دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۳۲
کد خبر: ۳۱۲۷۱
|
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۴
حكايت توسعه چند جانبه بهشت زهرا(س)؛
چندي است يگانه گورستان شهر به كمبود قطعه براي دفن مردگان دچار شده به همين دليل قبرهاي بهشت زهرا سه طبقه شده‌اند تا مردگان نيز همانند زندگان اسكان طبقه‌اي را تجربه كنند. بهشت زهرا(س) اين روزها علاوه بر تغييرات طبقه‌اي به سمت الكترونيك شدن نيز پيش مي‌رود.

به گزارش خبرنگار«شهر»، مشكل كمبود مكان در پايتخت براي دفن مردگان از قضا انبوه‌سازي را به اين بخش سرايت داده است. اين روزها به علت كمبود جا در تهران، قبرها هم چند طبقه شده اند، گويي چند طبقه شدن واحدهاي مسكوني شهر تهران كم كم دارد به واحدهاي مسكوني بهشت زهرا هم سرايت مي كند.

 

شايد در آينده نه چندان دور شاهد طبقات بيشتر در بهشت زهرا(س) باشيم، انگار همه مسائل قسمت زندگان در شهرهاي بزرگ دارد به بخش مردگان هم نفوذ مي كند. قبرستان كوچكي كه 40 سال پيش در تهران احداث شد و در ابتدا به علت فعاليت گورستان هاي ديگر تهران با استقبال گرمي روبرو نشد حالا براي خودش كيا و بيايي دارد و شده تنها قبرستان پايتخت تهران. حالا سازمان بهشت زهرا(س) با توجه به موقعيتي كه نصيبش شده سعي دارد خود را پا به پاي تغييرات دنياي معاصر ارتقا دهد براي اين منظور طرح هاي آنلاين شدن و سفرهاي مجازي را تدارك ديده است.

 

يك وجب جا براي آرامش

 

«مرگ» بر اساس آموزه هاي ديني پايان زندگي نيست و راهي است براي گذر به دنياي ديگر. از گذشته تاكنون افراد متناسب با موقعيتي كه داشتند به فكر اين ايستگاه براي رفتن به سوي زندگي جديد بودند. فرعون هاي مصر اهرام را ساختند. شاه جهان تاج محل را براي همسر محبوب خويش بنا نهاد، اما همه افراد نمي توانند براي خود مقبره هاي پرشكوهي داشته باشند، اگرچه داشتن يك وجب جا بعد از مرگ حق هر انساني است. با توجه به كمبود جا و جمعيت زياد تهران قبرهاي جديد درتهران سه طبقه شده است. اسماعيل دانش پژوه ، مدير روابط عمومي اين سازمان به «شهر» مي گويد: در قزوين قبرها 4طبقه هستند و در حرم امام رضا(ع) قبور 5 طبقه هم وجود دارد. به گفته او قيمت اين قبرها براي طبقه زيرين رايگان و براي طبقه دوم و سوم هر طبقه 350 هزار تومان است يعني در مجموع يك قبر سه طبقه 700 هزار تومان آب مي خورد.

 

قيمت قبر در قطعاتي كه سالهاست ظرفيت آنها پر شده به گفته مدير روابط عمومي سازمان بهشت زهرا 4و نيم ميليون تومان است و اين قبرها هم تنها متعلق به بستگان درجه اول متوفي است. از قرار اين قبرها هم سه طبقه مي شوند و طبقه اول متعلق به اولين متوفي است كه 30 سال از مرگ او گذشته است. البته بر اساس اخبار غيرموثق قيمت قبر در اين قطعات بين 20 تا 30 ميليون تومان است. به گفته مسئولان سازمان بهشت زهرا 80درصد قبور رايگان در اختيار مردم قرار مي گيرد و هزينه دريافتي از مردم مربوط به خدمات دفن و كفن، هزينه شست وشو، آبياري و گلكاري اطراف قبور است.

