سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۵
کد خبر: ۳۰۸۰۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۵
در صورت شكستگي احتمالي در فصل زمستان؛
معاون آموزشي اورژانس تهران توصيه‌هاي ايمني را در مواقع شكستگي‌هاي احتمالي در فصل زمستان ارائه داد.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر فرهاد رضواني با اشاره با اين كه زمين خوردن و شكستگي يكي از شايع‌ترين حوادث در فصل زمستان محسوب مي‌شود، اظهار كرد: با شروع فصل سرما و بارش برف، بيشترين صدمات ارتوپدي و شكستگي مربوط به سرخوردن افراد است و توصيه مي‌شود در مواجهه با فرد دچار سانحه به هيچ عنوان او را تكان ندهند .

 

وي افزود: اگر عضوي دچار تورم، ضرب ديدگي و كبودي شد توصيه مي‌كنيم عضو آسيب ديده را حركت ندهند، زيرا باعث بدتر شدن شكستگي و آسيب ديدگي بيشتر مي‌شود.

 

رضواني ادامه داد: اگر افراد محل آسيب­ديدگي را نمي‌دانند، فرد را جابجا نكنند و با اورژانس 115 تماس حاصل كرده و اجازه دهند تا نيروهاي امداد مراحل درماني را انجام دهند.

 

وي تصريح كرد: براي جلوگيري از حركت كردن استخوان،‌توصيه مي‌شود آن را آتل بندي كنند و عضو شكسته را ثابت نگه دارند. بدين منظور مي‌توانند از كارتون‌هاي مقوايي، تخته چوب يا پلاستيك محكم استفاده كنند.

 

به گفته معاون آموزشي اورژانس كشور، آتل مي‌تواند با تثبيت ناحيه آسيب ديده از حركت استخوان شكسته و در نتيجه وخيم‌تر شدن آسيب بافتي جلوگيري كند .

 

وي با تأكيد بر اين كه ‌اگر شكستگي در ناحيه ستون فقرات يا لگن باشد، توصيه كرد: مصدوم را حركت ندهند تا نيروهاي امدادي درمحل حاضر شده و اقدامات امدادي را انجام دهند.

نظر شما