سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۰
کد خبر: ۳۱۰۱۶
|
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۱
كتاب «فيض‌گل» نوشته «محمدرضا اصلاني» شامل زندگينامه داستاني حكيم ملامحسن فيض كاشاني منتشر شد.

به گزارش خبرنگار شهر، آيينه عمر، مسافران ديار دانايي، سفر، شوق كعبه، عمارت دل‌گشا، حقيقت شيرين، به‌سوي شيراز، در كنار پدر، مرواريدهاي غلتان، اجابت دعا، حج آخر، شبيخون، عزم سفر، زلزله شيروان، در فراق مادر و با بادهاي خزان از جمله بخش‌هاي خواندني اين كتاب به شمار مي‌رود.


ملامحمد (محسن) فيض كاشاني به سال 1007 هجري قمري در شهر كاشان به دنيا آمد. همه تبار او از جمله پدرش، شاه مرتضي و جدش، شاه‌محمود از عالمان دين بوده‌اند. فيض، مقدمات علوم ديني را نزد پدر و نزديكان خود فراگرفت، سپس براي تكميل آموخته‌هايش به شهرهاي ديگر ايران همچون قم، اصفهان و شيراز سفر كرد.


از حكيم ملاصدراي شيرازي، شيخ بهايي و سيدماجد بحراني بيشترين بهره‌هاي علمي و معرفتي را برگرفت. در نوجواني خلاصه‌اي از «علم اصول فقه» را تصنيف كرد كه نخستين كتاب او محسوب مي‌شود. او بيشتر عمرش را به كسب دانش و تعليم و تربيت شاگردان گذراند و كتاب‌ها و رساله‌هاي فراوان نوشت كه آخرين آنها «الحقايق في‌ اسرارالدين» نام دارد.


ملامحسن كه با عنايت حكيم ملاصدراي شيرازي، لقب «فيض» گرفته بود، با دعوت شاه عباس دوم به اصفهان رفت و در آن مركز حكومتي، منصب قضاوت و امامت جمعه را عهده‌دار شد. او پس از سال‌ها به كاشان بازگشت و در زادگاه خود روزگار گذراند. همسر و فرزندان فيض نيز فاضل و دانشمند بوده‌اند. از اين عالم و عارف كم‌نظير ديوان شعري نيز به يادگار مانده است. سروده‌هاي فيض از غنا و استحكام و شيوايي برخوردار است، همچنين مضامين ديني، عرفاني و اخلاقي دارد.


تاريخ وفات صاحب «الكلمات المكنونه» را يك هزار و نود و يك نوشته‌اند. آرامگاه ابدي‌اش اينك در خارج دروازه فين قرار دارد. كتاب «فيض‌گل» از سوي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در شمارگان 10 هزار نسخه به قيمت 1500 تومان منتشر شد.

نظر شما