يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۵
کد خبر: ۳۱۴۹۷
|
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۱
شهرام ناظري و حسين عليزاده، دو چهره نامدار موسيقي ايراني، پس از حدود بيست سال، بار ديگر کنار يکديگر قرار مي‌گيرند تا کنسرت‌هايي را در چند شهر اروپايي برگزار کنند. اين کنسرت ها از 20 مه تا 29 مه 30 ارديبهشت تا 8 خرداد 1390) در شهرهاي کلن، فرانکفورت، استکهلم، گوتنبرگ، مادريد، اسلو و آمستردام برگزار خواهد شد.

به گزارش شهر، نوازندگان برجسته‌اي چون پژمان حدادي (تنبک ، دايره کوکي)، محمد فيروزي (بربت)، سينا جهان‌آبادي (کمانچه)، سيامک جهانگيري ( ني) و بهنام ساماني (دف و کوزه) در اين گردش اروپايي ناظري و عليزاده را همراهي مي‌کنند.

نخستين دور همکاري‌هاي شهرام ناظري وحسين عليزاده به نيمه دوم دهه پنجاه و به ويژه در قالب گروه عارف بازمي‌گردد. پيوندهاي هنري اين دو چند سال بعد در جريان ضبط و عرضه آلبوم‌هاي چاوش، با همکاري هنرمندان به نامي چون محمد رضا لطفي و شماري از موزيسين‌هاي جوان و با استعداد آن دوران گسترش يافت.

اکنون در شرايطي راه هنري شهرام ناظري و حسين عليزاده دوباره با يکديگر برخورد مي‌کند که هر دو از شناخته‌شده‌ترين چهره‌هاي موسيقي ايراني در جهان به شمار مي‌روند و در عين حال هر يک پاسدار نام و شيوه ويژه هنري خويش هستند.

از يک سو شهرام ناظري تا دريافت نشان شواليه لژيون دو نور فرانسه پيش رفته و از سوي ديگر عليزاده آثار ارزشمندي را به هنرمندان ايراني و خارجي منتشر ساخته که مورد توجه محافل موسيقي مهم جهان قرار گرفته است.

شايد از اين روست که بهنام ساماني، نوازنده سازهاي کوبه‌اي گروه، از همراهي ناظري و عليزاده در قالب يک تور اروپايي به عنوان رويدادي مهم در صحنه موسيقي ايراني در سال جاري ميلادي نام مي‌برد.

عليزاده براي صداي بم گروه بربت محمد فيروزي را برگزيده است. فيروزي از جمله نوازندگاني است که در دهه‌هاي اخير با بيشتر نامداران موسيقي ايراني ساز زده و تجربه زيادي اندوخته است. سازهاي کوبه‌اي نيز در دستان پژمان حدادي و بهنام ساماني است که سال‌ها کار مشترک آنان در گروه‌هاي دستان و ضربانگ، زوج کوبه‌اي شاخصي را از آنان ساخته است.

سيامک جهانگيري ني‌نواز گروه نيز از جمله استعدادهايي است که عليرغم جواني تجربيات ارزنده‌اي دارد که از جمله مهم‌ترين آن‌ها همراهي با کيهان کلهر در اجراي جاده ابريشم است. سينا جهان آبادي نيز از جمله کمانچه نوازاني است که در ده سال اخير فعاليت هاي قابل توجهي داشته و از جمله با محمد رضا شجريان و شهرام ناظري کنسرت هايي را اجرا کرده است.

به گفته ساماني که مديريت برنامه‌هاي اين تور را نيز برعهده دارد، کنسرت هاي مذکور با عنوان «ترنمي در هواي بي چگونگي» برگزار مي شود. ساماني اعلام کرد که گردش اروپايي اين گروه از 20 ماه مه در سالن بزرگ فيلارمونيک کلن آغاز مي‌شود. روزهاي 21 و 22 مه نيز به ترتيب شهرهاي استکلهم و گوتنبرگ سوئد ميزبان گروه خواهند بود.

پس از آن، در روز 24 نوامبر نوبت به مادريد، پايتخت اسپانيا، خواهد رسيد. شهرام ناظري تاکنون يک بار و در سال 1991 به همراه داريوش طلايي و محمد قوي حلم کنسرتي در مادريد برگزار کرده است. اسلو، پايتخت نروژ، نيز 27 مه ميزبان اين کنسرت است و يک روز پس از آن راديو فرانکفورت آلمان زمينه هنرنمايي اساتيد موسيقي ايراني را فراهم خواهد آورد.

کنسرت‌هاي ناظري و عليزاده و گروه همراه آنان روز 29 ماه مه با اجرايي در شهر آمستردام هلند پايان مي‌گيرد.

نظر شما