دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۳
کد خبر: ۳۱۴۶۳
|
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۵
همزمان با بزرگداشت بيوک احمري/
پرده 32 متري نقاشي قهوه‌خانه‌اي، اثر عباس بلوكي‌فر و بيوك احمري عصر ديروز جمعه اول بهمن‌ماه با سخنراني آيدين آغداشلو و محمود شالويي در نگارخانه 66 رونمايي شد.

به گزارش شهر، در مراسم رونمايي اين نقاشي كه روايتي از داستان زندگي پيامبر گرامي اسلام(ص)، واقعه عاشورا تا دوران معاصر است، محمود شالويي مدير كل دفتر هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد اظهار داشت: اين اثر ارزشمند كه از پيامبر گرامي اسلام آغاز شده و تا واقعه عاشورا و انقلاب اسلامي را نشان مي‌دهد اثر ارزشمندي است كه هنرمندان نقاش قهوه‌خانه‌اي در خلق آن نقش مهمي داشتند كه از اين بابت بايد از آن‌ها قدرداني كرد. انجام چنين حركت‌هايي باعث مي‌شود تا نقاشي قهوه‌خانه‌اي رو به اضمحلال نرود.

آيدين آغداشلو نيز درباره بيوك احمري كه كار تكميل و اصلاح اين پرده 32 متري نقاشي قهوه‌خانه‌اي را بر عهده داشته است گفت:‌ بيوك احمري از جمله استادان من بوده است كه به صورت غير مستقيم از او بسيار آموختم و امروز صحبت كردن درباره او را وظيفه خود مي‌دانم چرا كه سنت استاد و شاگردي و انتقال فرهنگ و هنر از استاد به شاگرد در مملكت ما از ارزش بسياري برخوردار بوده و هست و من هم اميدوارم كه يادآور اين سنت باشم. ياد و خاطره استاد در آثار شاگردانش باقي مي‌ماند و به اين ترتيب انتقال فرهنگ و هنر از نسلي به نسل ديگر به صورت شايسته‌اي صورت مي‌گيرد.

وي در ادامه به دوران دوستي و همراهي با احمري اشاره كرد واظهار داشت:‌ سال‌هاي بسياري با استاد احمري انيس و جليس بودم و مدتي نيز شاگرد غير مستقيم او بودم كه اگر چه مستقيما چيزي از او نياموختم؛ اما با شيوه نگاه كردن به دست از او چيزهاي بسياري در نقاشي آبرنگ و گواش آموختم.

اين نقاش برجسته احمري را استادي جامع‌الاطراف خواند و گفت: او در زمينه نگارگري،‌ تذهيب، تشعير، خوشنويسي و نقاشي كار كرده بود.‌ او كارش را با نقاشي شروع كرد و بعدها مسائل روز را در آثارش بازگو مي‌كرد؛ ولي با كارش در زمينه گرافيك به خصوص طراحي‌هايي كه روي جلد مجله «اميد ايران» داشت به شهرت رسيد.

وي به يكي از بزرگترين كارهاي احمري در طول زندگيش اشاره و تاکيد کرد: احمري مجموعه كتابخانه مرعشي را در قم مرمت كرد و آن‌ها را از انهدام و نابودي نجات داد؛ ولي بعد از درگذشت او نديدم در جايي از اين كوشش عظيم او ياد شود.

آغداشلو سپس به علاقه احمري نسبت به نقاشي‌هاي دوره قاجار اشاره كرد و گفت: در بسياري از آثار او شيوه زند و قاجار را مي‌بينيد و سبك رضا عباسي و شاگردانش را به استادي تمام انجام مي‌داد؛ اما با اين حال تسليم سبك و شيوه شخص خاصي نبود و تنها از برخي آثاري كه دوست داشت الهام مي‌گرفت و به شيوه خودش كار مي‌كرد.

وي افزود: احمري شاگردان بسياري را پرورش داد كه مجيد فدائيان يكي از آن‌هاست. در اواخر عصر رضا شاهي و اوايل دوران معاصر استادان مختلفي كار مي‌كردند كه رسام ارژنگي و طاهرزاده بهزاد از آن جمله بودند و ميراث فرهنگ و هنر را منتقل كردند و هر كدام كوشيدند كه معناي گسترده‌اي را در خود جمع كنند كه اغلب به آن دست يافتند.

آغداشلو با ابراز خرسندي از رونمايي پرده نقاشي قهوه‌خانه‌اي 32 متري گفت: آن چه سال‌ها درباره آن شنيده بودم، امروز آن را مي‌بينم و اين همت آقاي صادق تبريزي را تحسين مي‌كنم كه براي نخستين بار اين پرده 32 متري را به نمايش گذاشته است.

اين نقاش در ادامه به كار كردن دو هنرمند روي يك اثر اشاره و تصريح کرد: اين شيوه كار كردن چند هنرمند روي يك اثر سنتي بسيار قديمي است كه در اروپاي دوره رنسانس هم رواج داشت كه استادان طراحي مي‌كردند و شاگردان رنگ مي‌گذاشتند؛ اما براي اولين بار شاهد عرضه رسمي اين شيوه كار در ايران هستيم.

وي در ادامه به تفاوت‌هاي شيوه كار نقاشان قديم قهوه‌خانه‌اي از جمله مدبر، قوللر آغاسي و بلوكي‌فر با شيوه استاد احمري اشاره كرد و گفت: نقاشان قديم قهوه‌خانه‌اي دنباله‌رو مكتب استاد خود بودند و با اندكي كم و زياد همان شيوه را پاسداري مي‌كردند اما استاد احمري شيوه خودش را كار غالب بود و در اين پرده 32 متري نيز كه به دين اسلام و مذهب شيعه پرداخته و در ادامه به دوران معاصر نزديك شده است نمونه‌اي بسيار نادر است.

وي افزود: نقاشي‌هاي قهوه‌خانه‌اي هميشه يك موضوع معين را در قالب يك اثر تقسيم شده عرضه مي‌كردند و تكليف هنرمند مشخص بود كه با چه بخشي از داستان سر و كار دارد ولي در اين پرده 32 متري روايت مفصل‌تر و طولاني‌تري را پيش رو داريم كه طراحي اوليه آن را عباس بلوكي‌فر در سال 1352 انجام داده است و بعدها در سال‌هاي بعد از انقلاب با رنگ‌‌هاي شفاف و زنده و طرح‌هاي جان‌دار و موجودات شگفت‌انگيز ادامه يافته است. بي‌مزد و منت كار كردن را شيوه استادان قديم ايران بوده و بهترين نمونه اين استادان هم استادم بيوك احمري است.

مراسم نکوداشت بيوک احمري و رونمايي نقاشي 32 متري وي عصر ديروز جمعه اول بهمن‌‌ماه در محل نگارخانه 66 برگزار شد. نمايش اين اثر تا پايان بهمن‌ماه در اين نگارخانه ادامه خواهد داشت.


نظر شما