دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۷
کد خبر: ۳۰۸۸۰
|
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۸
بر اساس ابلاغ هاي صورت گرفته به دانشگاهها جذب و بکارگيري هرگونه نيرو از محل مجوزهاي استخدامي بصورت موردي و خارج از نشر آگهي ممنوع است و صرفا نيروهاي مورد نظر براي اجراي قانون ارتقا يهره وري در دانشگاهها استخدام مي شوند.

به گزارش شهر به نقل از وزرات بهداشت و درمان، با توجه به ضرورت اطلاع رساني و شفافيت مباحث مربوط به مجوزهاي استخدامي تخصيص يافته براي اجراي قانون ارتقاء بهره وري کارکنان نظام باليني براي آحاد جامعه  مصاحبه‌اي با دکترحسين مبارکي مشاور معاونت توسعه مديريت و منابع و مدير کل منابع انساني و پشتيباني وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي انجام شده که متن کامل اين مصاحبه به اين شرح است.

*با توجه به اختصاص مجوزهاي استخدامي قانون ارتقا بهره وري کارکنان نظام باليني، قانون ارتقاء بهره وري از چه زماني اجرا خواهد شد؟

**پيرو پيگيري هاي انجام شده از سوي وزارت بهداشت در خصوص کسب مجوزهاي استخدامي، مقدمات انتشار آگهي استخدام نيروهاي موردنياز به منظور اجراي قانون مورد نظر با هماهنگي معاونت محترم توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور در دست اقدام است تا انشا... در صورت تائيد موارد درخواستي با جذب اين نيروها زمينه اجراي کامل قانون فراهم شود.

*آيا اجراي قانون ارتقاء بهره وري به منزله ورود كامل 23000 پرستار است. اگر پاسخ مثبت است بلي تا چه زماني پيش بيني مي مي کنيد 23 هزار نفر پرستار وارد دانشگاه ها شوند؟

**اين اداره کل تلاش مي کند با هماهنگي دانشگاههاي علوم پزشکي کشور زمينه مناسبي را براي جذب نيروهاي موردنياز در سطح کشور بنحوي مهيا کندتا شرايط استفاده از کل مجوزهاي استخدامي فراهم شود .با اين حال وجود نيروهاي متقاضي استخدام در سطح کشور يکي از نکات مهم براي استفاده از کل ظرفيتهاي مجوز مذکور است .به دانشگاهها گفته شده نهايت تلاش خود را براي اطلاع رساني و فراخوان متقاضيان در سطح هر استان بطور گسترده بکار گيرند.

*لطفا نيروهاي باليني را بر اساس قانون ارتقاء بهره وري شامل كادر پرستاري( پرستاران، بهياران، كاردان ها و کارشناسان اتاق عمل، كاردان هاو کارشناسان هوشبري) و ساير نيروهاي باليني را(پزشك، ماما، فوريت هاي پزشكي) از محل استخدام تعداد 23 هزار نفر را مشخص کنيد؟

**بر اساس بررسي هاي کارشناسي به عمل آمده مشخص شده است که حداقل 80درصد مشمولان قانون ارتقاء بهره وري کادر پرستاري( پرستار، اتاق عمل ، هوشبري و بهيار) هستند و بر همين اساس مراتب به دانشگاه ها ابلاغ شده که حداقل سقف مربوطه را در استخدام کادر پرستاري موردنياز رعايت کنند.

* با خبر شديم كه برخي از روساي دانشگاه ها در پي استفاده از اختيار خاص خود براي تخصيص درصدي از سهميه فوق به نيروهاي خاص هستند. نظر شما چيست؟

**حسب ابلاغ هاي صورت گرفته به دانشگاهها جذب و بکارگيري هرگونه نيرو از محل اين مجوزهاي استخدامي بصورت موردي و خارج از نشر آگهي ممنوع است و صرفا نيروهاي مورد نظر براي اجراي قانون ارتقا يهره وري در دانشگاهها استخدام مي شوند.

