شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۸
کد خبر: ۳۰۹۴۳
|
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۹
گاهي مشاهده مي‌شود در برخي از فيلم‌ها و تئاترها نيز بدون توجه به احکام، زنان بازيگر مبادرت به استفاده از موهاي مصنوعي و کلاه گيس کرده‌اند.

زندگي در جامعه مستلزم رعايت قوانين، فرهنگ و ارزش هاي صحيح و قابل احترام آن جامعه است.

 

يکي از اين ارزش ها که تابع قوانين الهي است، داشتن حجاب لازم براي زنان و مردان به صورتي که در شريعت و قرآن به آن اشاره شده، است.

 

قرآن کريم با اشاره به حجاب زنان مؤمن، رعايت اين قانون را موجب راحتي و آزار نديدن آنها مي داند و مي فرمايد: "اي پيامبر به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو جلباب ها (روسري هاي بلند) خود را برخويش فرو افکنند اين کار براي اينکه (از کنيزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، بهتر است و (اگر تاکنون خطا و کوتاهي از آنها سر زده) خداوند همواره غفور و رحيم است" (1)و در آيه اي ديگر جزييات پوشش را از ديدگاه اسلام بيان مي کند و مي فرمايد: "به زنان با ايمان بگو چشم هاي خويش را (از گناه هوس آلود) فروگيرند و دامان خويش را حفظ کنند و زينت خود را جز آن مقدار که ظاهر است، آشکار ننمايند و اطراف روسري هاي خود را بر سينه خود افکنند و زينت خود را آشکار نسازند..."(2)

 

رعايت حجاب موجب آرامش در زندگي، تداوم و استحکام بيشتر خانواده و سلامت جامعه و پيشگيري از بسياري پيامدهاي ناگوار عدم رعايت آن است. چنانکه حضرت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع) مي فرمايند: "پسرم زنان را در پرده حجاب نگهدار تا نامحرمان ننگرند، زيرا که سخت گيري در پوشش عامل سلامت و استواري آنان است."(3)

 

يکي از موارد حجاب پوشاندن موهاي سر از نامحرم است. نگاهي به بازار لوازم آرايشي زنان و کثرت موهاي مصنوعي در رنگ هاي متنوع براي خانم ها بيانگر استفاده و فراگيري آن است.

 

متاسفانه گاه مشاهده شده در برخي از فيلم ها و تئاترها نيز بدون توجه به اين احکام، زنان بازيگر مبادرت به استفاده از موهاي مصنوعي و کلاه گيس کرده اند.

 

 

در همين رابطه حکم فقهي اين مساله را خبرنگار خبرگزاري برنا از مراجع عظام تقليد سوال کرده که مي توانيد سوال و جواب را در ادامه بخوانيد.

 

 

سؤال: قرار دادن کلاه گيس مصنوعي و يا موهاي مصنوعي بر سر زن نامحرم و نگاه کردن به آن چه حکمي دارد؟

 

 

رهبر فرزانه انقلاب اسلامي حضرت آيت الله العظمي خامنه اي(مدظله العالي): به هر حال استفاده از کلاه‌گيس و موي مصنوعي براي حجاب مجزي نيست و موي مصنوعي نيز بايد پوشيده شود.

 

 

حضرت آيت الله مکارم شيرازي: استفاده از کلاه گيس جايز است، ولي اين کار در برابر نامحرم جايز نيست و نگاه به موي مصنوعي اشکال دارد.

 

حضرت آيت الله سيستاني: کلاه گيس خود زينت است و بايد آن را بپوشاند.

 

 

حضرت آيت الله وحيد خراساني: چنانچه کلاه گيس مصنوعي يا موي مصنوعي بر سر زن باشد، واجب است آن را از نامحرم بپوشاند و نگاه کردن به آن هنگامي که بر سر زن است، جايز نيست.

 

آيت الله علوي گرگاني: اگر موجب نگاه مرد نامحرم به صورت يا گردن زن و امثال آن شود و يا اگر موجب لذت مرد شود، جايز نيست.

 

پي نوشت:

1-سوره احزاب آيه 59

2- سوره نور آيه 31

3- نهج البلاغه،نامه 31، قسمت 116،117

.

نظر شما