دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۷
کد خبر: ۳۱۲۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: اين سازمان حرکت نرم‌افزاري ارزشمندي را در سال 89 انجام داده که نتايج آن در سال 90 ديده مي‌شود و من نويد يک تحول جدي را در سازمان مي‌دهم. برنامه‌هاي جدي در سال آينده درنظر گرفته شده كه رفتارسازي شهروندان و نقش‌آفريني آنها در رفتارهاي شهري از جمله اهداف آنهاست.

به گزارش شهر، امير خوراکيان رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در مراسم رونمايي از دو کتاب «درآمدي بر آشنايي با سياستگذاران و مجريان فرهنگي کشور» و «مديريت فرهنگي» نوشته علي‌محمد نائيني گفت: آشنا و معرفي کردن مخاطب با توليدات فرهنگي دغدغه‌اي است که عليرغم کارهاي انجام شده هنوز به جايگاه مطلوب نرسيده‌ايم و هنوز مخاطبان محصولات فرهنگي از توليدات اين عرصه به درستي خبردار نمي‌شوند و در نتيجه اين محصولات به دست آنها نمي‌رسد. چنين خلايي باعث شد که فرهنگسراي رسانه به معرفي محصولات فرهنگي برجسته به ويژه در حوزه نشر بپردازد.

وي افزود: کاري که اين فرهنگسرا با کمک رسانه‌ها انجام مي‌دهد مسيري را هموار مي‌کند که در آن مخاطبان بتوانند با محصولات شاخص آشنا شوند. درباره اين دو كتاب بايد گفت اين اثر دو ويژگي مهم دارد يکي اينکه ناظر بر يکي از مشکلات فعلي در عرصه کار فرهنگي است و آن‌ هم اين است که نگاه بخشي‌گرايي و جزئي‌نگري در حوزه فرهنگ مانع اين شده است که هر بخش به بخش‌هاي ديگر و همچنين کليت ساختار فرهنگي کشور نظر کند.

خوراکيان اظهار داشت: در حال حاضر مديران نهادهاي فرهنگي بدون توجه به فعاليت‌هايي که در جاهاي ديگر انجام مي‌شود براي سازمان خودشان برنامه‌ريزي مي‌کنند. ما اگر فهرستي از چالش‌هاي فرهنگي تهيه کنيم در صدر آن ناهمگوني و عدم همپوشاني در جريان کلي کشور قرار مي‌گيرد. اين کتاب يکي از مهمترين کارکردهايش اين است که خيلي گويا و روان اين نگاه همه‌جانبه را منتقل مي‌کند. اين کتاب کمک مي کند تا يک مدير چه در نهادي بزرگ و چه در تشکلي کوچک از نقشه جامع فرهنگي در عرصه مديريت و اجرا و سياستگذاري مطلع شود.

رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همچنين تاکيد کرد: اين کتاب مي‌تواند تلاشي باشد براي اصلاح اين تفکر که هر مدير تنها خودش را نبيند بلکه به نقشه جامع فرهنگي توجه کند. خواندن اين کتاب براي مديران فرهنگي لازم است که با توجه به اينکه در هر بخش اختصار رعايت شده استفاده از آن دشوار نيست.

خوراکيان ويژگي دوم کتاب را اينگونه برشمرد: مطالب اين اثر دستاوردي است که در تجربه و برنامه‌ريزي فرهنگي به دست آمده است. يک مدير فرهنگي ده‌ها برنامه و سياست فرهنگي را مي‌تواند از اين کتاب دريابد که در نهايت به همسويي و همگرايي و نگاه همه جانبه در فرهنگ منجر مي‌شود. همه ما بايد بدانيم که جزئي از کل هستيم که آن کل بايد عرصه فرهنگ را به مقصد برساند. اين کتاب همچنين مي‌تواند مبناي چند کتاب ديگر باشد که بايد به تدوين آنها توجه کرد.

