به گزارش " شهر" براساس ماده يك اين ساختار، هدف ويژه از آموزش و پرورش كودكان و دانشآموزان معلول جسمي- حركتي رسيدن به سازگاري شخصي، كفايت اجتماعي و خودكفايي اقتصادي است كه حصول به اين اهداف از طريق شناسايي، تشخيص و ارزيابي بهنگام در حيطه هاي شناختي، رواني، حركتي و عاطفي همگام با ارائه خدمات آموزشي و توان بخشي ، مشاوره و آموزش هدفدار والدين صورت مي پذيرد.
براساس اين ساختار، به كودك يا دانشآموزي معلول ـ جسمي حركتي اطلاق مي شود كه عليرغم دارا بودن هوش مرزي به بالا دچار معلوليت در اندام هاي فوقاني ( دست ها ) و تحتاني (پاها ) ويا هردو بوده به طوري كه با خدمات توانبخشي موثر مي تواند از امكانات آموزشي بهره مند شود.
دوره هاي آموزشي كودكان و دانش آموزان معلول جسمي- حركتي شامل دوره پيش دبستان، ابتدايي، راهنمايي و متوسطه است.
به موجب ماده چهار اين ساختار ، اشتغال به تحصيل در دوره هاي ابتدايي ، راهنمايي و متوسطه بصورت تلفيقي يا فراگير از اولويت برخوردار است.
براساس اين ساختار ، دوره پيش دبستان شامل دو بخش از بدو تشخيص تا چهار سالگي و از چهار تا شش سالگي به صورت برنامه دو ساله آمادگي است.
همچنين برنامه اين دوره شامل آموزش مهارت هاي مطلوب فرزندپروري، مشاوره به والدين، توانبخشي و آموزش مهارتهاي شناختي، خودياري، ارتباطي، اجتماعي و حركتي به كودكان است.
بر اساس ماده ديگر اين ساختار گذراندن دوره آمادگي براي دانش آموزان الزامي است.
به موجب اين ساختار دوره ابتدايي كودكان و دانش آموزان معلول جسمي- حركتي با توجه به ويژگي هاي ذهني اين دانشآموزان مشابه آموزش و پرورش عادي داراي پنج پايه تحصيلي است.
براين اساس ، ادامه تحصيل پس از مقطع ابتدايي به دو شكل دوره راهنمايي تحصيلي و دوره راهنمايي تحصيلي پيش حرفه اي ميسر است.
دوره راهنمايي تحصيلي مشابه آموزش و پرورش عادي داراي سه پايه است ، دوره راهنمايي تحصيلي پيش حرفه اي نيز داراي سه پايه تحصيلي است كه شرايط پذيرش و تحصيل در اين دوره مطابق آيين نامه هاي مربوطه است.
همچنين براساس اين ساختار، ادامه تحصيل پس از دوره راهنمايي تحصيلي به دو شكل دوره متوسطه نظري و دوره متوسطه حرفه اي امكانپذير است.
دوره متوسطه حرفه اي نيز داراي سه پايه تحصيلي است و شرايط پذيرش وتحصيل در اين دوره مطابق با آيين نامه هاي مربوطه است.