدي هم در اين ميان باشد عوامل اخراجي ها از نفوذي کردند.


«مهدي فيوضي» ريتم و پلان بندي فيلم در بخش هاي مربوط به اردوگاه اسرا را متفاوت از اخراجي‌هاي يک دانست و احتمال برداشت اين شباهت را يکي بودن نوع لباس‌هاي بازيگران و مشترک بودن اردوگاه و اسرا دانست.


يکي از خبرنگاران با بيان اينکه نظام جمهوري اسلامي به فردي مثل «جمال شورجه» اعتماد دارد معتقد بود که اگر فرد ديگري تهيه کنندگي اين فيلم را به عهده مي‌گرفت امکان بروز مشکلات توليد و مميزي افزايش پيدا مي‌کرد.


شورجه در پاسخ مسائل مطرح شده در فيلم را از نوع سخنان تابو گونه ندانست و معتقد است که پرداختن به مسائل اجتماعي بيش از پيش گسترش پيدا کرده است و اهالي رسانه از وجود سايت هاي مختلفي که امکان جست و جو و گزاردن اطلاعات و اشاره به مسائل اجتماعي برخوردار است با خبرند.


شورجه با اشاره به اينکه فيلم و سينما به دليل تاثير گزاري عميق و وسعت مخاطب، زير زيره بين دقيق است گفت: سينما ويترين نظام است و ما شاهد بوديم که در اين کشور وزيري به علت عدم توجه به سينما برکنار شده است و اين نشان مي‌دهد که حساسيت روي سينما بيش از رسانه‌هاي ديگر است و شايد به علت قدرت تعميم سينما باشد و علني تر از سايت ها و رسانه هاي مجازي است.


وي در ادامه اضافه کرد که تمام موارد موجود در فيلم ها از نوع پوشش بانوان تا گفت و گو هاي مطرح شده در فيلم‌ها بارها مورد بررسي قرار مي گيرد و بعد پراونه نمايش دريافت مي‌کند.


شورجه عدم دريافت پروانه نمايش فيلم‌ها را موضوعي قابل بررسي دانست و معتقد بود که ديگر سينماگران هم مي‌توانند فيلم هايي با اين مضامين را به راحتي توليد کنند.


«مهدي فيوضي» در ادامه سخنان شورجه اضافه کرد که در تعداد زيادي از فيلم‌هاي روز جهان امکان مطرح کردن مسائل سياسي اجتماعي مربوط به حکومت وجود نداشته است. وي در انتهاي سخنان خود از تدوينگر فيلم«حسن ايوبي» و ديالوگ‌هاي قوي احمد کاوري تشکر کرد.


در پايان جلسه «علي روئين‌تن» کارگردان فيلم‌هاي «دل شکسته» و «زم هرير» پس از تمجيد از فيلم، نوع همکاري در فيلم را مثبت ارزيابي کرد و موضوع فيلم را عامل مهمي در جذب مخاطب دانست و معتقد بود اگر شورجه از جريان روشنفکري کمک مي گرفت شايد به فروش و استقبال بيشتري دست مي‌يافت چرا که عنوان شدن اسامي افرادي مثل «جمال شورجه» و «جواد شمقدري» به نوعي ضد گيشه است! «امير قادري» در جواب اين قسمت از سخنان رويين تن گفت: فيلم‌هاي موسوم به جريان روشنفکري هم فروش راضي کننده‌اي نداشته و نمي‌توان صرف به ميان آمدن اين اسامي را عاملي در جهت دفع مخاطب دانست.


قادري در انتها برگزاري نشست فيلم نفوذي را به عنوان آغازگر جلسات نقد و بررسي ويژه اصحاب رسانه را خوش اقبالي اتاق رسانه دانست.


اين مراسم با اهداي لوح ياد بود توسط «پژمان» مدير فرهنگسراي رسانه به پايان رسيد. جلسات نقد و بررسي فيلم هاي مطرح سينماي ايران روز هاي سه شنبه از ساعت 15 تا 17 در فرهنگسراري رسانه و در برنامه ي ويژه ي «اتاق رسانه» برگزار خواهد شد که در ايام بعد از جشنواره و در هفته ي اول اکران ادامه خواهد داشت.

نظر شما