در ادامه اين مراسم، مهدي ناظمي دبير کارگروه مديريت کلان دستگاه‌هاي فرهنگي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و ويراستار علمي کتاب «درآمدي بر آشنايي با سياستگذاران و مجريان فرهنگي کشور» گفت: انقلاب و جمهوري اسلامي دنبال هدفي است که اين هدف همه اوليا و انبيا بوده و آن‌هم بازگرداندن کرامت انساني به انسان‌هاي زمانه است. نظام ما درگير مبارزه عظيم و جدي با آنهايي است که اين کرامت را گرفته و مردم را به بت‌پرستي مدرن دعوت مي‌کنند.

وي افزود: دشمنان در هر مقطع راهبردهاي مختلف را در پيش گرفتند که در دوره‌اي جنگ سخت و بي‌نتيجه بود و امروز تهاجم فرهنگي است. آنها جبهه عظيم فرهنگي عليه فرهنگ ما سامان داده‌اند و خودشان هم اين را بيان مي کنند پس لازم است در مقابل اين هجوم مقاومت کرده و به کانون‌هاي اصلي الحادي آنها يورش ببريم.

ناظمي اشاره کرد: جنگ نرم جنگ عليه سرمايه اجتماعي که پشتوانه عظيم انقلاب است، تعريف شده است.آنها مي‌خواهند به اعتماد عمومي نسبت به نظام لطمه بزنند و همه ما بايد در يک جبهه متحد شده و در مقابل آنها قرار گيريم تا بار ديگر فتح‌المبين‌ها رخ دهد. براي سامان دادن اين جبهه فرهنگي بايد گام‌هاي علمي برداريم که يکي از آنها انتشار کتاب‌هايي از اين دست است.

«علي محمد نائيني» مولف دو كتاب نيز در ادامه مراسم گفت: قدرت نظام اسلامي در فرهنگ آن است و مولفه اصلي قدرت آن قدرت نرم است که منبع اصلي قدرت نرم، فرهنگ است. مديريت جنگ 8 ساله مبتني بر فرهنگ بود و امروز دشمنان همين مولفه فرهنگ را هدف گرفته‌اند.

اين نويسنده با اشاره به اينکه بسياري از دستگاه‌هاي فرهنگي درباره اين خطر دچار غفلت بوده‌اند توضيح داد: به دليل اين غفلت کار تحول آفرين و اساسي صورت نگرفته است. مديريت فرهنگي کاري تخصصي است که از اين منظر هم مورد غفلت قرار گرفته و کمتر به تربيت مدير و کارشناس فرهنگي پرداخته‌ايم. رشته‌هاي فرهنگي در دانشگاه‌ها معلوم نيست کجا هستند.

وي افزود: اين کتاب مي‌تواند به افزايش دانش در عرصه فرهنگي کمک کند گرچه قطعا نياز به تکميل دارد ولي من در 16 سال تدريس و تجربه کار فرهنگي و خواندن آثار مختلف ديدم که در اين زمينه خلاء جدي وجود دارد و نگاه به حوزه مديريت فرهنگي تخصصي نيست و در زمينه جايگاه مديريت فعاليت هاي فرهنگي کمتر کار شده است. فلسفه وجودي و اهداف سازمان‌ها معرفي نشده و نگرش سيستمي در بسياري از دستگاه‌ها وجود ندارد.

نائيني گفت: براي نوشتن درباره سازمان‌هاي فرهنگي مراجعاتي به اسناد و مطالب مکتوب و اينترنتي داشتم ولي برخي سازمان‌ها هيچ سند حقوقي به روزي که معرف آنها باشد، نداشتند که اين نيز نقص ديگري است. کتاب حاضر به دليل ساختاري که دارد لازم است در چاپ هاي بعدي تکميل شود.

نشست رونمايي اين کتاب که هجدهمين نشست از سلسه نشستهاي «زرين قلم» فرهنگسراي رسانه بود با مشارکت مؤسسه انتشاراتي روايت برپا شد.


نظر شما