دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۲
کد خبر: ۳۱۲۷۷
|
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۷
درحالي که عوامل سريال قهوه تلخ در صدد شکستن رکورد فروش سريال نود قسمتي خود هستند فردي مدعي شده که مهران مديري، خشايار الوند و امير مهدي ژوله از نام و مضمون کلي فيلمنامه وي به نام خودشان استفاده کرده اند.

سيد يزدان ميرزادگي که سابقه فعاليت هنري در بخشهاي فيلمنامه نويسي، دستياري کارگرداني و بازيگري در سينما و تلويزيون را در کارنامه کاري خود دارد، سه ماه پيش شکايت نامه اي عليه مهران مديري، خشايار الوند و امير مهدي ژوله طرح کرد مبني بر اينکه عوامل تهيه و پخش سريال قهوه تلخ از نام و مضمون کلي فيلمنامه وي به نام خودشان استفاده کرده اند. او مدعي است  در سال 85 فيلمنامه درام قهوه تلخ را نوشته و در تاريخ 15/7/85 در بانک فيلمنامه ايران آن را به ثبت رسانده است. در مضمون فيلمنامه وي، فردي قهوه تلخ را نوشيده و به زمان گذشته رفته و دوباره با نوشيدن همان قهوه به زمان حال برمي گردد.

اما مضمون فيلمنامه نوشته شده توسط اميرمهدي ژوله و خشايار الوند با عنوان قهوه تلخ نيز تقريبا همين مضمون را دارد با اين تفاوت که نوشته اين دو نفر فيلمنامه اي طنز براي سريال است درحالي که نوشته ميرزادگي درام سينمايي است. با اينحال ميرزادگي مي گويد مي توان مضمون يک فيلمنامه را بسط داد و آن را به سريال تبديل کرد. 

بعد از طرح شکايت ميرزادگي از عوامل سريال قهوه تلخ، علي زارعي، وکيل پايه يک دادگستري و مشاور حقوقي که وکالت پرونده شکايت يزدان ميرزادگي از اين افراد را بر عهده دارد در تاريخ 24 آبانماه امسال نامه اي به بازپرس دادسراي ناحيه 19 تهران نوشت و در بخشهايي از آن ذکر کرد که با استناد به بند 1 ماده 2 قانون حمايت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان که هر نوشته هنري، مانند فيلمنامه اثر بوده و مورد حمايت اين قانون است و استناد به ماده 3 قانون مرقوم، حقوق صاحب اثر شامل حق انحصاري نشر است و همچنين طبق ماده 17 اين قانون حتي نام و عنوان و نشان ويژه اي که معرف اثر است از حمايت اين قانون برخوردار است و هيچکس در هر پست و مقامي نمي تواند آنها را براي اثر ديگري از همان نوع و يا مانند آن به ترتيبي که القا شبهه کند به کار برد.

وي در نامه خود اين سوال را مطرح کرد که آيا استفاده از نام اثر موکل و محتواي اثر، آنهم در مهمترين قسمت فيلمنامه يعني نوشيدن قهوه تلخ و بازگشت به زمان گذشته مصداق کامل نقض قانون حمايت از حقوق مولفان، منصفان و هنرمندان نيست؟
با توجه به ثبت اثر از جانب موکل در تنها مرجع ثبت فيلمنامه در ايران و همچنين اطلاع همگان از ثبت اثر و حتي انتشار عنوان اثر به نام موکل در مجله باني فيلم در کنار نام آقاي خشايار الوند و اثر ايشان (ماکسيما) که اکنون ادعاي نويسندگي قهوه تلخ را دارند و با توجه به پوسترهاي تبليغاتي چاپ شده در سال 86 توسط سازمان سينمايي فجر و سوابق موکل به نويسندگي جملگي حکايت از حقانيت موکل و صحت ادعاي وي دارد.

زارعي در اين نامه تقاضاي جلوگيري از پخش سريال قهوه تلخ و صدور قرار مجرميت را خواستار شده است. پس از آن موضوع پيگيري شد و عوامل سريال قهوه تلخ به دادسرا فراخوانده شدند. تا اينکه بعد از برگزاري جلسه اي، مهران مديري، ژوله و الوند درخواست ده روز مهلت براي دريافت رضايت از سوي شاکي را اعلام کردند.

يزدان ميرزادگي در تاريخ 7/9/1389 تنها رضايت حقوقي خود را درباره اين پرونده اعلام کرد. اما او در گفتگو با خبرنگار مهر مي گويد: در اين مدت عوامل سريال قهوه تلخ به صورت شفاهي قول انجام تعهداتي را به من دادند اما تا کنون به هيچيک از آن تعهدات عمل نکرده اند.

ميرزادگي با بيان اينکه فيلمنامه سريال قهوه تلخ ثبت نشده است ادامه ميدهد: اگر نويسندگان قبل از نوشتن هر متني به بانک فيلمنامه مراجعه کنند ديگر شاهد آن نخواهيم بود که دو نفر يک نام و محتوا را براي اثر خود انتخاب کنند.

علي زارعي، وکيل پرونده قهوه تلخ نيز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد که به دليل تعهدات اخلاقي صحبتي نمي کنم. او عملي نشدن تعهدات شفاهي عوامل سريال قهوه تلخ را هم رد نکرد.

پرونده شکايت از عوامل سريال قهوه تلخ با وجود رضايت کتبي يزدان ميرزادگي هنوز باز است و اين نويسنده قصد دارد تا در صورت عملي نشدن تعهدات عوامل سريال قهوه تلخ، دوباره از مديري، ژوله و الوند شکايت کند.

.

نظر شما