سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۰
کد خبر: ۳۰۸۶۱
|
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۲
در پيام وزير آموزش و پرورش به مناسبت سالروز تصويب قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش در كشور آمده است: تصويب قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش نويدبخش تحول در نظام تعليم و تربيت است.

به گزارش شهر، به نقل از مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، حميدرضا حاجي‌بابايي وزير آموزش و پرورش به مناسبت سالروز تصويب قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش در كشور، پيامي صادر كرد.


در متن اين پيام خطاب به اعضاي شوراهاي آموزش و پرورش آمده است: بدون شك رسالت عظيم آموزش و پرورش به عنوان مهمترين نهاد تربيتي كشور، قوام‌بخش فرهنگ عمومي و تعالي‌بخش جامعه‌ بصيرت‌محور و بزرگترين سرمايه اجتماعي و ارزشمند آينده ماست كه مأموريتي مهم در امتداد رسالت پيامبران عظيم‌الشأن الهي بر عهده داريم.


اين پيام مي‌افزايد: عزت، سربلندي، استقلال، خودباوري، رفاه، منزلت، كرامت و معنويت هر جامعه وابسته به جايگاه و عظمت آموزش و پرورش است و اين عظمت با توفيق الهي و حضور آگاهانه و داوطلبانه تمامي عوامل سهيم و مؤثر نظام آموزش و پرورش به ويژه فرهنگيان تبيين و محقق مي‌شود.


اين پيام با بيان اينكه تصويب قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش در دي ماه 1372 در مجلس شوراي اسلامي، نويدبخش آغاز تحولي اساسي در نظام تعليم و تربيت كشورمان به شمار مي‌رود، ادامه مي‌دهد: شوراهاي آموزش و پرورش به منظور تحقق خرد جمعي، مشاركت و نظارت مردم در امر تعليم و تربيت رسمي و عمومي و بهره‌گيري و استفاده بهينه از تمام منابع و امكانات جهت تأسيس، توسعه و تجهيز فضاهاي آموزشي و پرورشي و تسهيل در فعاليت‌هاي اجرايي در استان‌ها و شهرستان‌ها تشكيل مي‌شود.


در ادامه اين پيام آمده است: تكليف قانون براي حضور ائمه جمعه استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق، استانداران و معاونان برنامه‌ريزي آنها، فرمانداران و معاونان آنها، شهرداران، مديران كل و معاونان آنان، رؤساي ادارات و معاونان پرورشي آموزش و پرورش به عنوان مسئولان حلقه نخست امور فرهنگي، تربيتي، آموزشي و اجتماعي كشور است و تركيب اين شخصيت‌ها موجب مي‌شود به طور رسمي و عملي از تمام ظرفيت‌هاي مادي و معنوي كشور در جهت مهمترين ركن زيربنايي كشور يعني آموزش و پرورش بهره‌برداري شود.


اين پيام مي‌افزايد: از اين جهت به مناسبت سالروز تصويب اين قانون از مشاركت و هم‌انديشي اعضاي شوراهاي آموزش و پرورش در كشور سپاسگزارم و از اعضا مي‌خواهم تا نگرش جامع به مسائل آموزش و پرورش مبني بر فلسفه‌ تعليم و تربيت اسلامي و منشور تحول بنيادين از نگاه مقام معظم رهبري و قوانين بالادستي به ويژه ظرفيت‌هاي قانوني داشته باشند.


اين پيام در ادامه بيان مي‌كند: اعضا در خصوص تشكيل منظم جلسات شوراي آموزش و پرورش استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق به منظور بهره‌مندي از انديشه و تفكر گروهي صاحب‌نظران براي تبيين و اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي موردنظر در آموزش و پرورش و توجه ويژه به ارتقاي كيفيت مصوبات شوراهاي آموزش و پرورش با عنايت به آمايش سرزميني و عملياتي كردن آن همچنين بهره‌گيري از ظرفيت رسانه‌هاي ملي و محلي در جهت افزايش آگاهي مردم نسبت به اصل مشاركت و تبيين قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش و ديگر قوانين بالادستي مرتبط توجه لازم را داشته باشند.


در بخش ديگري از اين پيام آمده است: توجه ويژه به اهداف قانون شوراها به عنوان يك سند معتبر در تدوين سند استاني، به‌كارگيري راهكارهاي منطقي و مناسب جهت تقويت ارتباط شوراهاي آموزش و پرورش با ساير دستگاه‌ها و نهادها به ويژه شوراهاي اسلامي، شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان و تعامل و ايجاد زمينه براي اجراي دقيق قانون برنامه پنجم توسعه در آموزش و پرورش از ديگر نكاتي است كه اعضاي شوراهاي آموزش و پرورش بايد به آن توجه لازم را داشته باشند.


در پايان پيام وزير آموزش و پرورش آمده است: اميدوارم با اتكال به خداوند سبحان و بهره‌گيري از هم‌انديشي انديشمندان و صاحبنظران كشور كه عضو شوراها هستند، بتوانيم شاهد ياري و مشاركت بيشتر در تحقق تحول بنيادين در نظام آموزش و پرورش باشيم.

نظر شما