*جايگاه نيروهاي قراردادي و مشمولان تبصره 3 ماده 2 و موارد مشابه از محل استخدام 23 هزار نفر چگونه خواهد بود؟

**در خصوص نيروهاي موردنظر حسب بررسيهاي بعمل آمده و هماهنگي با حوزه محترم معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني در دو مورد زمينه جذب اين افراد در صورت داشتن شرايط احراز مشاغل موردنظر از طريق شرکت در آزمون استخدامي دانشگاهها فراهم شده است . مورد اول احتساب و افزودن سنوات خدمتي آنان به حدنصاب سن مقرردر قانون و مورد دوم اولويت دادن به استخدام آنان در شرايط يکسان با ساير متقاضيان شرکت کننده در آزمون است.

*نيرو هاي مشمول قانون پزشكان و پيراپزشكان با چه شرايطي در آزمون استخدامي شركت مي کنند؟

**متقاضيان استخدام مشمول قانون پزشکان و پيراپزشکان يا بايد طرح نيروي انساني يا ضريب K خود را به اتمام رسانده با شنده يا داراي معافيت از شموليت از اين قانون را داشته باشند. معذلک در خصوص نيروهايي که در حال حاضر درحين گذراندن انجام طرح هستند ، زمينه شرکت آنان در آزمون استخدامي دانشگاه محل خدمتشان فراهم شده است.

*شنيده مي شود در برخي از دانشگاه ها ، اجراي قانون ارتقاء بهره وري به تفاسير موردي از اجراي بند هاي مربوط به قانون مي پردازند از جمله محاسبه ضرايب شب كاري و ايام تعطيل .نظر شما در اين خصوص چيست؟

**سوالات و ابهامات دانشگاهها در مورد مفاد قانون و نحوه اجرا در محيط هاي تابعه در حال جمع آوري مي باشد تادر قالب يک بخشنامه مراتب جهت اجراي يکسان در کل کشور مدنظر دانشگاهها قرار گيرد.

*تاريخ آزمون استخدامي دانشگاههاي علوم پزشکي چه زماني است؟

**قبلا از طريق برخي رسانه ها و روساي دانشگاه ها زمان آزمون 29/11/89 اعلام شده بود اما به دليل برگزاري آزمون كارشناسي ارشد و آزمون دستياري در تاريخ فوق، آزمون استخدام پرستاران به 6/12/89 موكول شد كه اين تاريخ قطعي و در سراسر كشور يكسان خواهد بود.

*آيا استخدام 23 هزار نفر پرستار صرفا براي اجراي قانون ارتقاء بهره وري (كاهش ساعت كار

پرستاران) است يا رفع كمبود نيروهاي تخصصي دانشگاه ها؟

**مجوزهاي اختصاص يافته براي اجراي قانون ارتقاء بهره وري صرفا به منظور تامين نيروي موردنياز بيمارستان ها و واحدهاي درمان بستر که در حال ارائه خدمات به بيماران خود هستند و در جهت کاهش ساعت کار کارکنان مشمول پيش بيني شده است و به هيچ عنوان هدف از اين مجوزها تامين کسري نيروهاي تخصصي براي واحدهاي راه اندازي شده يا تو سعه يافته نيست. البته در اين آزمون براي جذب نيروي مورد نياز 10بيمارستان جديدالاحداث مجوزهاي استخدامي جداگانه اي به دانشگاه هاي ذيربط اختصاص يافته است .همچنين با توجه به نياز بخش بهداشتي کشور به جذب نيروهاي موردنياز در خانه هاي بهداشت و مراکز بهداشتي و درماني روستايي مجوزهاي جداگانه به دانشگاههاي مربوط اختصاص يافته است که همزمان در آگهي استخدام دانشگاهها لحاظ خواهد شد.

انشاءا... در مرحله بعدي اميدوار هستيم که مجوز استخدامي نيروهاي موردنياز براي بخش هاي جديدالاحداث و توسعه يافته در حوزه سلامت کشور از سوي مبادي ذيربط به زودي صادر شود.

