دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۷
کد خبر: ۳۰۹۴۵
|
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۳
با ديدار شفيع آقامحمديان و رادوسلاو پتلاك؛
با ديدار مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و رايزن فرهنگي لهستان، همكاري‌هاي فرهنگي- هنري و تبادلات سينمايي دو كشور ايران و لهستان گسترش مي‌يابد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، در اين ديدار كه با حضور «شفيع آقامحمديان» مدير عامل محترم «مركز» و «رادوسلاو پتلاك» رايزن محترم فرهنگي و مطبوعاتي سفارت لهستان در تهران برگزار گرديد، لوح افتخار و دو جايزه‌ بزرگ 5000 و 2500 يورويي بخش «مسابقه بين‌الملل» چهارمين جشنواره بين‌المللي «سينماحقيقت» كه به دو فيلم لهستاني شيمي‌درماني (پاول لوزينسكي) و مادر (ياكوب پياتك) تعلق گرفته بود، به رايزن فرهنگي لهستان تقديم شد.

در اين جلسه همچنين مقرر گرديد تا دو طرف، در خصوص برپايي هفته فيلم ايران در لهستان و هفته فيلم لهستان در ايران، همكاري‌ و اقدام كنند.

«رادوسلاو پتلاك» اين ديدار را ادامه همكاري‌هاي گذشته سينماي لهستان با «مركز گسترش سينماي مستند و تجربي» خواند و از برگزاري «چشم‌انداز سينماي مستند لهستان» در دومين جشنواره بين‌المللي «سينماحقيقت» كه طي آن، بيش از 60 مستند برگزيده لهستاني از مستندسازاني چون كريستف كيشلوفسكي، مارسل لوزينسكي، ماسيژ دريگاس، وويسيك ويشنيوسكي، بوگدان ژيوورسكي، ولودزيمير بوروويك، ماسيژ آدامك و... در تهران روي پرده رفت، به نيكي ياد كرد.

وي ‌افزود: چندي پيش با يكي از دوستان نزديك كيشلوفسكي آشنا شدم كه مستندي درباره‌ي او، بويژه در روزهاي پاياني زندگي‌اش و زماني كه بر بستر بيماري بوده، ساخته است. از كيشلوفسكي مستندهاي زيادي ساخته نشده، چرا كه او اهل مصاحبه و جلوي دوربين آمدن نبود و ترجيح مي‌داد كه در رسانه‌ها مطرح نشود و به همين دليل، اين فيلم از ارزش‌هاي بالايي برخوردار است و در صورت برپايي مجدد هفته فيلم مستند لهستان در تهران، سعي خواهم كرد تا براي اولين‌بار، اين فيلم در كشور شما به نمايش عمومي در‌آيد.

در آينده نزديك، تعدادي از آثار مستندسازان لهستاني در پاتوق هنرمندان سينما- مستند (سينما سپيده) به نمايش در خواهد آمد.

بررسي راه‌هاي توليد مشاركتي فيلم‌هاي سينمايي اول و مستند نيز از جمله مواردي بود كه در جلسه مذكور، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نظر شما