شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۱
کد خبر: ۳۰۹۳۶
|
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۲
استاد دانشگاه علوم‌پزشكي تهران در رابطه با موضوع تنظيم خانواده تأكيد كرد: هر تعداد فرزند كه بتواند سلامت خانواده را تامين كند، قابل قبول است و به هيچ‌وجه بحث يكي و چند تا نيست.

 دكتر حسين ملك‌افضلي، رييس كنگره سلامت خانواده در گفت‌و‌گو با خبرنگار "شهر"، با بيان اين كه برنامه تنظيم خانواده يك برنامه بهداشتي است، نه صرفا يك بسته جمعيت‌شناسي، تصريح كرد: براي نمونه بارداري زن در سن نامناسب، خطرناك است و زماني كه انجام كاري از نظر عقلايي براي خانواده خطر دارد، بايد از آن خودداري كرد.


وي، جايگاه اصلي تنظيم خانواده را در بسته سلامت خانواده دانست و با بيان اين كه هرگونه تهديد و تطميع در زمينه فرزندآوري ممنوع است، بر اطلاع‌رساني لازم به خانواده‌ها تأكيد كرد و افزود: از نظر بهداشتي، سلامت باروري پيش‌نيازهايي دارد كه زن و شوهر قبل از اقدام به فرزندآوري، بايد اين آگاهي‌ها و مهارت‌ها را بدست آورند تا بتوانند مسير باروري را بدرستي طي كنند.


ملك‌افضلي از ازدواج به عنوان يكي از استراتژي‌هاي مهم تأمين سلامت جامعه ياد كرد و گفت: بر اين اساس منظور از خانواده در فرهنگ ما، ازدواج رسمي، قانوني و شرعي زن و مرد است كه به شدت بر آن تأكيد داريم.البته فاكتورهاي ديگري هم هستند كه تعيين كننده سلامت خانواده است از جمله مرگ مادر و كودك، فقرزدايي، رفع بيسوادي و تبعيض جنسيتي.


به گفته وي، زماني سلامت در ابعاد جسمي، روحي و رواني در خانواده حاصل مي‌شود كه نشاط، رضايت و اشتغال وجود داشته باشد و افراد به حقوق يكديگر و جامعه آشنايي داشته باشند.

نظر شما