*اگر چنانچه به هر دليلي دانشگاه ها سهميه هاي تخصيص يافته به گروه هاي تعيين شده در قانون را رعايت نکنند و نيروهايي به جز نيروهاي مطرح در قانون از جمله پرستاران جذب کنند نحوه نظارت شما چگونه خواهد بود؟

**با توجه به برنامه ريزي انجام شده نسخه مشترکي براي آگهي استخدام دانشگاهها با هماهنگي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري تهيه شده که به آنان ابلاغ مي شود، ضمنا تاکيد شده است قبل از انتشار آگهي استخدامي توسط هر دانشگاه ، رشته هاي شغلي موردنياز را به تفکيک شهرستانهاي تابعه خود در قالب مجوزهاي ارتقاء بهره وري و واحدهاي جديدالاحداث به اين اداره کل ارسال نمايند .همچنين گزارش عملکرد هر دانشگاه پس از آزمون در قالب اطلاعات دريافتي بررسي و ارزيابي خواهد شد.

*آيا با ابلاغ قانون ارتقاء بهره وري به دانشگاه ها تمامي آن ها ملزم به اجراي قانون مخصوصا كاهش ساعت كار پرستاران هستند چون شنيده مي شود برخي دانشگاه ها كمبود نيرو و كمبود اعتبار را كماكان دليلي براي عدم اجراي اين قانون حتي پس از ابلاغ داده اند؟

**با توجه به پيش بيني کامل نيروي انساني موردنياز براي اجراي کامل قانون ارتقاء بهره وري کارکنان باليني نظام سلامت در قالب سهميه استخدامي تخصيص يافته به هر دانشگاه ، دانشگاه موظف شده بنحوي اقدام کند تا قانون مزبور اجرا شده و وزارتخانه تعهدي ديگر براي تامين نيرو و اعتبار از اين بابت نخواهد داشت . که مراتب اين مهم در ابلاغ مجوزهاي استخدامي موردنظر به دانشگاهها نيز تصريح شده است.

*به قرار اطلاع، سهميه هاي اختصاصي به دانشگاه ها و دانشكده هاي علوم پزشكي با تعداد پست هاي بلاتصدي آن مراكز مطابقت ندارد آيا امكان از بين رفتن سهميه هاي استخدام به هر دليل وجود دارد يا خير؟ و چه راهكارهايي در اين زمينه انديشيده شده است؟

**هماهنگي لازم در زمينه پيش بيني پستهاي مورد نياز براي جذب مجوزهاي استخدامي در خصوص دانشگاههاي که مشکل کمبود پست بلاتصدي دارند با معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري و مرکز توسعه مديريت و تحول اداري وزارتخانه صورت پذيرفته و طبق برنامه زمانبندي اعلام شده از سوي مرکز ذيربط مسئولين دانشگاهها مشکل مربوطه با استفاده از محل ساير پستهاي بلاتصدي مرتفع خواهند کرد .

 

*چون تکنسين فوريت هاي پزشکي از جمله مشاغلي است که مشمول قانون ارتقاء بهره وري است، چه تدبيري براي تامين نيروي مورد نياز ناشي از اجراي قانون موردنظر انديشيده شده است؟

**با توجه به اختصاص حداقل 80درصد مجوزهاي قانون ارتقا ء بهره وري به کادر پرستاري ، درصد مانده از مجوزهاي مربوطه به استخدام تکنسين فوريتهاي پزشکي ، ماما و پزشک حسب برآورد و تشخيص دانشگاهها اختصاص يافته است .

*در پايان اگر  مطالب ديگري براي اطلاع رساني مد نظر داريد بفرمائيد؟

**لازم به توضيح است که وزير محترم بهداشت تلاش فراواني در زمينه اخذ مجوزهاي استخدامي موردنظر بعمل آورده که حسب بررسي بعمل آمده آزمون استخدامي 6/12/1389 وزارت بهداشت بزرگترين آزمون در سابقه اين وزارتخانه است ، لذا بر خود لازم مي دانم ازجديت و پيگيري بي شائبه رئيس جمهور محترم، مقام عالي وزارت و مسئولان محترم معاونت محترم توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري که مساعدت لازم را در برگزاري هرچه بهتر اين آزمون مبذول داشته اند و يقينا تا اعلام نتايج نهايي آزمون اين همکاري را با دانشگاهها از طريق معاونت پشتيباني استانداريها ادامه مي دهند، تشکر و قدرداني کنم.

نظر شما