 

آگهي اينترنتي فروش قبر

 

خريد قبر در بهشت زهرا امر تازه اي نيست سالهاست كه مي شود در اين سراي ابدي قبري خريد و منتظر روز مقرر بود. به هرحال اين شتري است كه دم هر خانه اي مي‌خوابد فقط كمي دير و زود دارد اما پيش خريد كردن مي تواند پديده احتكار قبر را به وجود آورد. اگر سري بزنيد به بهشت زهرا آگهي هاي خريد و فروش قبر به وفور به چشم تان مي خورد. اين روزها همگام با فن‌اوري هاي مدرن آگهي هاي خريد و فروش قبر هم اينترنتي شده اند. در فضاي مجازي يك فروش قبر كه جشتجو كني مي بيني يكي آگهي داده به علت مهاجرت به خارج از كشور قبر خودش را مي فروشد. يكي هم آگهي داده قبر در بهترين مكان درقطعه111 به فروش مي رسد. تماس كه بگيري مي فهمي قيمت ها از 15 ميليون شروع مي شود و بسته به جاي آن متغيير است.قبر در كناره هاي قطعه يك قيمت دارد و وسط قطعه قيمتي ديگر آن هم در قطعاتي كه خيلي وقت است ظرفيتشان به طور صوري پرشده است.

 

در حالي كه دانش پژوه مي گويد: قبرهاي خالي در اين قطعات متعلق به كساني است كه سالها پيش قبري را خريداري كرده اند و تنها به آنها تعلق دارد و تاكيد مي كند: اين آگهي ها را باور نكنيد در و ديوار بهشت زهرا هم پر است از اين آگهي ها. مدير روابط عمومي سازمان بهشت زهرا تاكيد مي كند: قبر را به نام مي زنيم بنابراين نمي توان احتكار قبر كرد. از يك آگهي دهنده مي پرسم سند را چطوري به نام مي كنيد؟ مي گويد بالاخره يكي پيدا مي شود...

 

 

گورستان آنلاين پايتخت

 

آنلاين بودن اين روزها همه گير شده و به بهشت زهرا هم سرايت كرده است. همين الان مي توانيد وارد پرتال بهشت زهرا شويد و از وضعيت ترافيكي مبادي ورودي اصلي با خبر شويد. تا سال ديگر هم به گفته مديرروابط عمومي اين سازمان قرار است تمام قبرها صاحب دوربين شوند. بنابراين ديگر لازم نيست در آخر هفته از آن سر شهر بكوبيد و بياييد اين سر شهر كه اهل خاك را زيارت كنيد. مي توانيد در حالي كه به صندلي تان لم داده ايد پاي كولر يا كنار شومينه از طريق يارانه شخصي‌تان مزار عزيزانتان را مشاهده كنيد و تنها فاتحه اي براي شادي روح آنان بخوانيد. شايد سازمان بهشت زهرا در آينده اي نه چندان دور روشي آنلاين و اينترنتي براي خيرات و مبرات هم پيدا كند.

 

كاهش آسيب روحي بازماندگان

 

مرگ عزيزان يكي از مراحل سخت در زندگي هر انساني است و كنار آمدن با آن به زودي ممكن نيست. شوك اوليه براي بازماندگان، شرايط روحي سختي را به وجود مي آورد و در اين شرايط دنبال مسائل دفن و كفن بودن عزيزان آسان نيست بنابراين سازمان بهشت زهرا به فكر افتاده براي كاهش آسيب بازماندگان طرحي را اجرا كند كه به گفته مديرروابط عمومي بهشت زهرا براي هر متوفي يك مباشر در نظر گرفته مي‌شود كه همه كارها يعني از ثبت اطلاعات، مراحل دفن و كفن و حتي گرفتن مداح را اين مباشر انجام خواهد داد. استفاده از مباشر بهشت زهرا(س) به بازماندگان متوفي امكان مي دهد بدون استرس به عزاداري بپردازند.

 

خوابيدن در قبر

 

بسياري از مردم قبل از اينكه بميرند براي آنكه حساب و كتاب رفتارهايشان دستشان بيايد، مي روند و داخل قبر مي خوابند. اين امكان هم براي شهروندان تهراني در كنار ساير امكانات رفاهي فراهم شده. دانش پژوه مي گويد: گروه هاي سه چهارنفره با هماهنگي سازمان بهشت زهرا مي توانند بيايند و شب داخل قبر بخوابند. او مي گويد بعضي ها شب مي آيند و مي خواهند داخل قبر بخوابند و راز و نياز كنند تا يادشان نرود بعداز مرگ سهمشان از دنيا چقدر است. 

نظر شما