شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۴
کد خبر: ۳۰۷۹۲
|
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۶
شماره اول از دوره تازه فصلنامه «مقام موسيقي» ويژه پاييز 89 به همراه لوح فشرده صوتي و تصويري، به ارتباط موسيقي با ادبيات، نقاشي، گرافيک، سينما، فلسفه، معماري، عکاسي، کاريکاتور و خوشنويسي اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار شهر، در اين نشريه علاوه بر مقالات تخصصي، گفت‌و‌گوهايي با احمد پژمان، محمدرضا درويشي، عليرضا مشايخي و کامبيز درمبخش درج شده است و دبيري ويژه اين شماره را سهراب حسيني برعهده داشته است.

«مقام موسيقايي» با همکاري مرکز موسيقي حوزه هنري و انتشارات سوره مهر و به سردبيري رضا مهدوي منتشر مي‌شود و شوراي علمي تحريريه آن‌را احمد پژمان، عليرضا مشايخي، مجيد کياني، شاهين فرهت و محمدرضا درويشي تشکيل مي‌دهند.

اشکان خمسه‌پور، اديب احمدي، سهيل حسيني، فرهاد بامداد و حسن آزاد نيز اعضاي هيئت تحريريه اين نشريه هستند. در نخستين شماره از دوره تازه «مقام موسيقي/کتاب فصل موسيقي در ايران» در بخش موسيقي و ادبيات سياوش طالبيان طي مقاله‌اي با عنوان «خيز و موسيقار زن در معرفت» به بررسي موسيقي در تذکرة‌الاولياء عطار پرداخته است.

وي در اين مقاله نخست به اجمال موسيقي در اسلام و صوفيه را بررسي کرده و سپس راي و نظر عطار را نسبت به اين هنر در آثار شعري وي بازخواني مي‌کند. وي در انتهاي اين مقاله نمونه‌هايي درخشان از تجلي هنر موسيقي در متن تذکرة‌الاولياء را واکاوي کرده است. همچنين در بخش موسيقي و گرافيک اين نشريه مقالاتي چون «سکوت، سکون» نوشته عليرضا مشايخي، «ديزاين براي موسيقي/جلدهاي موسيقي اي.سي.ام» نوشته مجيد عباسي، «افق‌هاي دست‌يافته» نوشته لارنس مولر با ترجمه سالومه پورحسيني و «اتل چي چي!» نوشته مازيار تهراني منتشر شده است.


«کنسرتو براي فيلمساز و سازهاي زهي/نگاهي بر موسيقي فيلم در قرن بيستم» نوشته رضا رادبه و اميد راهنمايي، «سينما موسيقي‌ست» نوشته محمدرضا اصلاني، گفت‌و‌گوي فرهاد بامداد با احمد پژمان و گفت‌و‌گوي سهراب حسيني با محمدرضا درويشي نيز مقالات و مطالب بخس موسيقي و سينماي اين نشريه هستند.

در بخش موسيقي و نقاشي اين فصلنامه نيز گفت‌و‌گوي سهراب حسيني با عليرضا مشايخي و «موفولوژي پرفورمنس» نوشته سينا صدقي و در بخش موسيقي و خوشنويسي «تجريد و ترکيب» نوشته مهديه ميداني را مي‌خوانيم. «موسيقي فلسفه» نوشته اسماعيل شعباني و يحيي شعباني، «تاويل و تاخير در نسبت‌هاي آراء هگل و موسيقي رمانتيک و تطبيق مبانب در روش پست متافيزيک» نوشته حميدرضا اردلان، «موسيقي و زبان: يک قطعه» نوشته تئودور آدورنو با ترجمه نشميل مشتاق و «موسيقي و جامعه در قرن بيستم: جودج لوکاچ، ارنست بلاخ و تئودور آدورنو» نوشته رابرت ليلينفلد با ترجمه سعيد لبافان، مقالات بخش موسيقي و فلسفه اين فصلنامه هستند.

در بخش موسيقي و کاريکاتور اين نشريه نيز مقالاتي چون «ولفگانگ آمادئوس کامبيزب نوشته توکا نيستاني، «ظريف، حساس و طنازانه» نوشته حسين صافي، «هارموني ايده و اجرا در سمفوني خطوط» نوشته حسن کريم‌زاده و گفت‌و‌گوي سهيل حسيني و طاها ذاکر با کامبيز درمبخش به همراه آثار متعددي از اين کاريکاتوريست به طبع رسيده است.

«گفتن آن‌چه با کلام ممکن نيايد» نوشته سيدعليرضا ميرعلي‌نقي در بخش موسيقي و عکاسي منتشر شده و «آکوستيک و طراحي آديتوريوم‌ها» نوشته حسن آزاد، «پيوند الهام و روش» نوشته الساندرا کاپانا با ترجمه اشکان صالحي، «معماري، موسيقي منجمد» نوشته آنه آمادور با ترجمه فرنوش فره‌جي و «پلي‌فوني فضايي/معماري مجازي بر اساس موسيقي يوهان سباستين باخ» نوشته پيتر کريستنسن و مارک اوريل اشنابل با ترجمه نشميل مشتاق مقالات چاپ شده در بخش موسيقي و معماري اين فصلنامه هستند.

نخستين شماره از دوره تازه فصلنامه تخصصي موسيقي «مقام موسيقايي» ويژه ارتباط موسيقي با ديگر هنرها در 304 صفحه سياه و سفيد و رنگي در قطع رقعي منتشر و با قيمت 5400 تومان عرضه شده است.



نظر شما